هفته بیست و پنجم بارداری
هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری شروع هفت ماهگی شما می باشد. جنین شما در این هفته به اندازه یک گل کلم می باشد. امکان دارد در این روزها عصبی تر باشید و این حالات به این خاطر می باشد که از لحاظ فیزیکی دچار اضافه وزن شده اید و تکرر ادرار زیاد دارید و دچار بد خوابیدن شده اید. همه این موضوع ها باعث بهم ریختگی اعصاب شما شده است.

هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری ی توانید از پرپشت شدن موهای خود لذت ببرید، چون در این مدت به طور معمول موهای مادر باردار به اندازه همیشگی نمی ریزد. از این رو او احساس می کند که موهایش از همیشه زیادتر و قوی تر شده و از این وضع هم بسیار راضی خواهد بود.
در هفته بیست و پنجم بارداری سعی کنید تا از پیاده روی کردن زیاد تا زمان تلو تلو خوردن در روزهای آخر این دوران استفاده کنید. همان طور که می دانید بزرگ ترین شادی هر زنی لحظه مادر شدن او است، پس با عشق و غرور سر خود را بالا نگه داشته و با صبر زیاد این دوران را هم پشت سر بگذارید.

رحم شما با ورود به هفته بیست و پنجم بارداری تا بالای نافتان هم برآمده شده است. اینک رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده و ضربات جنین هم در درون آن مانند یک دور بازی فوتبال تکامل یافته که ستاره آن فرزندتان می باشد، ادامه دارد. بنابراین خوشحال باشید، زیرا تمام این شرایط نشانگر عملکرد خوب بدن شما و سلامتی کامل جنین داخل رحمتان است.

با انجام آزمایش غربالگری گلوکز، در فاصله هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم، ممکن است به‌طور هم‌زمان برای شما آزمایش کم‌خونی هم تجویز شود.

هرچند حجم خون شما در طول حاملگی به‌شدت افزایش می‌یابد اما ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما به‌اندازه کافی افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات این عارضه را «کم‌خونی فیزیولوژیک» می‌نامند که در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی معمول است.

درصورتی‌که آزمایش خون شما در هفته بیست و پنجم بارداری حاکی از کم‌خونی واقعی باشد باید از آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

در این دوره بارداری سعی کنید که همیشه یک بطری آب همراه خود و در دسترس داشته باشید. سیراب بودن باعث کاهش تورم در دست‌ها و صورت می شود. این ورم‌ها به خصوص در مناطق گرم و مرطوب جغرافیایی بسیار شایع است. اما اگر دستها و صورت شما به صورت بیش از حد و غیر طبیعی متورم شد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. اما توجه به این نکته داشته باشید که شما تمام احتمالات منفی را نفی می کنید.

با پیشرفت بارداری، راه رفتن و دویدن خود را سبکتر کنید. تعادل شما در این زمان در حال بهم ریختن است. به همین جهت جستن و پریدن را کم کرده و یا به کلی فراموش کنید. اگر مجبور به پریدن از روی چیزی شدید، احتیاط لازم را داشته باشید و با حواس جمع این کار را انجام دهید. در این زمان ورزش‌هایی که احتیاج به تغییر جهت ناگهانی و یا جستن دارد، می تواند باعث بروز خطر شود.

تغذیه بارداری در هفته بیست و پنجم بارداری

در این روزها مواد غذایی حاوی بخورید که به ساخت و جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کلسیم به رشد کودک شما و قدرت بدنی مادر، کمک می‌کند. با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، جنین هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.برای این منظور ۳ یا تعداد بیشتری از مواد زیر را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید.
-۱ فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب
-۱ فنجان ماست کم چرب
-نصف فنجان پنیر رنده شده کم چرب
-۱ فنجان کلم چینی
-۱فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم
-۱ فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
-۱ فنجان سوپ شیر

شلغم تقویت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ویتامین Aشب‌کوری را درمان می‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ویتامین Aاز پیدایش سنگ در ادرار جلوگیری و سنگ‌ها را خرد می‌کند. فشارخون را پایین می‌آورد و در تقویت تخمدان‌ها و تحریکات جنسی نقش موثری دارد.

خوردن شربت شلغم در زمان بارداری باعث رشد کودک، آسانی دندان درآورد، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته از بارداری جنین شما به اندازه یک گل کلم می باشد. او هر روز بیشتر از قبل یاد می‌گیرد که چگونه دست و پاهایش را تکان دهد. جنین حالا به خوبی می‌شنود که شما چه می‌گویید و چه کار می‌کنید.

اولین تحرکات روده در درون روده‌ی بزرگ فرزند شما درحال اتفاق افتادن است. این مدفوع غلیظ و تیره که به آن مکونیوم گفته می‌شود مدت کوتاهی پس از تولد نوزاد از بدنش دفع می‌گردد. در بعضی موارد جنین قبل از تولد اقدام به دفع این ماده می‌نماید که در این صورت لازم است پس از تولد بوسیله‌ی مکش از ریه‌ها خارج گردد.

موهایش که تا هفته‌های بیش هیچ رنگی نداشت این هفته رنگ گرفته و موهای سر، ابروها و مژه‌هایش صورتش را بیشتر نشان می‌دهد. جنین شما هنوز درحال ذخیره‌سازی بافت چربی است. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است. سوراخ‌های بینی او از هم باز شده‌اند و می‌تواند به راحتی نفس بکشد.

قد: ۳۲ سانتی متر
وزن: ۶۷۵ گرم