لیست غذاهای کودک تا یکسالگی

لیست غذاهای کودک تا یکسالگی

لیست غذاهای کودک تا یکسالگی

غذای کودک هفت ماهه:

فرنی آرد برنج و سپس حریره بادام

۱.در اولین روز از هفته اول ماه هفتم باید از یک تا دو قاشق مربا خوری در یک وعده شروع کنید که ترجیحا این وعده در صبح بعد از شیر خوردن نوزاد باشد. در روز بعد بجای یک وعده، دو وعده به نوزاد بدهید. از روز سوم تا هفتم به تدریج بر تعداد قاشق ها اضافه کنید تا در آخر اولین هفته حدود ۱۰ تا ۱۲ قاشق مرباخوری کودک غذا بخورد.

نکته: در هفته اول ابتدا فرنی آرد برنج و سپس حریره بادام دو غذای کودک خواهد بود. فرنی و حریره بادام را می توانید با شیر گاو تهیه کنید و مشکلی ندارد.

۲.سوپ را به غذای کودک اضافه کنید.

برنامه قبلی کودک بهمراه سوپ در هفته دوم قرار دارد. سوپ را از روزی ۲ قاشق مرباخوری شروع کرده و سپس جایگزین وعده فرنی در ظهر شود و فرنی در وعده صبح مصرف شود، سپس تعداد قاشق را افزایش دهید.در این مرحله سوپ کودک حاوی: انواع گوشت: گوشت گوسفند، مرغ و یا بوقلمون + هویج ، جعفری، گشنیز و سیب زمینی می باشد.

۳.در این هفته پوره ها به برنامه غذایی قبلی کودک اضافه میشود. در این مقاله با ” انواع پوره ها برای نوزادان” آشنا می شوید. می بایست در این هفته کودک سه وعده غذا بخورد که پوره ها را عصر به کودک بدهید.

۴.سوپ را متنوع تر کنید. می توانید کدو حلوایی و کرفس هم اضافه کنید.

غذای کودک هشت ماهه:

۱.در این هفته برنامه قبل را ادامه داده در وعده صبحانه تخم مرغ سفت شده و کاملا پخته شده به اندازه یک عدس به کودک بدهید یا در شیر یا آب جوش حل کنید به کودک بدهید. سپس هر روز این مقدار را افزایش دهید تا پایان ۱۰ روز یک زرده کامل را به کودک داده باشید. سپس هر روز یک نصفه زرده و یا یک روز در میان یک زرده کامل به کودک دهید.

 ۲.در این هفته به سوپ کودک عدس، ماش و لغور جو و …. اضافه کنید. برنامه قبلی + سوپ ادامه دار خواهد بود.

میوه های مصرفی در این ماه: سیب، آب سیب، هلو، موز، گلابی و ….

توجه کنید: آبمیوه زیاد به کودک ندهید تنها مجازید که ۶ تا ۱۲ قاشق مرباخوری آبمیوه به کودک بدهید. آبمیوه هم خانگی تهیه شود و از آبمیوه صنعتی استفاده نکنید که باعث اسهال کودک می شود.

 ۳ و ۴.ادامه برنامه قبلی با تنوع بیشتر در سوپ ها و آش ها. استفاده از تکه های نان .

غذای کودک نه ماهه و ده ماهه :

در این ماه برنامه های غذای کودک در ماه های گذشته ادامه دار می شوید و به برنامه غذایی او بیسکویت، کته و برنج نرم و خرما و سایر حبوبات مانند جوانه گندم اضافه میشود. آب طالبی و گرمک را می توان برای افزایش اشتها به کودک داد و انواع حبوبات را با فاصله ۳ زوز یکبار به آش ها و حلیم کودک اضافه کنید. غذاهای بند انگشتی را به غذای کودک اضافه کنید.

غذای کودک یازده ماهه و دوازده ماهه:

در این زمان غذای کودک متنوع تر شده و انواع خوراک ها، اسفناج و شلغم و جعفری و انواع کته ها و پلوها و تخم مرغ کامل، ماهی و پنیر و حبوبات و …. به رژیم کودک اضافه میشود. در این سن می توانید برای خوشمزه شدن غذا ی کودک از آب تارنج و آب لیمو استفاده کنید اما هنوز زمان استفاده از نمک و شکر فرا نرسیده است.