تغذیه نوروزی برای مادران در دوران باردای

تغذیه نوروزی برای مادران در دوران باردای – با نزدیک شدن به سال نو و تعطیلات عید نوروز، یکی از مهم‌ترین نکاتی که فکر بسیاری از افراد را به خود معطوف می‌کند، تغذیه‌‌ای است که باید در این ایام داشته باشند. این مسئله به ویژه برای آن‌هایی که شرایط ویژه‌ای دارند مهم‌تر به نظر می‌رسد ازجمله مادران باردار.

تغذیه نوروزی برای مادران در دوران باردای

واقعیت امر این است که تعطیلات عید تنها شامل ۱۳ روز نمی‌شود بلکه در کشور ما گاهی حدود یک ماه را شامل می‌شود. تغذیه نوروزی برای مادران در دوران باردای – بنا به گفته متخصصان تغذیه، با توجه به افزایش دید و بازدیدها در ایام نوروز و تغییر نوع و میزان خوراکی‌ها در این مدت، مادران باردار بیشتر از سایرین باید به نکات تغذیه‌ای توجه کنند و برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی برای خود و فرزندی که در راه دارند، بهتر است هشدارهای کارشناسان را جدی بگیرند.

در بین خوراکی‌هایی که در روزهای عید نوروز در خانه‌ها پیدا می‌شود، مغزهای خوراکی و به اصطلاح آجیل جایگاه خاص و تاریخی خود را دارد. سوالی که ممکن است برای زنان باردار مطرح شود این است که مجازند از این مغزهای خوراکی استفاده کنند یا خیر؟ در جواب آنها باید گفت آجیل‌ها املاح و مواد معدنی دارند و در انتخاب بین شیرینی‌ها و مغزهای خوراکی، مغزها بیشتر پذیرفته شده هستند و دست آنها در خوردن آجیل باز است.

اما باید دقت کنند که میزان مصرف نمک در زنان باردار نباید بیشتر از حد مجاز باشد و درست است که به نسبت شیرینی‌ها با خیال راحت‌تری می‌توانند از آجیل استفاده کنند اما در مصرف این مواد خوراکی نیز نباید زیاده‌روی کنند چراکه ممکن است با مشکل فشار خون و اضافه وزن مواجه شوند چون مصرف بیشتر نمک خود باعث اضافه وزن می‌شود. نکته‌ای که به طور کلی باید به آن توجه شود این است که خانم‌های باردار به خاطر داشته باشند که لزوما بهتر خوردن به معنی بیشتر خوردن نیست.

اینطور نیست که به خاطر تقویت کردن خود در مصرف خوراکی‌ها و به عنوان مثال مغزهای مغذی زیاده‌روی کنند زیرا تقویت کردن به معنای زیاد خوردن از مواد خوراکی حتی مفید نیست بلکه به معنای این است که رژیم اصولی و حساب شده داشته باشیم و اگر شک داریم میزانی که از هر ماده خوراکی در برنامه غذایی‌مان داریم، کافی است یا نه، بهتر است از متخصصان تغذیه مشورت بگیریم.

حتی اگر شما سیر باشید ممکن است فرزند‌تان گرسنه باشد؛ بنابراین سعی کنید که هر ۴ ساعت یک بار چیزی میل کنید. اگر ویار دارید یا حالت تهوع یا سوزش سر دل یا سوء هاضمه، خواهید دید که دریافت ۵ یا ۶ وعده غذا با حجم کم بسیار قابل تحمل‌تر است تا خوردن سه وعده غذای پر حجم. هیچ کدام از وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید، ممکن است که شما گرسنه نباشید اما فرزند شما مرتبا به مواد غذائی نیاز دارد.