در دوران بارداری با چه وسیله ای سفر کنیم؟

در دوران بارداری با چه وسیله ای سفر کنیم؟ برای بیشتر خانوم ها مسافرت در طول بارداری، کاملا ایمن و راحت است. اگر قصد دارید که در دوران بارداری به سفر بروید سعی کنید که تا آنجایی که می توانید برنامه سفر خو را انعطاف پذیر بچینید چون ممکن است که هر لحظه مشکلات مربوط به بارداری در شما ایجاد شود.

راه های متفاوتی برای سفر وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم :

مسافرت با ماشین

مسافرت در هر روز را کوتاه کنید یعنی فقط به مدت ۵ یا ۶ ساعت در هر روز رانندگی کنید و حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید . در صورتی که دچار سانحه شدید حتی در حد خفیف ،حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید خودتان و فرزندتان آسیب ندیده اید.

در دوران بارداری با چه وسیله ای سفر کنیم؟

مسافرت با هواپیما

اگر مشکلی دارید که ممکن است با پرواز بدتر شود یا شاید نیاز به مراقبت اورژانسی داشته باشد از سفر هوایی استفاده نکنید.

برای بارداران سالم سفر با هواپیما همیشه امن است. بسیاری از خطوط هوایی پرواز در ماه آخر بارداری را منع می کنند یا گواهی پزشکی درخواست می کنند. بعضی سفر بعد از هفته ۳۶ بارداری را منع می کنند. خصوصا در مسافرت خارجی از قبل از قوانین خطوط هوایی مربوطه آگاهی داشته باشید.

اگر از فشار هوا و اشعه های موجود در ارتفاعات بالا نگران هستید ،بدانید این موارد مشکل برای مسافران معمولی ایجاد نمی کند. کاهش فشار هوا موقع پرواز به میزان مختصر مقدار اکسیژن خونتان را پایین می آورد اما بدنتان بطور طبیعی آن را تنظیم می کند. اگرچه میزان اشعه در ارتفاعات بالا افزایش دارد اما سطح تماس برای مسافران معمولی فابل ملاحظه نیست،اما برای افراد بارداری که بخاطر شغلشان باید مرتب سفر کنند ممکن است قابل ملاحظه باشد. در بعضی از خطوط هوایی خدمه پرواز خود را از ۲۰ هفته بارداری از پرواز منع می کنند.

– بر روی صندلی کنار راهرو بنشینید که بتوانید به آسانی بلند شوید و طی پرواز طولانی بتوانید پاهایتان را کشش دهید.
– از خوردن غذاهای نفخ آور و نوشابه گازدار قبل از پرواز پرهیز کنید زیرا در فشار کم حین پرواز ،گازها متعع شده و ایجاد ناراحتی می کند.

– در تمام مدت کمربند صندلی را ببندید زیرا دست انداز هوایی بدون اخطار قبلی اتفاق می افتد.البته کمربند را زیر شکم حامله بر روی قسمت استخوانی لگن ببندید.
– اگر دارای حالت تهوع هستید باید از قبل داروی ضد تهوع طبق نظر پزشک خود مصرف کنید.

اگر با اتومبیل سفر می‌کنید، شماره تلفن چند تعمیرکار سیار را همراه داشته باشید و اگر با هواپیما، شماره‌ی شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید.

اگر رانندگی می‌کنید صندلی اتومبیل را تا حد ممکن عقب ببرید و پاها را دراز کنید تا راحت‌تر رانندگی کنید. یک بالشتک در گودی کمرتان قرار دهید و کمربند را همیشه بسته نگه دارید. کمربند را به صورتی ببندید که کمربند شانه‌ای را دقیقاً از زیر سینه و بالای شکم و کمربند دور کمر را از زیر شکم رد کنید. در پروازها هم تا وقتی نشسته‌اید سعی کنید کمربند را بسته نگه دارید.سفر هرچه طولانی‌تر، مشکلات مسافر با ساعت تنظیم خواب هم بیشتر. تا جایی که می‌توانید به کشورهایی که بیشتر از چهار ساعت با ما اختلاف دارند سفر نکنید.

خستگی، سوءهاضمه و سوزش سردل، گرفتگی عضلات پا، یبوست، ترشحات واژنی و تکرر ادرار، تجربه‌های مشترکی است که معمولاً بارداران در سفر دارند. خیلی هم نگران نباشید. اما اگر خونریزی واژنی، لخته شدن خون زیر پوست، گرفتگی و دردهای شکمی، پاره شدن غشاء پوست ساق پا به علت ورم شدید، سردرد و مشکلات بینایی داشتید به پزشک مراجعه کنید.

قبل از پرواز غذا و نوشیدنی‌های نفخ‌دار نخورید.

اشعه‌ی گیت‌های ورودی و خروجی برای جنین ضرر ندارند، نگران نباشید.

از کاهش فشار هوای داخل کابین هواپیما در ارتفاع هم نگران نباشید، چون جنین اکسیژن دریافتی خود را از هموگلوبین جنینی تأمین می‌کند و این کاهش فشار، تأثیر بسیار کمی بر اکسیژن دریافتی او دارد.

اگر سفر هوایی در پیش دارید، مقررات شرکت هوایی را بررسی کنید. بعضی از شرکت‌های هوایی، به هیچ عنوان اجازه‌ی سفر از هفته‌ی ٣۶ام حاملگی به بعد را نمی‌دهند و اغلب آن‌ها اجازه‌ی کتبی و گواهی پزشک‌تان برای خطر نداشتن سفر درخواست می‌کنند. حتماً برنامه‌ی سفرتان را با پزشک‌تان درمیان بگذارید. معاینات و آزمایش‌های نهایی و لازم را انجام دهید.

یک گزارش کامل از بارداری‌تان تهیه کنید و همراه داشته باشید که سن خودتان، تاریخ آخرین پریود، تاریخ دقیق زایمان، تعداد و نتایج بارداری‌های قبلی‌تان، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، سابقه‌ی جراحی اگر داشته‌اید و گزارش مراجعات به پزشک‌تان در دوران بارداری در آن باشد. حتی گروه خونی خود و اِرهاش آن را هم ذکرکنید، ممکن است نیاز به تزریق خون پیداکنید.

یک لیست از نام و شماره‌تلفن‌های افرادی که در مواقع اضطراری بتوان با آن‌ها تماس گرفت تهیه کنید و در کیف دستی‌تان همراه داشته باشید.

اگر سفرتان طولانی است، برای موارد اضطراری، مشخصات و آدرس یک پزشک مورداعتماد را در مقصد بشناسید یا از پزشک‌تان بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند.

داروهای خاص و ویتامین‌هایی که باید روزانه مصرف کنید را همراه خود ببرید. هیچ معلوم نیست که در مقصدتان بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. نسخه‌ی پزشک‌تان را هم همراه داشته باشید ضرر ندارد.

مسافرت با کشتی

مسافرت با کشتی جالب است اما بسیاری از مسافران دچار علائم دریازدگی می شوندکه نوعی مشکل در تعادل است .زمانی اتفاق می افتد که سیگنالهای متناقض در مورد موقعیت از بدن شما،چشمهایتان،و گوش داخلی شما که حس تعادل شما را کنترل می کند به مغزتان ارسال می شود. دریازدگی ایجاد حالت تهوع و سرگیجه و گاهی حالت ضعف ،سردرد و استفراغ می شود.

اگر تاکنون سفر دریایی نداشتید برای اولین بار در زمان بارداری برنامه ریزی نکنید. مطمئن شوید که یک پزشک یا پرستار در کشتی وجود دارد و برای موارد اورژانسی تسهیلات و امکاناتی موجود است.

با پزشک خود در مورد داروهای لازم برای دریازدگی مشورت کنید. وسایلی بنام یاند حالت تهوع با خاصیت طب سوزنی وجود دارد که برای این حالت موثر است. طی چند روز بدن با این حالت عدم تعادل سازگاری ایجاد می کند.

مشکل دیگر نوعی عفونت ویروسی بنام نورو ویروس در سفر دریایی وجود دارد که با خوردن غذا و نوشیدن مایعات و تماس با سطوح آلوده به آن منتقل می شود که رای یک تا دو روز تهوع و استفراغ ایجاد می کند. تنها روش پیشگیری شستن مرتب دست و شستن میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن است. در صورت ابتلا به علت خطر کم آبی شاید نیاز به سرم درمانی باشد.

سفر با قطار

اگر بارداری شما تاکنون بدون هیچ خطر یا علامت تهدید کننده خاصی پیشرفته و پزشکتان نگرانی برای شما یا جنین ندارد، بنابراین سفر با قطار در طی بارداری بی خطر است و نمی تواند مشکل خاصی برای شما ایجاد کند.
البته اگر دچار دیابت، پرفشاری خون، مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی، اختلالات جفت و… هستید یا در بارداری قبلی تان دچار زایمان زودرس شده اید، بهتر است قبل از سفر با قطار با پزشک معالجتان مشورت کنید.
اگر در سه ماهه اول بارداری هستید و تهوع و استفراغ شدید، امانتان را بریده بهتر است سفر ریلی خود را تا ورود به سه ماهه دوم بارداری به تأخیر بیندازید چون در طی سه ماه اول که تهوع خانم های باردار شدیدتر است، سفر با قطار و حرکت های یکنواخت آن می تواند وضعیت را بدتر کند.

در دوران بارداری با چه وسیله ای سفر کنیم؟ مسافرت به خارج از کشور

در مورد کشوری که قصد سفر به آن دارید با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد نکات ایمنی لازم و واکسن مورد نیاز یا گاهی مصرف داروی خاص قبل از سفر به آن منطقه توصیه لازم صورت گیرد.