تغذیه خانم های باردار در ماه رمضان

تغذیه خانم های باردار در ماه رمضان : در دوران بارداری شرایط ویژه ای برای مادران باردار بوجود می آید از جمله تغییرات هورمون های سیسنم گوارشی تغییر می کند به گونه ای که تحمل حجم زیاد غذا برای برخی مادران دشوار می شود. به این ترتیب مادران برای تامین انرژی مناسب باید تعداد کم غذا را به دفعات و با فواصل کم مصرف کنند تا میزان انرژی لازم دوران بارداری که حدود ۳۰۰ کیلو کالری در روز، بیش از رژیم یک زن غیر باردار است، تامین کنند.

تغذیه خانم های باردار در ماه رمضان

مهم ترین نکته در تغذیه خانم های باردار، غذاهای خون ساز است؛ زیرا در این دوران هم مادر و هم جنین به آهن موجود در این نوع غذا ها نیازمند هستند.در زیر به بررسی گروهی از متخصصین و کارشناسان در رابطه با روزه داری خانم های باردار می پردازیم:

  • نتیجه تحقیق خدیجه رحمانی – کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- حاکی از آن است که «روزه‌داری در ۳ماهه دوم تاثیرات سوئی بر جنین ندارد اما در ۳ماهه سوم به خاطر اینکه ۵۰ تا ۷۰درصد انرژی جنین از گلوکز مادر تامین می‌شود، روزه‌داری سبب افزایش برداشت از ذخایر چربی و به دنبال آن افزایش ترکیبات کتونی در خون مادر می­‌شود، این ترکیبات از طریق جفت وارد گردش خون جنین شده و به سیستم عصبی او آسیب می­رساند، بنابراین روزه‌داری در این دوران توصیه نمی­‌شود».
  • دکتر نیره فصیحی‌‌فرد – جراح و متخصص بیماری‌های زنان – هم این نظر را تایید می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «چنانچه زنان باردار حدود ۸ساعت در حالت ناشتا باقی بمانند، قند خون آنها نسبت به حد طبیعی کمتر شده و با افزایش مدت زمان گرسنگی، احتمال افزایش کتون ناشی از سوخت و ساز چربی‌ها در خون مادر وجود دارد.ورود مواد کتونی از طریق جفت به جنین و از سوی دیگر کاهش قند خون مادر موجب می­‌شود سنتز بازهای آلی در سلول‌های مغز جنین دچار اختلال شده و به همین علت می‌تواند در ۳ماهه سوم خطرات جدی‌ای برای جنین دربرداشته باشد».ایشان در این باره توضیح می‌دهد که این موضوع حتی در ۳ماهه اول بارداری هم مهم است. 
  • دکتر اشرفی – متخصص زنان و زایمان – معتقد است: «در ۳ماهه اول بارداری مادرانی که ویار دارند، میل به غذا نداشته، دچار حالت تهوع شدید، افت فشار و کمبود قند هستند و نباید روزه بگیرند. همچنین در ۳ماهه آخر بارداری نیز به دلیل اینکه جنین از جریان خون مادر بیشتر استفاده می‌کند، روزه گرفتن ضرر دارد.» او توصیه می­‌کند: «مادرانی که قصد روزه گرفتن دارند بهتر است قبل از آن آزمایش ادرار بدهند».
  • دکتر مرضیه مهاجری – استادیار گروه زنان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد – نیز معتقد است: «روزه‌داری اثر قابل توجهی بر رشد جنین و جثه نوزاد در هنگام تولد ندارد. البته شاید روزه‌داری بیش از ۱۵روز، در زنان باردار موجب کاهش وزن‌گیری مادر و افزایش بروز حملات هیپوگلیسمی ‌شود که می‌توان گفت اثر قابل توجهی بر رشد جنین نخواهد داشت».

  • ناهید خداکرمی – دبیر انجمن مامایی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – هم معتقد است: «آن تعداد از زنان باردار که در ۳ماهه نخست بارداری هستند و حالت تهوع ندارند، می­‌توانند روزه بگیرند اما اگر زنان بارداری که دچار تهوع‌ هستند روزه بگیرند، ممکن است خطر جدی جان آنها را تهدید کند».