بارداری در ماه رمضان

بارداری در ماه رمضان ،در بین ماه های سال قمری،ماه رمضان از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است. شاید خیلی از خانم ها دوران بارداری اول خود را در ماه رمضان گذارنده باشند و حال که برای دومین مرتبه باردار هستند در رابطه با آن اطلاعاتی داشته باشند اما مادرانی که برای اولین بار می خواهند این دوران را بگذرانندسوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد. اولین سوالی که در ذهن هر خانم باردار شکل می گیرد این است که :« آیا خانم های باردار می توانند روزه بگیرند؟» ، «در چه دوره ای از بارداری خود می توانند روزه بگیرند؟» و یا « روزه داری در چه دوره ای از بارداری بی خطر می باشد؟»مادر این مطلب سعی بر این داریم که پاسخ این گونه سوالات را بدهیم و ابهامات موجود در ذهن شما را برطرف کنیم.

این مطلب برگرفته از پژوهش‌های متفاوت انجام‌گرفته روی بارداران است که در ماه رمضان بنا به شرایط جسمانی خود اقدام به گرفتن روزه نموده‌اند. بر اساس تمامی این تحقیقات انجام‌شده هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که روزه گرفتن برای زنان باردار به طور کامل بدون خطر بوده و عاری از هر گونه مشکل و عارضه‌ است.بنابراین درصورتی‌که نسبت به شرایط خود اطمینان ندارید یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، به شما توصیه می‌شود که با پزشک خود در مورد روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان مشورت نمایید. موارد زیر تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و شامل هیچ‌گونه توصیه قطعی برای بارداران نمی‌باشد. (۱)

بارداری در ماه رمضان

بارداری در ماه رمضان ، روزه داری در ۳ ماهه اول بارداری ممنوع!

در ۳ ماهه اول بارداری مغز جنین در حال رشد است، و به گلوکز مستقیم مادر نیاز دارد، بنابراین روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود. به علاوه میزان کتون ، و کتون موجود در خون جنینی در ۳ ماهه اول بارداری افزایش می یابد. افزایش کتون می تواند باعث عدم رشد کافی جنین شده و در آینده بر قدرت یادگیری کودک تأثیر بگذارد.

علائم خطر روزه در بارداری را به خاطر بسپارید!

در صورت مشاهده علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

۱- اگر تغییرات قابل توجهی در تحرک جنین احساس کردید.(جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.)

۲- اگر احساس دردهایی مشابه دردهای انقباضی کردید. (این می تواند علامت زایمان زودرس باشد.)

۳- اگر احساس سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی کردید و حتی پس از یک استراحت خوب بهتر نشدید. (بلافاصله روزه خود را باطل کرده و آب حاوی نمک و شکر بخورید و با پزشک خود تماس بگیرید)

۴- اگر وزن اضافه نمی کنید، و یا وزن از دست می دهید. ( وزن گیری در دوران بارداری )

۵- اگر خیلی تشنه می شوید، کم ادرار می کنید، و یا ادرار شما تیره شده و بوی تندی دارد. (این علامت کم آب شدن بدن است که شما را مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر می کند.)

۶- اگر سر درد، تب، و درد در نواحی مختلف بدن دارید.

 ۱. منبع : مجله پزشکی دکتر سلام