هفته بیست و هفتم بارداری
هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری خود را سپری می کنید، جنین شما این هفته به اندازه یک کدو حلوایی کوچک می باشد. جنین در حال آماده شدن برای مرحله پایانی است. به همین دلیل  عوارض جدیدی را با آغاز این  هفته تجربه می کنید. در د شکم و کمر بیشترمی شود. وزنتان هم تعریفی ندارد.

هفته بیست و هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

ا ورود به هفته بیست و هفتم بارداری، در برخی مواقع ممکن است درد قفسه سینه و تنگی تنفس در بدن شما به حدی شود که شما را به وحشت اندازد. اما زیاد نگران نباشید، زیرا این مشکل فقط به دلیل رشد بیش از حد رحم و کشش ایجاد شده در ناحیه قفسه سینه شما رخ داده است.

بزرگ شدن بیش از حد شکم مادر حامله در هفته بیست و هفتم بارداری ممکن است انجام دادن کارهای روزمره و یا حتی خواب مادر را هم دچار ناراحتی کند. پس، سعی کنید تا با ورود به هفته بیست و هفتم بارداری خود از انجام کارهای زیاد و سنگین و همچنین از قرار گرفتن در شرایطی که شما را ناراحت می کند، اجتناب نمایید. در نهایت به خاطر داشته باشید که احساس راحتی شما و فرزند داخل رحمتان در این روزها باید در اولویت تمام کارها قرار گیرد، چرا که شما و فرزندتان سزاوار داشتن این آرامش هستید.

از این هفته به بعد شب‌ها خوابیدن برایتان سخت‌تر از قبل می‌شود. رحم حدود ۷ سانتی‌متر بالای ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در این هفته میزان کلسترول خون برای ساخت هورمون‌های زمان بارداری که به ‌وسیله جفت تولید می‌شوند بالاتر می‌رود. این هورمون که پروژسترون است از ابتدای بارداری با شما همراه است و با افزایش ترشح به تکامل سینه‌ها و شل‌سازی رحم می‌پردازد. در این هفته‌ به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان تغییرات عمده‌ای در بدن خود حس می‌کنید.

احتمالا دردهای عضلانی را تجربه می‌کنید. علت این مشکل رشد رحم است که با افزایش حجم آن رگ‌های تحتانی که به قلب منتهی می‌شوند و به عصبی که از بالاتنه به سمت پا می‌رود فشار وارد می‌کند، این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود. دردهای براکستون هیکس انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌ تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود. این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

او می‌خواهد به خوبی دنیای اطرافش را کشف کند به همین دلیل از لگدهایش در امان نخواهید بود. او فعلا چیزی نمی‌بیند. البته این هفته چشم‌هایش را باز می‌کند و پلک هم می‌زند. چشم‌هایش هنوز خاکستری یا آبی یا ترکیبی از این دو است و شاید این روند تا چند روز یا حتی چند ساعت بعد از تولد هم ادامه داشته باشد. اگر یادتان باشد چند هفته پیش هم درباره رشد چشمها حرف زده بودیم. چشم‌ها در بدن جنین از روز ۲۳ یا هفته پنجم حاملگی شروع به رشد می‌کنند.

به حرکتهای ریتمیک و منظم کودک خود دقت کنید زیرا نشانه سکسکه هایی هستند که از این به بعد ممکن است به طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سکسکه کودک تنها چند لحظه طول خواهد کشید و در نتیجه برای او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس این حرکات لذت ببرید.

در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشیار فرورفته در طرفین مغز شکل می‌گیرد. این شیارها به تدریج کامل می‌شود و تبدیل به اعضای کیسه مانندی می‌شود که عدسی چشم را تشکیل می‌دهد. چشم ابتدا در طرفین سر قرار دارد و به تدریج به سمت جای اصلی خود حرکت می‌کند. این حرکت در هفته‌های ۷ تا ۱۰ شروع می‌شود. از هفته ۱۱ تا ۲۲ پلک‌ها تشکیل می‌شود و به هم می‌چسبد.

کل طول بدن او در این هفته حدود ۳۷.۳ سانتی متر است. او حالا حدود ۹۰۰ گرم وزن گرفته است. سیستم دفاعی او در حال تدارک لازم است تا خودش را برای زندگی خارج از رحم آماده کند. جنین حالا زمان‌های مشخصی می‌خوابد و در ساعات معینی از روز بیدار می‌شود.

قد: ۳۷.۳ سانتی متر
وزن: ۸۸۴ گرم