هفته بیست و دوم بارداری
هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری خود را می گذرانید،بزرگی رحم به مثانه فشار می آورد و باید زیاد به دستشویی بروید. وضعیت سختی است اما شما قهرمان این داستان هستید و حتما می توانید از پس این مشکلات بربیایید.

جنین شما این هفته به اندازه یک بلال می باشد.جنین بیست و دو هفته ای شما دقیقا شبیه یک انسان کوچک است. خوب است بدانید که با پیشرفت روز به روز دوران بارداری، در بعضی مواقع از دست دادن حافظه کوتاه مدت، برای شما امری طبیعی خواهد بود.همچنین، ممکن است هفته بیست و دوم بارداری، مشکلاتی هم در توانایی تمرکز شما بر روی کاری که در حال انجام دادن آن هستید، به وجود آید.

هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری بیشتر از هفته‌های گذشته بازیگوشی می‌کند. اکنون کودک درون  رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر است. او ۲۷.۷ سانتی متر طول و حدود ۴۵۰ گرم وزن دارد. پوست او تا زمانی که به اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل دیدن است. لبهای او مشخص تر شده و دندانهای او به شکل ریشه هایی در درون لثه اش ظاهر شده اند.

پوست او تا زمانی که به‌اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می‌آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل‌دیدن است. ابروها و پلک‌های چشمان جنین در هفته بیست و دوم در محل خود قرارگرفته‌اند و لوزالمعده او (که برای تولید هورمون‌ها بخصوص انسولین ضروری هست) به‌سرعت در حال رشد است.

او در این هفته بیشتر لگد می‌زند. دوست دارد هر چیزی را توی دستش بگیرد و آن را لمس کند و همه چیز را کشف کند. چشم‌ها و سیستم تولید مثلش همچنان در حال رشد است. در جنین پسر بیضه در سر جای خود قرار می‌گیرد و در جنین دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شکم در محل اصلی خود مستقر می‌شوند . مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است. او دیگر شبیه یک انسان کامل است ولی جثه کوچکتری دارد.

قد: ۲۸ گرم
وزن: ۴۳۴ سانتی متر

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

در این هفته همچنان رحم در حال رشد است اما خم شدن، رانندگی کردن و نشستن هنوز چندان سخت نیست. برای اینکه حجم ریه‌ها افزایش پیدا کند قفسه سینه شما کمی بزرگتر می‌شود و بعد از زایمان دوباره به حالت اول بر می‌گردد. ممکن است در این هفته دچار دردکمر، ترشح مهبل، گرفتگی بینی و خونریزی لثه شوید.

رحم شما چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است. در این مرحله ممکن است که پوست ناحیه شکم، ران‌ها و باسن شما کشیدگی پیدا کرده و ترک بخورد، البته در برخی از خانم‌ها این اتفاق نمی‌افتد اما این ترک‌ها بافت‌های جدیدی از پوست هستند که به رنگ صورتی یا قهوه‌ای بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف‌شده و حتی به‌زودی بیرون می‌زند؛ اما نگران نباشید، به‌احتمال‌زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری

لازم است درمورد تغذیه در هفته ۲۲ بارداری بدانید چربی در رژیم غذایی ضروری است؛ اما از آنجا که در سایر غذاها وجود دارد لازم نیست که مستقیما به بدن برسد.

به‌اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی برای مطبوع کردن غذا استفاده کنید اما بیش از این مقدار چربی و روغن به غذا اضافه نکنید زیرا چربی حاوی مقادیر زیاد انرژی است.

کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند اما منابع دیگری نیز برای تامین ویتامین a مانند سبزیجات وجود دارند. روغن نباتی و مارگارین منابع غنی ویتامین e هستند و تا جایی که امکان دارد سعی کنید از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن‌زیتون.

فراموش نکنید تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری مستقیما روی اضافه وزن شما در دوران حاملگی و بعد از آن تاثیر خواهد گذاشت.

علائم حاملگی در هفته بیست و دوم بارداری

به وجود آمدن تنگی نفس در مادران باردار
•احساس کشش شدید بر روی شکم مادر
• بیرون زدن ناف از جای خود
• افزایش ترشحات واژنی در مادران حامله
• افزایش میل جنسی در مادر باردار
• افزایش وزن مادر باردار
• به وجود آمدن تورم در دست ها و پاهای مادر حامله
• بروز کمر درد شدید در مادر
• احساس خستگی شدید در مادر حامله
• افزایش اشتهای مادر
• رشد موهای غیر معمول در تمام قسمت های بدن مادران باردار، به علت تغییرات هورمونی
• به وجود آمدن بواسیر در مادران باردار
• به وجود آمدن یبوست شدید در مادر
• به وجود آمدن فراموشی دوران بارداری