کولیک نوزاد چیست؟

کولیک نوزاد چیست؟ : اگر کودک سالم شما کمتر از ۵ ماه سن دارد و بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته به صورت مداوم گریه می‌کند، ممکن است مبتلا به کولیک باشد. به خاطر داشته باشید که پیدا کردن روش‌های مناسب برای آرام کردن این کودکان ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد زیرا شرایط همه کودکان با هم یکسان نیست. برای اینکه مطمئن شوید کودکتان بیماری زمینه‌ای یا مشکل جسمی ندارد باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در برخی از موارد این مشکلات می‌تواند به گریه کردن نوزاد منجر شود.

علائم کولیک:

یکی از اولین نشانه های کولیک در نوزادن دوره های قابل پیش بینی گریه در آنهاست. کودکی که کولیک دارد معمولاً در ساعات معینی در روز گریه می کنند که معمولاً در بعد از ظهر و غروب هاست. دوره های کولیک ممکن است از چند دقیقه تا حدود سه ساعت یا بیشتر به طول بیانجامد. کودک در دوره های درد کولیکی دچار حرکات روده ای و دفع گاز در اواخر دوره می شود.گریه های شدیدو تسکین ناپذیر است و بدون هیچ دلیل واضحی رخ میدهند و همچنین ممکن است صورت کودک قرمز شود و آرام کردن وی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت است.تغییر وضعیت که بیشتر به صورت جمع کردن پاها به داخل شکم و گره کردن مشت ها و سفت کردن عضلات شکم در دوره های کولیک شایع است.

کولیک نوزاد چیست؟

رعایت توصیه های زیر هم می تواند کمک کند:

صبور و پرتحمل‌ باشید. از انجا که‌ بروز کولیک‌ قاعدتاً تقصیر والدین‌ نیست‌، خود را سرزنش‌ نکنید.
– با هر گریه‌ شیرخوار سعی‌ نکنید به‌ او شیر دهید. دنبال‌ دلایل‌ دیگر گریه‌ نیز بگردید، مثل‌ وجود گاز روده‌ای‌، قرار گرفتن‌ در وضعیت‌ غیرطبیعی‌، گرما یا سرمای‌ زیاد، کثیف‌ بودن‌ پوشک‌، باز شدن‌ سنجاق‌ قفلی‌ پوشک‌، یا اشتیاق‌ شیرخوار برای‌ این‌ که‌ او را بغل‌ بگیرید.

– به‌ هنگام‌ تجمع‌ ناگهانی‌ گاز روده‌ای‌، شیرخوار را خوب‌ بغل‌ کرده‌ و به‌ ارامی‌ قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ را ماساژ دهید. تکان‌ دادن‌ بچه‌ ممکن‌ است‌ وی‌ را آرام‌ کند.

– گوش‌ دادن‌ به‌ موسیقی‌ نیز ممکن‌ است‌ بچه‌ را ارام‌ کند.

– اگر همه‌ چیز مرتب‌ است‌ (شیرخوار گرسنه‌ نیست‌، پوشک‌ او تمیز است‌، تب‌ ندارد، و سنجاق‌ قفلی‌ پوشک‌ نیز باز نشده‌ است‌)، بگذارید بچه‌ گریه‌ کند. شما هر کاری‌ که‌ می‌توانستید انجام‌ داده‌اید. کولیک‌ استرس‌ ایجاد می‌کند ولی‌ خطری‌ برای‌ بچه‌ ندارد.

– از یک‌ نفر بخواهید که‌ گاهی‌ از بچه‌ نگهداری‌ کند تا شما مقداری‌ استراحت‌ کنید.

داروها معمولاً کمکی‌ به‌ رفع‌ کولیک‌ نمی‌کنند. امکان‌ دارد برای‌ رفع‌ گاز سایمتیکون‌ تجویز شود.
پس‌ از هر ۳۰ سی‌سی‌ که‌ بچه‌ از شیشه‌ شیر می‌خورد، شیردادن‌ را متوقف‌ کنید و به‌ پشت‌ بچه‌ بزنید یا پشت‌ بچه‌ را مالش‌ دهید تا اروغ‌ بزند. اگر بچه‌ از پستان‌ شیر می‌خورد، شیردهی‌ را هر ۵ دقیقه‌ متوقف‌ کنید و کمک‌ کنید تا اروغ‌ بزند.

هر بار شیردادن‌ بچه‌ باید حداقل‌ ۲۰ دقیقه‌ طول‌ بکشد. بچه‌ را برای‌ شیردادن‌ به‌ حالت‌ نشسته‌ نگاه‌ ندارید. سوراخ‌های‌ نوک‌ شیشه‌ شیر نباید زیادی‌ بزرگ‌ باشند. در بچه‌هایی‌ که‌ خیلی‌ سرحال‌ هستند و با اشتیاق‌ شیر می‌خورند بهتر است‌ سر شیشه‌ شیر، نوک‌ بدون‌ سوراخ‌ بگذارید و شما خودتان‌ در خانه‌ سوراخ‌های‌ کوچکی‌ در ان‌ ایجاد کنید.

از انجایى که شیرخوار زیر ۶ ماه نباید از غذاهاى کمکى استفاده کند، نباید از خوراکى براى درمان دل درد، استفاده کرد.مادر باید یکسرى مراقبت ها را به کار برد.به عنوان نمونه، در خانواده هایى که زمینه الرژى هاى گوناگون وجود دارد، خوردن برخى خوراکى ها مى تواند موجب دل درد در شیرخوار شود.عموماً، مصرف خوراکى هایى همچون نارنگى یا پروتئین هاى گاوى ممکن است در شیرخوار مشکل ایجاد کند.به همین دلیل، در دوران شیردهى باید از مصرف این مواد خوددارى کرد.

حتى این موضوع که پزشکان مى گویند نباید به شیرخوار زیر ۶ ماه غذاى کمکى داد، همین حساسیتى است که ممکن است مستقیماً در کودک ایجاد شود و دل وى را به درد بیندازد.

عوامل خطر کولیک نوزاد چیست؟

کودکانی که مادر آنها در طول بارداری یا پس از زایمان سیگار می کشد، در معرض خطر بالاتری برای دردهای کولیکی هستند.

تئوری های بسیاری در خصوص آنچه کودک را مستعد کولیک می کند وجود دارد اما هیچ کدام به اثبات نرسیده اند، از جمله:

• کولیک در اغلب کودکان اول و یا کودکان تغذیه شده با فرمولا دیده نمی شود.
• رژیم مادر شیرده اثری بر تحریک کولیک ندارد.
• تعداد مشابهی از پسران و دختران، بدون توجه به مرتبه تولد یا نحوه تغذیه آنها به کولیک مبتلا می شوند.

کولیک نوزاد چیست؟

رژیم غذایی خود را در دوران شیردهی تنظیم کنید:

اگر فکر می‌کنید کودکتان به وجود برخی از مواد در شیر شما حساس است، با یک پزشک صحبت کنید. او ممکن است برای چند هفته محصولات لبنی همچون شیر، پنیر و ماست را متوقف کند تا وجود پروتئین موجود در گاو شیر از بدنتان پاکسازی گردد. اگر اینکار کمکی به شما نکرد، به سایر غذاهایی که مصرف می‌کنید دقت داشته باشید. بحث‌های زیادی در مورد غذاهای مشکل زا وجود دارد اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد که موادی همچون تخم مرغ، گندم، آجیل، میوه، کافئین و شکلات می‌تواند باعث ایجاد مشکل گردد. سعی کنید که مصرف غذاهای مشکوک را متوقف کنید تا بتوانید غذایی که باعث ایجاد مشکل در کودکتان می‌شود را بیابید. این فرآیند ممکن است کمی زمانبر باشد اما مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.