پاپ اسمیر چیست و تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

تست پاپ اسمیر یا پاپ (pap smear) برای جلوگیری از سرطان و پیش سرطان در رحم انجام می گیرد. پیش سرطان تغییرات سلولی هستند که ممکن است به سرطان مبتلا شوند اگر با راه درست درمان نشوند. اما پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟چه زمانی این تست را باید انجام دهیم؟هزینه انجام پاپ اسمیر زیاد است؟

 پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر دهانه رحم را برای تغییرات غیرطبیعی سلول بررسی می کند. دهانه رحم قسمت پایین تر رحم است که به واژن متصل می شود. تغییرات سلولی که بر روی دهانه رحم ایجاد می شود اگر یافت نشد و درمان نشود، می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

چرا نیاز به تست پاپ اسمیر است؟

تست پاپ اسمیر می تواند زندگی شما را نجات دهد. این تست می تواند نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم را پیدا کند. آزمایشات پاپ اسمیر همچنین می توانند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از تبدیل شدن به سلول های سرطانی پیدا کنند. درمان این سلول های غیرطبیعی می تواند به جلوگیری از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم کمک کند. انجام تست پاپ اسمیر یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید.

آیا همه زنان نیاز به تست پاپ اسمیر دارند؟

اکثر زنان بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال باید آزمایشات پاپ را انجام دهند. حتی اگر شما در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید، باید یک تست پاپ انجام دهید. زنانی که از یائسگی رنج می برند (هنگامی که پریود زنان متوقف می شوند) و جوانتر از ۶۵ سال هستند، هنوز به آزمون منظم پاپ اسمیر نیاز دارند.

زنانی که دارای رحم نیستند (معمولا به علت هیسترکتومی) و همچنین سابقه سرطان دهانه رحم یا نتایج پاپ غیرطبیعی ندارند، نیازی به آزمایش پاپ ندارند. زنان ۶۵ سال و بالاتر که سه آزمایش طبیعی پاپ اسمیر پشت سر هم انجام داده اند و هیچ نتیجه غیر طبیعی در ۱۰ سال گذشته نداشته اند، نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

چه کسی باید آزمایشات پاپ یا HPV را به طور منظم انجام دهد؟

اکثر زنان ۲۱ تا ۶۵ ساله باید آزمایشات پاپ را به عنوان مراقبتهای بهداشتی روزمره استفاده کنند. حتی اگر در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید،واکسن HPV را دریافت کرده اید یا آزمایش پاپ انجام دهید. کارشناسان آزمایش پاپ را به گروه های زیر توصیه می کنند:

 زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر ۳ سال یک تست پاپ 

 زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله:

  •  یک آزمایش پاپ هر ۳ سال، یا
  •  آزمایش HPV هر ۵ سال، یا
  •  آزمایش پاپ و HPV هر ۵ سال یکبار 

اگر زنان بالای ۶۵ سال تا این سن آزمایش پاپ انجام نداده باشند یا بعد از ۶۰ سال آزمایش را انجام نداده باشند، نیاز به آزمایش پاپ دارند. آزمایشات HPV برای زنان ۳۰ ساله توصیه می شود. اگرچه HPV در زنان بالای ۳۰ سال رایج است اما معمولا در این زنان به صورت خود به خودی برطرف می شود. آزمایشات پاپ همراه با آزمایشات HPV یا آزمایشات HPV تنها برای زنان ۳۰ ساله و بیشتر مفید است.

چه کسی به آزمایش منظم پاپ اسمیر نیاز دارد؟

زنانی که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر نیاز ندارند عبارتند از:

  • زنان ۶۵ سال و بالاتر که سه بار آزمایش طبیعی پاپ پشت سر هم قرار داده اند و هیچ آزمایش غیرطبیعی در ۱۰ سال گذشته انجام نشده است، نیازی به آزمایش دیگر ندارند.
  • زنانی که دهانه رحم ندارند (معمولا به علت هیسترکتومی) و سابقه سرطان دهانه رحم یا نتایج پاپ غیرطبیعی ندارند.
  • قبل از متوقف کردن آزمایش های پاپ منظم، باید با پزشک صحبت کنید.

من هیسترکتومی داشتم آیا هنوز به تست پاپ اسمیر نیاز دارم؟

این مسئله بستگی به نوع هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) و سلامتی عمومی شما دارد. زنان مبتلا به هیسترکتومی بایستی با پزشک خود درمورد اینکه آیا آنها نیاز به آزمایش معمول پاپ اسمیر دارند صحبت کنند.

  • اگر دهانه رحم ندارید زیرا به علت سرطان هیسترکتومی داشتید، لازم نیست تست پاپ اسمیر انجام دهید.
  • اگر عمل هیسترکتومی  به علت سلول های غیر طبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم دارید، باید یک آزمایش پاپ اسمیر سالانه انجام دهید تا سه آزمون طبیعی داشته باشید.
  • اگر رحمتان را برداشته اید، اما هنوز دهانه رحم دارید (این نوع هیسترکتومی رایج نیست)، باید به طور منظم تا ۶۵ سالگی پاپ اسمیر انجام دهید و سه آزمایش طبیعی پاپ را پشت سر هم انجام دهید.

شرایط انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست به سن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. با پزشک خود در مورد آنچه که برای شما مناسب است صحبت کنید. اکثر زنان می توانند این دستورالعمل را دنبال کنند:

  • اگر بین ۲۱ تا ۲۹ سال هستید، هر ۳ سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید.
  • اگر بین سنین ۳۰ تا ۶۴ سالگی هستید، باید هر ۵ سال یک بار آزمایش تست پاپیلومای انسانی (HPV) و هر ۳ سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.
  • اگر شما ۶۵ سال یا بیشتر دارید، می توانید برای توقف تست پاپ اسمیر با پزشک خود صحبت کنید

بعضی از زنان ممکن است نیاز بیشتری به آزمایشات پاپ داشته باشند. شما باید با پزشک خود در مورد گرفتن تست پاپ بیشتر صحبت کنید اگر:

  •  به علت پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده از استروئید، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است.
  •  در هنگام بارداری مادر شما در معرض رژیم غذایی دیستیلستیل بسترول (DES) قرار گرفته است.
  • در گذشته از درمان برای نتایج پاپ غیر طبیعی یا سرطان دهانه رحم استفاده کرده اید.
  • اچ آی وی مثبت دارید. زنان مبتلا به اچ آی وی، ویروسی که باعث ایدز می شود، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های گردنی هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده توصیه می کند که تمام زنان مبتلا به HIV مثبت یک تست پاپ اولیه انجام دهند و ۶ ماه بعد مجددا آزمایش شوند. اگر هر دو آزمایش پاپ طبیعی باشند، زنان باید دوباره تست انجام دهند.