وزن نرمال نوزاد در بدو تولد چقدره؟
وزن نرمال نوزاد در بدو تولد چقدره؟

وزن نرمال نوزاد در بدو تولد چقدره؟

رشد مناسب کودک دغدغه و مسئله اصلی همه والدین است. والدین همواره از خود می‌پرسند آیا فرزند من به اندازه کافی قد کشیده است؟ آیا وزن کودک من مناسب است؟همان گونه که ظاهر و چهره هر نوزادی، نسبت به نوزادان دیگر متفاوت است، کیفیت رشد و نمو هر نوزاد نیز با دیگری فرق خواهد داشت. هر یک از زنان، دوران بارداری خود را متفاوت تجربه می‌کنند و به همین دلیل در نهایت نوزادانی با قد و وزن متفاوت، به دنیا می‌آورند.

قد و وزن نوزادان دختر و پسر هنگام تولد با یکدیگر متفاوت است و معمولاً با هم یکی نیست:

  • دخترها: قامت دختران در بدو تولد در حدود ۴۸ تا ۵۰,۲ سانتیمتر است. وزن دختران به طور میانگین در زمان تولد بین ۲,۹۴۰ کیلوگرم تا ۳,۵۳۰ کیلوگرم است.
  • پسرها: قد نوزادان پسر در حدود ۴۸,۵ تا ۵۱ سانتیمتر است. وزن پسرها معمولاً بین ۳ کیلوگرم تا ۳,۶۷۰ کیلوگرم است.

وزن نوزاد پسر، به طور معمول کمی بیشتر از نوزاد دختر است. وزن نوزاد به عوامل متعددی، از جمله وزن شما، وزن همسر تان، اضافه وزنی که در هنگام بارداری داشته اید و سلامت عمومی شما بستگی دارد .

اگر وزن نوزاد کمتر از ۲/۷۰۰ کیلوگرم باشد، نشان دهنده نارس بودن نوزاد است. نارس بودن نوزاد اکسیژن رسانی به بدن و مغز نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال عقب ماندگی ذهنی و مرگ نوزاد را افزایش می دهد. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب در طول بارداری، استرس، مصرف سیگار، عفونت های مایع آمینوتیک و واژینوز باکتری، از عواملی هستند که باعث می شوند نوزاد با وزن کم و به صورت نارس متولد شود.
اگر وزن نوزاد از ۴/۲۰۰ کیلوگرم بیشتر باشد، دارای وزن غیر نرمال بالاست. چاقی مادر، دیابت، زایمان های متعدد، و عوامل وراثتی از عواملی هستند مه باعث درشت شدن نوزاد می شوند. درشت بودن نوزاد هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرات جدی در پی دارد.
این مساله برای مادر باعث افتادگی مثانه و اختلال در دفع ادرار، کمر درد، پارگی کانال زایمانی و خونریزی شدید می شود؛ و در نوزاد باعث آسیب به عصب دست و بازو، شکستگی کتف، آسیب به سر و شکستگی جمجمه می شود.
.
.
نوزادان کم وزن به دو گروه تقسیم می‌شوند: نوزادان نارس و کم وزن؛ یعنی آن‌هایی که زمان حضورشان در رحم کمتر از ۳۷ هفته بوده است و نوزادان رسیده اما کم وزن؛ یعنی آن‌هایی که به دلیل مشکلات داخل رحمی در طول بارداری یا اواخر بارداری، عواملی سبب نرسیدن آن‌ها به وزن دلخواه شده است. 
برای مادر تولد فرزندی با قد و وزن طبیعی به منزله به ثمر رسیدن ۹ ماه تلاش است. این موضوع آنقدر مورد توجه قرار دارد که معمولا در خاطر سپرده شده یا در آلبوم یا کتاب کودک به دقت ثبت می‌شود و کمتر مادری وزن و قد نوزاد خود را فراموش می‌کند.
اتفاقی که معمولا برای نوزادان طبیعی می‌افتد این است که طی چند روز اول ممکن است حتی تا ۱۰ درصد وزن تولد خود را از دست بدهند که این در پایان هفته اول جبران می‌شود. وزن نوزاد یکی از معیارهایی است که میزان کفایت شیردهی مادر و میزان دریافت شیر و موادمغذی لازم برای نوزاد را تا حدی مشخص می‌کند.
حال اگر بخواهیم به طور کامل بدانیم وزن نرمال نوزاد در بدو تولد چقدره؟ با توجه به اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص قد و وزن کودکان در سنین مختلف؛ شما والدین عزیز می‌توانید با اندازه‌گیری دقیق قد و وزن کودک خود و مقایسه آن با این معیارهای جهانی از رشد مطلوب کودک خود اطمینان حاصل کنید. باز هم تأکید می‌کنیم که کودکان از هر لحاظ با هم متفاوت هستند و فاکتورهای زیادی در مقوله رشد کودک موثر است. اگر وزن کودک شما بسیار بیشتر و یا کمتر از معیارهایی است که کودکان همسن او دارند لازم است تا برای تناسب وزن او اقدام کنید و اگر قامت کودک شما بسیار کمتر از معیارهای گفته شده است لازم تا با یک متخصص رشد کودک در این زمینه مشورت کنید.