ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری نه تنها برای مادران باردار مناسب است، بلکه برای جنین نیز مفید خواهد بود. همچنین ورزش کردن به طرز صحیح، ناراحتی های شایع دوران بارداری مانند بی خوابی و درد پشت و کمر را تسکین می دهد. ولی به دلیل اینکه دوران بارداری، دوران حساسی است باید تحت نظر پزشک خود هر ورزشی را شروع کنید.

ورزش در دوران بارداری نه تنها زیان​‌آور نیست، بلکه منفعت هم دارد و باعث تسهیل زایمان و بازیافت بدن پس از زایمان می​شود. فعالیت ورزشی باعث بهبود گردش خون، افزایش تعادل عضلانی، کاهش ورم پا، از بین رفتن ناراحتی​های معده​ای و روده‌ای مانند یبوست و کاهش گرفتگی​‌های عضلانی پا می​شود. فعالیت ورزشی در این دوران همچنین باعث جلوگیری واریس، کمردرد و دردهای عضلانی و مفصلی می​شود.

ورزش در دوران بارداری

هرچند سه ماهه دوم بارداریتان هیجان آور است اما به لحاظ جسمی درد سرهای خاص خود را نیز دارد. در این زمان می توانید قدم بزنید اما بی حال هستید و احساس سنگینی می کنید. بیشتر اوقات احساس خستگی می کنید و احساس می کنید برای کمی استراحت باید بخوابید. با این حال ورزش در دوران بارداری به شیوه صحیح مقدار مورد نیاز انرژی برای سرحال شدنتان را فراهم می کند.

بسیاری از افراد بر این باورند که یک زن باردار، باید تمام فعالیت ها و ورزش هایی را که قبل انجام می داده است کنار بگذارد و تنها به استراحت بپردازد. اما امروزه این نظریه کاملا مردود شده است.

مادران باردار باید برای به دنیا آوردن فرزندی سالم و شاداب، علاوه بر داشتن تغذیه مناسب، باید ورزش را نیز در برنامه های روزانه خود بگنجانند.

مزایای ورزش در دوران بارداری

  • کمک به بهبود وضعیت خواب
    • کاهش تورم و ادم
    • پیشگیری و کاهش کمردرد
    • ورزش در دوران بارداری موجب کوتاهی و آسان کردن فرآیند زایمان
    • آماده کردن بدن برای زایمان طبیعی
    • افزایش میزان شادابی با آزادسازی هورمون اندورفین
    • حفظ انرژی و کم کردن حس خستگی
    • کمک به برگشت به تناسب ایده آل تان بعد از زایمان

فهرستی از ورزش های ایمن در سه ماهه اول بارداری

  1. پیاده روی امن ترین ورزش در دوران بارداری
  2. شنا بهترین ورزش در دوران بارداری برای کسانی که شنا بلدند
  3.  پیلاتز (ترکیبی از یوگا و رقص)
  4.  حرکات کششی راحتترین ورزش در دوران بارداری

موارد احتیاط

توجه داشته باشید پیش از شروع هر برنامه تمرینی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.مشکلات خاص پزشکی اجازه ورزش در دوران بارداری را نمی دهند. به یاد داشته باشید که ورزش برای حفظ سلامتی بدن ، تناسب اندام و لذت بردن است.
یک نوع ورزش جدید را برای بار اول در دوران بارداری شروع نکنید.در سه ماهه آخر بارداری، بالاتر از ۲۴۳۸ متر از سطح دریا نروید و تلاش اضافی انجام ندهید، زیرا احتمال دارد که ذخیره اکسیژن جنین کاهش یابد.