هفته هفتم بارداری
هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری جنین شما در حال رشد می باشد و با رشد او جای او در رحم شما هم دو برابر می شو.د. اندازه جنین در این هفته۱۷ تا ۲۰ میلیمتر است که در حد بزرگی ناخن شست است.

متخصصان در هفته هفتم بارداری جنین را به دانه انگور تشبیه می کنند.در این هفته  از زندگی جنینتان لوزالمعده و آپاندیس آن تشکیل می شود و همچنین چشم های او دیده می شود.جنین به شکل جالبی در حال رشد است . هر لحظه در حال تغییر است. شاید خیلی دلتان می خواهد حرکت جنین را حس کنید اما در این هفته خیلی منتظر حرکت نباشید.در این هفته هنوز جنین شما دارای یک دم کوچک می باشد که در هفته های آینده از بین می رود ، این دم همان دمبالیچه می باشد.

هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

رحم شما روز بروز در حال بزرگ شدن است و از اندازه یک مشت گره کرده الآن به اندازه یک گریپ فروت درآمده است. همانطور که رحم شما رشد میکند ممکن است احساس خفیف گرفتگی در شکم و یا درد شدید و ناگهانی عجیب و غریبی را تجربه نمایید.

یبوست در هفته ۷ بارداری مشکل شایعی است که ممکن است برای خانم های باردار ایجاد شود.چرا که هورمون پروژسترون ناشی از بارداری عملکرد روده ها را مختل نموده و اصطلاحا آن را تنبل میکند. برای رفع یبوست مایعات بسیار بنوشید و در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از فیبر بهره ببرید.

شما در سه‌ماهه اول حاملگی قرار دارید که بسیاری از زنان در این مرحله، مشکلات معمول حاملگی را تحمل می‌کنند. به‌واسطه حالت تهوع صبحگاهی (که ممکن است ظهر و شب هم رخ بدهد و از علائم بارداری هفته‌های اول است)، ممکن است نگه‌داشتن غذا در معده غیرممکن باشد.

این حالت‌های تهوع تا حدودی به علت وجود هورمون‌های دوران حاملگی در بدن شما ایجاد می‌شوند. یک بسته بیسکویت یا موادی که باعث کاهش تهوع بارداری می‌شوند را در کنار تخت خواب خود بگذارید و قبل از بیرون آمدن از بستر، چند تا از آن‌ها را بخورید تا از بروز حالت تهوع جلوگیری کنید.

البته همه خانم‌های حامله دچار تهوع صبحگاهی نمی‌شوند؛ لذا درصورتی‌که شما به این مشکل دچار نشده‌اید، نگران نباشید؛ شما از معدود خانم‌های خوش‌شانس هستید.

همچنین ممکن است در مقایسه باحالت معمولی بسیار بیشتر به توالت نیاز داشته باشید. حجم خون شما در دوران حاملگی به‌شدت افزایش می‌یابد، درنتیجه حجم بسیار زیادتری از مایعات از کلیه‌ها عبور می‌کند که نهایتا به جمع شدن ادرار بیشتر در مثانه منجر می‌شود.

در ادامه دوران حاملگی، بایستی تهوع‌ها کمتر شوند، هرچند ممکن است نیاز شما به توالت کم نشود.

-اگر تا این هفته به پزشک مراجعه نکرده‌اید باید دیگر خودتان را به یک متخصص نشان دهید. پزشک سؤالات متعددی از جمله سابقه بیماری، عوارض ژنتیکی، سابقه بارداری قبلی و … را می‌پرسد و جدول اضافه ‌وزن را به شما می‌دهد که بدانید در هر هفته چه مقدار باید وزن اضافه کنید.

-دنبال یک راه حل می‌گردید که تهوع صبحگاهی خود را برطرف کنید ما به شما چند روش  آموزش می‌دهیم:
– حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شود تسلیم حالت تهوع می‌شوید.
-ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین‌ها به همراه غذا، هنوز هم معده‌ شما اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی با مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.
-هر زمان به محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می‌شوند را برطرف کنید. از عطر، شمع و پاک کننده‌های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.

تغذیه مادر در هفته هفتم بارداری

  • از این هفته مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.
  • از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ وقت جایگزین غذا نیستند.
  • مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.
  • مشکل یبوست هم با مصرف سبزی‌ها از بین می‌رود. نیاز به ویتامین C در دوران بارداری ۷۰ درصد بیشتر از زمان غیر بارداری است که با یک رژیم معمولی خوب در این دوران می‌توانید این مقدار را جذب نمایید.
  • سبزیجات می‌توانند مقدار زیادی از ویتامین‌ها ازجمله ویتامین‌های A و C و مواد معدنی و فیبر را فراهم کنند.

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

رویان این هفته سریع‌تر رشد می‌کند. برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است. سایه‌ای از آرنج و مفصل‌های او را می‌توانید ببینید. حالا دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده تا در هفته‌های آینده از هم جدا شود. سر رویان بزرگ‌تر از بدن اوست. در این هفته نیمکره‌های چپ و راست مغز هم تشکیل می‌شود. پوستش هنوز خیلی نازک است. یعنی به راحتی می‌توانید رگ‌هایش را ببینید. دندان‌ها و فضای داخلی دهانش هم به تدریج رشد می‌کند. گوش‌هایش هم بیشتر رشد می‌کند. این هفته رویان قشنگ‌تر می‌شود. پلک‌ها روی چشمانش را می‌پوشاند و بینی قلمی‌اش پیدا می‌شود. روده‌ها و آپاندیس هم در راه هستند و تا پایان این هفته در بدن رویان جا خوش می‌کنند. دیگر اعضایش هم به سرعت در حال رشد هستند. کبدها هم مشغول تولید گلبول‌های قرمز هستند. روده‌ها در اطراف بند ناف در حال به هم پیچیده شدن هستند، بندناف هم با رگ‌های خونی که دیدن آنها چندان سخت نیست مشغول سرویس‌دهی است.

قد:۰.۷۹ سانتی متر
وزن:۰.۵ گرم