هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری را پشت سر می گذارید، این هفته که به اتمام برسد بدین معناست که شما نیمی از دوران شیرین و زیبا حاملگی خود را گذرانده اید.این را تصور کنید تنها به بیست هفته دیگر باقی مانده تا نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

از این هفته به بعد وزنتان خیلی بیشتر بالا می رود. مثلا ممکن است هفته ای نیم کیلو بیشتر شوید. این روزها خیلی به تناسب اندام فکر نکنید. بعد از زایمان همه چیز درست می شود. اگر می خواهید وضعیت جنین و تغییرات بدن خودتان را در این هفته بررسی کنید با ما همراه شوید.

هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

جنین شما در هفته بیستم بارداری به اندازه یک طالبی کوچک می باشد. وزن کودک شما به ۳۲۰ گرم رسیده است. طول بدن او نیز از فرق سر تا باسن برابر ۱۶.۵ سانتی متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت کشیده و صاف حدود ۲۵ سانتی متر است. (در بیست هفته اول طول بدن کودک را از سر تا باسن محاسبه می کنیم.

بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می کنیم. زیرا در بیست هفته اول پاهای کودک خمیده شده و در مقابل نیم تنه بالایی او قرار گرفته اند و به سختی می توان طول آنها را اندازه گرفت .)

در هفته بیستم بارداری هم جنین شما دوست ندارد که دست از ماجراجویی خود بردارد و حرکات خود در داخل رحم مادرش را متوقف کند. شما هم مانند سایر مادران باردار میتوانید این حس او را از طریق انجام رخی تستها و همچنین، لگد زدنش فرزندتان بر روی دیوار رحم خود درک کنید.

یک ماده چرب و سفیدرنگ بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می‌پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه‌ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان‌تر می‌کند.

در هفته بیستم بارداری کودک شما عمل بلعیدن را انجام می دهد که یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش اوست. ریه های جنین از آغاز دوران بارداری تا حالا، راه طولانی را برای به دست آوردن بلوغ کامل پیموده اند. اینک، آن ها به اندازه ای رشد نموده اند، که به خوبی به فرزند داخل رحم شما اجازه تنفس را خواهند داد.

تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری

  1. تولید مکونیوم توسط جنین
  2.  افزایش حس شنوایی جنین
  3. تکامل ریه های جنین
  4. به وجود آمدن توانایی بلع در جنین
  5. ترشح بیش از حد Vernix توسط پوست جنین

قد: ۲۶ سانتی متر
وزن: ۳۲۰ گرم

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

به عنوان مادر باردار، با دقت کردن بیشتر در اندام خودتان، شاهد ناپدید شدن سریع قوس کمر در این دوره از بارداری خواهید بود. شاید هم با آغاز هفته بیستم بارداری، شما مادر باردار احساس کنید که نیاز به پوشیدن لباس های راحتی مخصوص دوران بارداری دارید. پس به عنوان یک مادر باردار، به یاد داشته باشید که در این دوره از بارداری خود، سعی کنید هیچ چیزی را محکم، به دور کمر خود نبندید و هرگز لباس های تنگ نپوشید.

در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تا بتواند کودک در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین کند. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج  و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.

تغییرات بدنی مادر در هفته بیستم بارداری

۱)      افزایش بیش از حد وزن مادر

۲)      احساس خارش در شکم مادر

۳)      بروز نشانه های کشیدگی در بدن مادر

۴)      افزایش چشمگیر حجم خون بدن مادر

۵)      احساس تنگی نفس در مادر

۶)      افزایش ورم در پاهای مادر

۷)      ترومبوز رگ های خونی

تغذیه در هفته بیستم بارداری

انتخاب درست مواد غذایی در هفته ۲۰ بارداری هم در کوتاه مدت برای جنین و هم در بلند مدت برای او مفید است. تخقیقات نشان می‌‌دهد موادی که شما در این دوره مصرف می‌کنید می‌تواند نقش مهمی در سلامت کودکتان تا آخر عمر ایفا کند. با اینکه در هفته ۲۰ بارداری خود هستید اما هنوز برای اعمال تغییرات در انتخاب مواد غذایی که مصرف می کنید دیر نشده است.