مناسب ترین سن برای بارداری

مناسب ترین سن برای بارداری ,شاید بزرگ‌ترین مانع برای زنان در ۳۵ سالگی و بالاتر در درجه اول بارداری باشد.نرخ رشدباروری به‌تدریج از سن ۳۰ سالگی به بعد پایین می‌آید و در۴۰ سالگی به بالا به پایین‌ترین میزان می‌رسد.زنان با سن بالا حتی با درمان‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی نیز به هنگام بارداری دچار مشکلات می‌شوند.زنان در سنین ۴۵ سال ویا بالاتر حتی با درمان‌های باروری نیز به‌ندرت باردار می‌شوند.در این سن متخصصین باروری همیشه اهدا تخمک را توصیه می‌کنند.

بالا رفتن سن ازدواج باعث شده است که خیلی ها دیر بچه دار شوند یا دیرتر از معمول به فکر بچه دار شدن بیفتند. محققان می گویند در قرن بیست و یکم، تقریبا یک نوزاد از هر ۱۰ نوزاد، از مادری متولد می شود که بیشتر از۳۵ سال سن دارد.

امروزه بسیاری از متخصصان مراقبت های بارداری، خطرات دوران بارداری را با وضعیت سلامت مادر قضاوت می کنند. سابقه پزشکی قبلی، شاخص ترین نشانه سلامت یک زن در دوران بارداری است. برای مثال، احتمال آنکه یک زن ۳۹ ساله سالم دچار مشکلات ناشی از بارداری شود، کمتر از زنی بیست ساله است که از یک بیماری مزمن مانند دیابت رنج می برد. سلامتی و تناسب یک زن، بیشتر از سن او بر بارداری تاثیرگذار است.

باردار شدن در سنین بالا این احتمال را دارد که دیابت یا فشار خون حاصل از بارداری، پس از زایمان برای مادر باقی بماند یا اینکه ممکن است اختلالات مربوط به وریدها باعث لخته شدن خون و ترومبوزهای وریدی شود. البته این احتمال در افراد چاق و کم‌تحرک بیشتر است حتی احتمال آمبولی ریه نیز وجود دارد. با این حال اگر مادر از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، به طور مرتب ورزش کند و اضافه وزن نداشته باشد می‌تواند در سنین بالاتر نیز بارداری سالم و بی‌خطری داشته باشد.

 برای مثال یک خانم ۴۰ ساله که از سلامت کامل برخوردار است و مرتب ورزش می‌کند، نسبت به یک خانم ۲۷ ساله که چاقی مفرط دارد و وزنش بالای ۱۰۰ کیلوگرم است، بارداری بسیار بهتری را خواهد گذراند. علاوه بر این متاسفانه در فرهنگ ما این تفکر وجود دارد که یک خانم باردار باید ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن اضافه کند درحالی که این موضوع می‌تواند سلامت بارداری را به خطر بیندازد و باعث دیابت و فشار خون شود بنابراین نحوه زندگی حتی می‌تواند سن را تحت تاثیر قرار دهد.

مناسب ترین سن برای بارداری

۲۰ تا ۳۵ سالگی بهترین سن باروری زنان

بهترین و امن ترین و مناسب ترین سن برای بارداری زنان را ۲۰ تا ۳۵ سالگی اعلام کرده است. برخی از حقایق اعلام شده در این مورد توسط کارشناسان پزشکی به شرح زیر است:

بر اساس نتایج تحقیقات کارشناسان پزشکی زنانی که در سنین بالاتر از سی و پنج سالگی تصمیم به باردار شدن می گیرند به احتمال زیاد به عوارض خطرناکی مانند پره اکلامپسی، سقط جنین، تولد نارس نوزاد و بارداری خارج از رحم مبتلا خواهند شد.همچنین، چون قدرت باروری تخمک در سنین بالاتر از ۳۰ سالگی در زنان کاهش می یابد در نتیجه باردار شدن آن ها هم در سنین بالاتر از سی و پنج سالگی دشوار خواهد شد.

در صورتی که شما به عنوان یک خانم در حال برنامه ریزی برای بارداری های متعدد هستید بدانید که راه ایده آل برای داشتن چند فرزند این است که شما اولین فرزند خود را در اوایل یا اواسط ۲۰ سالگی و فرزند بعدی را در اواخر بیست سالگی و یا اوایل سی سالگی خود به دنیا بیاورید.امروزه اکثر زنان با تمرکز بیشتر بر روی شغل خود از ایده بارداری در سنین بالاتر از سی و پنج سالگی استقبال می کنند که این عادت نادرست می تواند مشکلات زیادی را برای آن ها هم در بارور شدن و هم در گذراندن دوران سخت بارداری به وجود آورد.

۲۰ تا ۳۰ سالگی بهترین سن باروری آقایان

مناسب ترین سن برای بارداری برای آقایان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. با این حال آقایان هیچ محدودیت سنی از لحاظ بچه‌دار شدن ندارند. در سنین بالا تا حدودی قدرت باروری کمتر می‌شود اما معمولا تا آخر عمر اسپرم وجود دارد. درمورد اینکه باروری آقایان در سنین بالا می‌تواند روی سلامت جنین تاثیر بگذارد یا خیر هنوز هیچ مطالعه اثبات شده ای نداریم. اما درکل آقایان باید سعی کنند همیشه تغذیه سالم داشته باشند به خصوص از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مثل ویتامینC  استفاده کنند مانند گوجه‌فرنگی، مرکبات و… . این مواد باعث می‌شود قدرت باروری افزایش پیدا کند. ما معمولا درصورتی قدرت باروری آقایان را بررسی می‌کنیم که بیمار نازایی داشته باشد. در هرحال یکی از علت‌های نازایی می‌تواند کاهش میزان هورمون‌های مردانه در سنین بالا باشد.

یک تصمیم بسیار مهم

قبل از اینکه به بارداری بعداز ۴۰ سالگی فکر کنیم، باید مشکلات دیگری را –علاوبر عوارض احتمالی که برای سلامت جسمی مادر و جنین وجود دارد- مدنظر قرار دهیم:معمولا بعد از ۴۰ سالگی، انرژی و توان ما برای نگهداری و تربیت یک کودک، کمتر و تطبیق رفتار با کودک دشوارتر است.

آیا شما از نظر روحی، جسمی و مالی آمادگی بارداری و بزرگ کردن یک کودک را دارید؟ آیا به تغییرات زندگی آینده خود اندیشیده اید؟

 قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کند، او احتمالا یک سری آزمایشات و بررسی های لازم را به شما توصیه خواهدکرد.

 در صورتی که تحت درمان با دارویی خاص هستید او را برای اقدامات ضروری تطبیقی در جریان قرار دهید. از دو ماه قبل از بارداری، باید به بهداشت و سلامت زندگی توجه کنید: تغذیه سالم و متعادل، نوشیدن یک لیتر و نیم آب در هر روز، ترک سیگار و الکل، ورزش متناسب و مستمر، عدم استفاده از هرگونه دارو بدون اجازه پزشک و در صورت لزوم کاهش وزن و…