معایب به تاخیر انداختن بارداری

معایب به تاخیر انداختن بارداری : زوج های جوان اکثرا به خاطر مشکل مالی در اوایل ازدواج و برای تثبیت شرایط زندگی بارداری شان را به تاخیر می اندازند و از حاملگی شان پیشگیری می کنند که این امر در صورت طولانی شدن منجر به افزایش خطر ناباروری در آنان می شود!

ماریا صادقی، ناباروری را عدم توانایی در بارداری پس از یک سال ازدواج بدون استفاده از روش‌های جلوگیری در زنان زیر ۳۵ سال عنوان کرد و اظهار داشت: این زمان در زنان بالای ۳۵ سال به ۶ ماه کاهش می‌یابد، یعنی زنان بالای ۳۵ سال در صورتی که پس از ازدواج از روش‌های جلوگیری استفاده نکنند باید بررسی شود.

وی افزود: طیف وسیعی از ناباروری شامل عدم توانایی در به پایان رساندن بارداری است.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌ها در کشور با مشکل ناباروری مواجه هستند که در این میان زنان و مردان هر کدام ۴۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند و ۲۰ درصد نیز بر اثر مشکلات هر دو ایجاد می‌شود.

افزایش احتمال سزارین
گرچه طی سال های اخیر، بیشتر مادران به بهانه تحمل نکردن درد زایمان طبیعی به انجام سزارین تمایل پیدا کرده اند، اما متخصصان زنان نیز سزارین را به عنوان مناسب ترین انتخاب به مادرانی که در سن بالا باردار می شوند، پیشنهاد می کنند؛ اما چرا چنین پیشنهادی به واسطه بالارفتن سن به مادران ارائه می شود؟

دکتر لاهوتی در پاسخ می گوید: این یک واقعیت است که از عوارض بارداری در سنین بالا، افزایش احتمال زایمان سزارین است که هم به دلیل این است که بافت های مادر توانایی و قابلیت ارتجاعی لازم را برای انجام زایمان طبیعی بدون عارضه ندارد و هم این که شانس بارداری بدون عارضه بعدی به دلیل سن بالای مادر کم است و در نتیجه پزشک متخصص و مادر ترجیح می دهند عمل سزارین را انتخاب کنند.

سقط جنین بواسطه بیماری مادر
به گفته دکتر لاهوتی، جدا شدن زودرس جفت و جفت سرراهی یعنی جفتی که دردهانه رحم قرار گرفته و وضعی خطرناک برای مادر و جنین به شمار می آید، از عوارضی است که سلامت بارداری زنان مسن تر را تهدید می کند و معمولا این موارد به دلیل بیماری های مزمن مادر اتفاق می افتد حتی افزایش احتمال سقط خود به خود در مادران مسن، معمولا به بیماری های زمینه ای مادر مثل دیابت یا ناهنجاری های ژنتیک خود جنین نسبت داده می شود. فراموش نکنید که احتمال بروز بیماری های مزمن در مادر مثل بیماری قند، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی و مشکلات مفصلی با افزایش سن مادر افزایش می یابد که هریک از بیماری ها می تواند بارداری را با خطراتی مواجه کند و سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

افزایش خطر بروز سندرم داون
یکی دیگر از عوارض بارداری در سن بالای ۳۵ سال، ناهنجاری های ژنتیک است که بخصوص بعد از سی و پنج سالگی افزایش زیادی پیدا می کند به طوری که اگر مادر سی و پنج ساله باشد، از هر ۱۳۲ تولد ممکن است یک نوزاد مبتلا به سندرم داون به دنیا بیاید.

دکتر لاهوتی با اشاره به این مطالب تاکید می کند: در سی و شش سالگی این میزان به یک مورد از هر ۱۰۵ تولد می رسد و این روند همان طور ادامه دارد به طوری که برای مثال در چهل سالگی مادر در یک مورد از هر ۴۰ تولد، شاهد سندرم داون هستیم که آمار بالایی از این بیماری است. در مورد سایر ناهنجاری های کروموزومی هم تقریبا چنین آماری صدق می کند.