مصرف فولیک اسید قبل و در دوران بارداری

مصرف فولیک اسید قبل و در دوران بارداری : پزشکان مصرف فولیک اسید در دوران بارداری و حداقل یک ماه پیش از بارداری را ضروری می‌دانند. فولیک اسید که فرمی ساختگی از ویتامین B۹ است و فولات نیز نامیده می‌شود، نقشی اساسی در شکل‌گیری لوله‌های عصبی جنین دارد و می‌تواند از بسیاری نقص‌های مادرزادی جلوگیری کند.

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک که به آن فولات هم گفته می شود، نوعی از ویتامین های گروه B است. بهترین منابع غذایی اسید فولیک غلات غنی شده با این ویتامین هستند. اسید فولیک نقش مهمی در تولید سلول های قرمز خون ایفا می کند و کمک می کند تا لوله عصبی جنین بسته شود. بنابراین کمبود آن خصوصا در سه ماهه اول بارداری می تواند منجر به بروز نقایص مادرزادی شود.

از کی باید مصرف اسید فولیک را شروع کنم؟

نقائص مادرزادی ناشی از کمبود ویتامین ب۹ یا اسید فولیک در ۳-۴ هفته اول بارداری رخ می دهد. بنابراین مهم است که مقادیر کافی اسید فولیک را پیش از باردار شدن در بدن خود داشته باشید تا در زمانی که شاید حتی از بارداری خودتان خبر نداشته باشید، اسید فولیک زمینه بسته شدن صحیح لوله های عصبی جنین را فراهم کند.
مطالعه ای که به تازگی در خصوص لزوم مصرف اسید فولیک پیش از بارداری انجام شده نشان می دهد، خطر زایمان زودرس در خانم هایی که از یک سال قبل از بارداری اسید فولیک می خورند، ۵۰ درصد کمتر است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا به خانم ها توصیه می کند که از یک ماه قبل از اقدام برای بارداری روزانه یک عدد مکمل اسید فولیک میل کنند. همچنین این مرکز به همه خانم هایی که در سن باروری هستند توصیه می کند که روزی یک عدد اسید فولیک میل کنند. بنابراین هیچ اشکالی ندارد اگر کمی زودتر مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کرده و بعد اقدام به بارداری کنید.

چقدر اسید فولیک قبل از اقدام به بارداری کافی است؟

دوز توصیه شده اسید فولیک برای تمام زنان در سن باروری ۴۰۰ میکروگرم در هر روز است. اگر شما روزانه مولتی ویتامین مصرف می کنید، برچسب روی بسته مولتی ویتامین را چک کنید تا ببینید که آیا میزان اسید فولیک موجود در آن کافی هست یا نه. اگر میزان اسید فولیک موجود در یک مکمل مولتی ویتامین کمتر از ۴۰۰ میکروگرم باشد، احتمالا لازم است اسید فولیک را به صورت جداگانه مصرف کنید.

مزایای مصرف اسید فولیک قبل و در حین بارداری

بدون اسید فولیک کافی در بدن مادر لوله های عصبی جنین به درستی بسته نمی شوند و این مساله می تواند منجر به نقایص مغزی در دوران جنینی شود که مهم ترین آنها شامل اسپینا بیفیدا (شکاف مادرزاد مهره‌های کمر) و آنانسفالی (اختلال مغزی ناشی از نقص در کانال عصبی که به دلیل عدم بسته ‌شدن انتهای کانال عصبی ایجاد می شود) است.
نوزادانی که با آنانسفالی به دنیا می آیند معمولا نمی توانند طولانی زندگی می کنند، و نوزادانی که با اسپینا بیفیدا متولد می شود ممکن است به طور دائم غیر فعال شوند و امکان هیچ نوع حرکتی نداشته باشند. این مشکلات بسیار ترسناکند اما به راحتی می توانید با مصرف مقادیر کافی اسید فولیک جلوی بروز این نقایص را بگیرید و تا ۵۰ درصد خطر بروز این مشکلات را کاهش دهید. در ضمن اگر در حال حاضر فرزندی دارید که مبتلا به آنانسفالی است، با خوردن مقادیر کافی اسید فولیک پیش از بارداری مجدد، خطر یک تولد دیگر همراه با آنانسفالی را تا ۷۰ درصد کاهش دهید.
علاوه بر ای مصرف اسید فولیک می تواند جنین شما را در برابر سایر بیماری های زیر محافظت کند:
۱. شکاف لب و کام
۲. تولد نوزاد نارس
۳. وزن کم در هنگام تولد
۴. سقط جنین
۵. رشد ناکافی در رحم مادر