فعالیت های مجاز دوران بارداری

فعالیت های مجاز دوران بارداری : عموما در دوران بارداری فعالیت خانم ها بسیار کاهش پیدا میکند. چه در چند ماهه اول بارداری که انواع فعالیت ها مثل نشستن و بلند شدن و حتی پیاده روی زیاد هم میتونه مشکل ساز باشد. و چه در ماه های آخر که وزن کمی بالا میرود و شکم بزرگ مانع فعالیت هست. در هر صورت برای اکثر خانوم ها دوره ای هست که ملاحظات بیشتری دارند و چه خودشان و چه اطرافیان نسبت به انواع فعالیت ها محتاط تر هستند. خیلی مهم است که خانم در این شرایط اونقدر فعالیت هایش کم نشود که دچار کسلی و کرختی بشود و بهتره با فعالیت های هرچند آروم و با احتیاط، بدنش را فعال نگه دارد. چرا که برای سلامت عمومی بدن این مساله بسیار مهم است و همچنین میتواند مقداری از کالری دریافتیش را بسوزاند و اضافه وزن بیش از حد هم نداشته باشد و در نهایت هم زایمان بهتری داشته باشد. در این مطلب در مورد فعالیت های دوران بارداری صحبت میکنیم که باعث فعال ماندن بدن و عدم کرخت شدن و کسلی میشود.

عموما در دوران بارداری گرفتگی عضلات، خستگی و بی حوصلگی امری طبیعی هست. ولی بارداری به هیچ وجه به این معنی نیست که شما تسلیم بشوید و از تمام فعالیت های خود دست بکشید و روز ها رو بدون فعالیت خاصی و با بی حوصلگی تمام سپری کنید.

فعالیت های مجاز دوران بارداری

فعالیت های مجاز دوران بارداری ، تنفس در هوای آزاد در دوران بارداری

بهترین روش برای رفع بی حوصلگی های اول صبح اینه که پنجره رو باز کنید و یا روی بالکن بایستید و نفس های عمیق بکشید. به نعمت هایی که خداوند بهتون داده و بهتر از همه به کودکی که در درونتون در حال رشد هست فکر کنید و بعد روزتون رو شروع کنید. نفس های عمیق در هوای آزاد باعث رفع خستگی و بی حوصلگی هاتون میشود و کمک میکند در طول روز بهتر و با حوصله بیشتری به کارهاتون برسید.

حرکات آرام کششی در دوران بارداری

برای اینکه بدنتان رو فعال نگه دارید اصلا لازم نیست که فعالیت های سنگین انجام بدهید. کافی است سرپا بایستید و یا به صورت نشسته به آرومی حرکات کششی انجام بدهید و عضلاتتان را بکشید. نکته بسیار مهم این است که اگه اطلاعات کافی در مورد فعالیت های درست دوران بارداری ندارید، حرکات کششی روی شکم انجام ندید و یا پاهای خود راخیلی درگیر نکنید.

انجام کار های منزل در دوران بارداری

درست است که حالا نیاز هست شما بسیار محتاطانه عمل کنید و کارهایی که ممکن است به شما آسیب بزند انجام ندید. مثلا نباید بیش از حد سرپا بمانید، چرا که خانم های باردار بسیار مستعد واریس هستند، همچنین برای زایمان آینده شما هم مناسب نیست. و یا اینکه به هیچ وجه نباید اشیاء سنگین مثل قابلمه پر از خورش رو بلند کنید. همه این کار ها میتونه برای شما مضر و خطر ساز باشد. ولی به طور کلی کار های معمولی خونه مثل غذا پختن، سبزی پاک مردن، ظرف شستن (مقدار کم) و گردگیری خونه را انجام بدهید. همین کار های معمولی روزانه میتواند شما را فعال نگه دارد و از کسلی و بی حوصلگی شما هم جلوگیری میکند.

پیاده روی های کوتاه کوتاه و آرام در دوران بارداری

در مورد پیاده روی در مطلب فواید پیاده روی در بارداری صحبت کردیم. ولی مساله مهم این است که در سه ماهه اول و دوم این دوران، بهتر است که به قصد پیاده روی از خانه خارج نشوید، یعنی پیاده روی مثل خانم های عادی و برای یکی دو ساعت در این ماه های بارداری ممنوع هست و میتواند برای شما خطر آفرین باشد. ولی برای قدم زدن تا سر خیابان و مثلا تهیه مواد غذایی از سوپر مارکت، هیچ اشکالی ندارد که پیاده بروید و برگردید، ولی پیاده روی های طولانی نه. همچنین بهتر است در فواصل پیاده روی هر از گاهی بنشینید و استراحت کنید و مجددا شروع کنید. در ماه آخر بارداری هر چه بتوانید پیاده روی بیشتری داشته باشید برای زایمان طبیعی شما مفید تر است و زایمان راحت تری خواهید داشت.