فشارخون در بارداری

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع فشار خون حاملگی می‌تواند خطرهایی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد.

تشخیص فشار خون حاملگی

اندازه‌گیری فشار خون و نشان دادن مقادیری بیشتر از ۱۴۰ روی ۹۰ را فشار خون بالا می‌گویند. فشار خون بالا معمولاً علائم قابل تشخیصی ندارد، مگر در مواردی که فشار خون خیلی بالا باشد. درصورتی‌که فشار خون مادر بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری، در چند بار اندازه‌گیری توسط پزشک بالا باشد، پزشک برای بررسی احتمال مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی، یک آزمایش ادرارتجویز خواهد کرد. پره‌اکلامپسی یک بیماری جدی است که طی آن در میانۀ بارداری، فشار خون افزایش می‌یابد و وجود پروتئین در ادرار، اختلالات کبد و کلیه، سردرد یا تغییرات بینایی رخ می‌دهد. درصورتی‌که علائم پره‌اکلامپسی وجود نداشته باشد و فقط مادر فشار خون بالا داشته باشد، پزشک تشخیص فشار خون حاملگی خواهد داد. اگر مادر قبل از دوران بارداری نیز فشار خون بالا داشته یا پیش از هفتۀ ۲۰ بارداری دچار آن شده باشد، دارای فشار خون مزمن است که با فشار خون حاملگی متفاوت است. زنانی که شرایط زیر را داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون حاملگی خواهند بود:

  • چاقی و اضافه وزن در بارداری
  • بارداری در سن بالاتر از ۴۰ سال
  • نارسایی مزمن کلیه یا دیابت
  • سابقۀ خانوادگی فشار خون حاملگی یا پره‌اکلامپسی
فشارخون در بارداری

چه مادرانی مستعد بروز پره‌اکلامپسی (فشارخون بالا در بارداری) هستند؟

-زنانی که برای بار اول باردار میشوند

-زنانی که مادر یا خواهرشان دچار پره‌اکلامپسی شده‌اند

-زنانی که قبل از باداری فشارخون بالا یا بیماری کلیوی داشته‌اند

-زنان چاقی که BMI بالای ۳۰ دارند

-بارداری دوقلویی ویا بیشتر

-مادران باردار زیر ۲۰ سال و یا بالای ۴۰ سال

بیاد داشته باشیم اگر مادری در بارداری قبلی خود دچار پره‌اکلامپسی شد، احتمال ابتلا در این بارداری بیشتر است.

پره‌اکلامپسی یا افزایش فشارخون در مادران باردار بعد از ۲۰ هفته از حاملگی، می‌تواند با اثر بر روی خونرسانی به جنین منجر به کاهش رشد جنین شود. البته درصورت تشخیص بموقع و رسیدگی مناسب نوزادانی با رشد مناسب بدنیا خواهند امد.

درمواردی که پره‌اکلامپسی شدید در ماه هفتم یا هشتم بارداری بوجود آید و پزشک بدلیل خطراتی که مادر و جنین را تهدید میکند، اقدام به ختم بارداری (زایمان) کند، ممکن است نوزاد نارس بدنیا بیاید و نیازمند مراقبت‌های خاصی گردد.

عوارض پره اکلامپسی: هر چه در سن حاملگی پایین تر اتفاق بیفتد عوارض برای مادر و جنین شدیدتر است و حتی  میتواند ختم حاملگی زودرس لازم باشد، روش زایمان بسته به شرایط مادر و جنین میتواند زایمان طبیعی یا شزارین باشد.