فاصله سنی مناسب بین دو بارداری
فاصله سنی مناسب بین دو بارداری

فاصله سنی مناسب بین دو بارداری برای هر والدی طبق عقیده او می باشد و آنچه که برای یک خانواده مناسب است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. البته موضوعی نیست که تحت کنترل ما باشد فقط این اتفاق می افتد!

بهترین کار این می باشد که برای بازسازی بدن بین بارداری ها به خود استراحتی بدهید تا بگذارید بدنتان از تنش فیزیکی بارداری بهبود یابد و ذخایرمواد مغذی ضروری خود را بازسازی کند، مثل آهن و فولات. در واقع، طبق مطالعات خطر نارس بودن و وزن کم نوزاد هنگام تولد در بچه هاییکه در شش ماه پس از زایمان لقاح شده اند افزایش می یابد. به گفته ی دکتر جانا روسو، متخصص زنان و زایمان، بنابر پژوهش ها، فواید چشمگیری در فاصله انداختن یک ساله بین فرزندانتان وجود دارد. این کار خطر پیچیدگی هایی مثل فشار خون بالا یا محدودیت رشد جنین در بارداری بعدی را کاهش می دهد. کوتاه ترین فاصله توصیه شده دوازده ماه پیش از باردار شدن دوباره است.

فاصله سنی مناسب بین دو بارداری

از نظر روانشناسی و اقتصادی نیز مهم است تا پیش از برنامه ریزی برای متوقف کردن روش جلوگیری از بارداری، به عنوان یک خانودهبرای چالش جدید فرزند دوم آماده شوید. تصور نکنید که این روند نیز درست مثل تولد فرزند اول شما خواهد بود، زیرا چنین نخواهد شد.

فرزند دوم پویایی خانواده را به کلی تغییر خواهد داد. مثلاً اینکه فرزند اول به تقسیم کردن عشق،زمان و توجه والدین به بچه ی جدید چه واکنشی نشان خواهد داد.فاصله بیشتر بین فرزند بعدی به بچه ی اول زمان بیشتری می دهد تا توجه کامل شما را دریافت کند و شما نیز از آنها به عنوان افراد متمایز لذت ببرید.

اگر چه فاصله ی نزدیک تر سنی می تواند فکر خوبی به نظر برسد، زیرا کار سخت مراقبت از بچه هایتنان را زودتر سپری می کنید، ولی هزینه های این کار را نیزدر نر داشته باشید.اگر فرزند اول شما هنوز از وسایل نوزادی خود استفاده می کند، باید هزینه گهواره،کالسکه و لوازم ضروری دیگری را نیز بپردازید.

فقط هزینه های کوتاه مدت فرزندانتان را نباید در نظر بگیرید. برنامه شما برای تحصیلات آن ها چیست؟ مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا می توانید برنامه منظمی برای مراقبت از فرزندتان داشته باشید.آیا برای نگهداری از فرزند جدید کسی کمک حال شما خواهد بود؟

درست همانطور که با تغذیه مناسب، دوری از عادات ناخوشایند مثل مصرف دخانیات خود را برای اولین بارداریتان آماده و همه ی مکمل های توصیه شده را مصرف کرده اید، همین امر برای بارداری دوم شما نیز صادق است. سه ماه پیش از متوقف کردن روش های جلوگیری باید مکمل اسید فولیک مصرف شود تا احتمال اختلال جنینی کاهش یابد. واکسن زدن و ایمن سازی بدنتان باید از سوی پزشک عمومی بررسی شود تا خطر این بیماری ها در بارداری کاهش یابد.