غذاهای آلرژی زا برای نوزادان

غذاهای آلرژی زا برای نوزادان : اگر کودک شما نسبت به یک غذا آلرژی داشته باشد، بدن او با این غذا به عنوان یک ماده مهاجم برخورد کرده و پادتن یا آنتی‌بادی‌هایی (به نام IgE) تولید می‌کند. اگر این غذا مجددا خورده شود، آنتی‌بادی‌ها به سیستم ایمنی بدن دستور می‌دهند که ماده‌ای به نام هیستامین آزاد کند تا به این ماده غذایی حمله کرده و با آن مقابله نماید.

نشانه‌های آلرژی معمولا بین چند دقیقه تا دو ساعت پس از هضم یک ماده غذایی خاص ظاهر می‌شوند، اگرچه در برخی موارد خاص از آلرژی غذایی نشانه‌های آلرژی به صورت مزمن و دائمی خواهند بود. هر یک از این واکنشها می‌تواند خفیف یا حاد باشد.

در بسیاری از کودکان واکنش آلرژیک نسبت به یک غذا موجب اگزمای حاد می‌شود. این تکه‌های خشک و زبر از پوست معمولا روی صورت، زانو و آرنج‌ها ظاهر می‌شوند.

سایر نشانه‌های احتمالی عبارتند از کهیر یا تورم، چشم‌های اشک‌آلود یا آبریزش بینی و دشواری تنفس. برخی اوقات این نشانه‌ها گوارشی هستند؛ یعنی کودک ممکن است به استفراغ یا اسهال دچار شود. اگر کودک شما یک واکنش حاد آلرژیک دارد، این مسئله می‌تواند خطرآفرین و حتی کشنده باشد.

به خاطر داشته باشید که کودک می‌تواند نسبت به یک غذا واکنش نشان دهد حتی اگر قبلا آن را بدون هیچ مشکلی می‌خورده است. بنابراین اگر کودک شما آلرژی نسبت به تخم پرندگان را به ارث برده باشد، ممکن است در دفعات اولی که آنها را می‌خورد واکنشی نشان ندهد اما نهایتا نشانه‌های آلرژی را بروز خواهد داد. (به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن زودهنگام در معرض این ماده‌ها ممکن است چندان مشخص نباشد مثلا اگر بادام زمینی آسیاب‌شده در یک کلوچه یا شبربنی استفاده شده باشد).

 

او می‌تواند نسبت به هر چیزی آلرژی داشته باشد اما چند مورد از غذاها هستند که عامل ۹۰ درصد از آلرژی‌های غذایی به حساب می‌آیند:

  • تخم پرندگان
  • شیر
  • آرد گندم
  • سبوس
  • برخی از میوه ها (مانند مرکبات و توت فرنگی)
  • بادام زمینی (و مشتقات آن)
  • سایر آجیل‌ها (غیر از بادام زمینی، مانند گردو)
  • ماهی (مانند ماهی تن و قزل‌آلا) و نرم‌تنان صدف‌دار (مانند خرچنگ دریایی، میگو و خرچنگ)

غذاهای آلرژی زا برای نوزادان ، کی باید با اورژانس تماس بگیرم؟

گاهی ممکن است علائم خطرناکی از قبیل تورم شدید صورت، حلق، گلو یا انقباض شدید ناحیه حنجره، خس خس سینه و تنگی نفس شدید، کاهش فشارخون یا افت سطح هوشیاری در کودک بروز کند. به مجموعه این علائم شوک آنافیلاکسی گفته می‌شود. در این صورت باید هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید. در مورد اسهال یا استفراغ شدید هم بهتر است در اسرع وقت به پزشک کودکان مراجعه کنید.

چگونه با حساسیت خفیف برخورد کنیم؟

خوشبختانه علائم حساسیت غذایی اغلب خود را به‌صورت خفیف نشان می‌دهند. اگر فرزند شما علائمی مثل قرمزی پوست را از خود نشان می‌دهد و شما به حساسیت غذایی نسبت به یک غذای خاص مشکوک هستید، بهتر است با پزشک کودکان مشورت کنید. اگر پزشک هم مانند شما به این نتیجه برسد که فرزندتان به نوع خاصی از غذا حساسیت دارد، معمولا از شما می‌خواهد آن ماده غذایی را از رژیم روزانه فرزندتان حذف کنید و به شما یاد می‌دهد که درصورتی که فرزندتان تصادفا آن غذا را خورد، چه برخوردی نشان دهید.

اما آنچه مهم است این است که اگر فرزندتان برای نخستین بار نسبت به غذایی که به آن حساسیت دارد، علائم خفیف نشان دهد، باز هم ممکن است در آینده نسبت به همان غذا شدیدا واکنش نشان دهد. بنابر این باید حتما موضوع حساسیت غذایی را با پزشک در میان بگذارید.

بعضی از حساسیت‌های غذایی به مرور زمان و با بزرگ شدن کودک، از بین می‌روند. مثلا حساسیت‌به شیر و تخم مرغ به مرور از بین می‌رود اما حساسیت به بادام‌زمینی و آجیل‌های دیگر معمولا از بین نخواهد رفت.

غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید

بعضی از غذاها به‌دلیل خاصیت حساسیت‌زایی بالایی که دارند تا قبل از یک سالگی نباید به کودکان داده شوند. شیر گاو یکی از مهم‌ترین این مواد است. شیر گاو برای بچه‌های زیر یک سال به‌شدت حساسیت‌زا بوده و ممکن است در آینده باعث بیماری‌های دیگری نیز در کودک شود. سفیده تخم مرغ، بادام زمینی، میوه‌هایی مثل کیوی، انواع توت مثل توت سفید، توت فرنگی، شاه‌توت و تمشک، خربزه، آلبالو و گیلاس هم نباید به کودکان زیر یک سال داده شوند.

نکته مهم دیگری که شاید به ذهن مادران نرسد این است که بهتر است از دادن هر گونه خوراکی بسته‌بندی شده که از بیرون می‌خرید، به کودکان زیر یک سال خودداری کنید چون مواد خوراکی بسته‌بندی شده مواد نگهدارنده دارند و ممکن است برای کودک حساسیت‌زا باشند. غذاهای کمکی آماده هم معمولا مخلوطی از چند جور خوراکی مختلف هستند و درصورتی که کودک شما به یکی از این مواد حساسیت داشته باشد، نمی‌توانید آن را تشخیص دهید.خوردن پنیر، قهوه، چای، نوشابه، سوسیس، شکلات، میگو، نمک، ادویه، ترشی، آبمیوه‌های صنعتی، لپه، نخود، اسفناج و کلم هم برای کودکان زیر یک‌سال ممنوع است.

علائم حساسیت: تظاهرات تنفسی، گوارشی یا پوستی است بنابراین سرفه های خشک و پشت سر هم، عطسه های مکرر، آبریزش بینی، خس خس سینه، وجود خون در مدفوع، اگزما و کهیر. 
در تغذیه کمکی مواد غذایی باید از نظر مقدار و نوع بتدریج به غذای شیر خوار اضافه شود. 
ابتدا از یک نوع غذای ساده شروع و بتدریج به مخلوطی از چند نوع غذا تغییر یابد. 
از مقدار کم شروع و بتدریج بر مقدار آن افزوده شود. 
بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف حدود ۵ تا ۷ روز فاصله لازم است. زیرا شیرخوار باید به یک نوع غذا عادت کند و بعد غذای جدید اضافه شود. همچنین اضافه کردن یک به یک مواد غذایی سبب می شود اگر ناسازگاری و حساسیت به یک ماده غذایی وجود داشته باشد برای مادر شناخته شود. ضمنا” دستگاه گوارش کودک فرصت پیدا می کند تا به غذا عادت کند. 
ابتدا باید غذا رقیق باشد مثلا” غلظت ان کمی بیشتر از شیر مادر باشد سپس به تدریج بر غلظت ان افزوده شود. سفت کردن تدریجی غذا سبب یاد گرفتن عمل جویدن می شود. 
اگر در شروع غذای تکمیلی شیرخوار به غذای خاصی بی میل بود در خوردن ان نباید پافشاری کرد می توان یک تا دو هفته ان غذا را حذف و سپس دوباره به او داد.