شگفت انگیز ترین مطالب در رابطه با رشد کودکان

شگفت انگیز ترین مطالب در رابطه با رشد کودکان : یکی از تغییرات آشکار و قابل توجه در سال اول زندگی، رشد کودک از نظر جسمانی است . سال اول زندگی زمان بروز تغییرات متحیر کننده است که در آن نوزادان از نظر قد رشد کرده و وزنشان نسبت به زمانِ تولد ۳ برابر می شود. face mask

از حدود هفتهٔ ۲۸ بارداری کودکتان می‌تواند همان بوهایی را استشمام کند که شما حس می‌کنید، زیرا مایع آمنیوتیکی که جنین در آن شناور است حس بویایی او را افزایش می‌دهد، بنابراین وقتی در سه‌ ماههٔ سوم بارداری مرغ یا ماهی می‌خورید، کودکتان هم همراه با شما بوی آن را حس می‌کند.

دوره‌ی نوزادی حدود یکی دوهفته اول زندگی است. دراین مدت نوزاد خود را با اوضاع جدید زندگی سازگار می کند وبا وجود آن‌که وابستگی مستقیم جسمانی او با مادر قطع می‌شود، برای رفع بسیاری از نیازهای خود وابسته به او باقی می‌مانند. نوزاد انسان در ابتدا نمی‌تواند ازخود مراقبت کند وبرای زنده ماندن و حفظ تعادل محیط داخلی نیازمند به دیگران است.

البته بدیهی است که نوزاد برای سازگارشدن با محیط قابلیت‌های بسیاری دارد، او می‌تواند ببیند، بشنود، نسبتا به بو ومزه واکنش نشان میدهد و نسبت به درد، لمس وتغییر جا از خود حساسیت‌هایی بروز می‌دهد.

درطی این دوره حرکات نوزاد کاملا ناهماهنگ است وانرژی بسیاری صرف آن میشود. دربیشتر بازتاب‌های نوزاد، تمام تنه وپاها به حرکت در می‌آید. حرکت سر، در مقایسه با بدن بسیار کم است. حرکات اختصاصی که به قسمت‌های محدود مربوط می‌شود، بیشتر بازتابی است.

در دوره جنینی، بیشتر حرکات بدن جنین، بازتابی وتابع فعالیت نخاع شوکی وساقه مغز است. اهمیت بازتاب‌ها در ابتدا بسیار حیاتی است. زیرا زندگی نوزاد بدان وابسته است. اما با رشد کودک وسیستم عصبی او اهمیت این بازتاب‌ها رفته رفته کم می‌شود.

شگفت انگیز ترین مطالب در رابطه با رشد کودکان

قد و وزن کودک :

در سه ماهه دوم رشد وزن او به ۱۷ الی ۱۸ گرم در روز می رسد که باعث می شود هر ماه ۵۱۰ تا ۵۵۰ گرم وزن اضافه کند و در سه ماهه سوم افزایش وزن روزانه او به ۱۲،۱۳ گرم در روز کاهش می یابد که در نتیجه ماهی ۳۵۰ گرم به وزن او افزوده می شود.

در سه ماه چهارم نیز هر ماه ۲۷۰ گرم به وزن بچه اضافه می شود که به دلیل متوسط ۹ گرم افزایش وزن روزانه است. در کل می توان گفت که وزن هر نوزادی تا پایان یک سالگی، سه برابر وزن او در هنگام تولد می شود.

قد هر نوزادی هنگام تولد در حالت طبیعی بین ۴۸ تا ۵۳ سانتی متر است که متوسط اندازه آن ۵۰ سانتی متر است. بعد از پایان یک سالگی قد کودک حدود ۲۵ سانتی متر رشد داشته است. این روند تا زمان بلوغ ادامه پیدا می کند و هر سال ۵ الی ۶ سانتی متر به قد کودک افزوده می شود.

نشستن کودک :

بچه حدود شش ماهگی باید بتواند بنشیند و غلت بزند. در حدود یک سالگی هم باید بتواند بایستد و دو قدم راه برود. البته همه این زمان ها کلی است و بچه ممکن است در چهار یا هشت ماهگی غلت بزند. هرچه معیارهای تکامل که شامل همان ظرفیت های فکری و حرکتی است، زودتر اتفاق بیفتد، بچه تکامل بیشتری خواهد داشت.

موضوع حائز اهمیت در جهت ارزیابی رشد و تکامل، مقایسه بچه با ویزیت قبلی است که به مرور زمان نسبت به دور قبل چقدر جلو رفته و چقدر معیارهای رشدش ارتقا یافته است.

راه رفتن کودک :

راه رفتن آثار بسیار چشم‌گیری بررشد کودک دارد وتحول عمیقی در زندگی او بوجود می‌آورد. توانایی راه رفتن به طور مستقل، به تدریج بعداز پیشرفت‌های مقدماتی خزیدن، ایستادن ومانند این‌ها شکل می‌گیرد. کودک اولین بار در ۸ تا ۹ ماهگی می‌تواند با گرفتن صندلی و… بایستد. دراین مرحله کودک قادر به نشستن از حالت ایستاده نیست ونیازمند کمک است. کودک ۱ساله می تواند تا چند قدم راه برود، ولی برای کسب مهارت در راه رفتن فرصت لازم است. در۱۸ ماهگی، کودک می‌تواند از پله بالا و پایین برود. پایین آمدن از پله ها دیرتر حاصل می‌شود. در ۲ سالگی توانایی دویدن حاصل می شود ودر مهارت‌های حرکتی، پیشرفت‌های چشمگیری حاصل می‌شود.