ناباروری زنان
سوزش سر دل در زمان حاملگی

سوزش سر دل در زمان حاملگی : سر دل به معنای بالای جناق سینه و به عبارت دقیق تر، در زیر زائده زایفویید استخوان جناق است. در طی بارداری تغییراتی در بدن افراد رخ می دهد که برخی از آنها فیزیولوژیک بوده و نتایج طبیعی ناشی از تغییرات هورمونی هستند و درواقع به بدن شما کمک می کنند تا جنین را در خود نگه دارد. در بارداری هورمون های استروژن، پروژسترون و نیز اکسی توسین تغییر پیدا کرده و سبب بروز و پیشبرد تغییرات بدن می شوند. اما درمورد سوزش سر دل در دوران حاملگی باید به شما بگوییم که این سوزش چند دلیل دارد.

مهم ترین دلیل سوزش سر دل زمان بارداری افزایش هورمون پروژسترون است. هورمون پروژسترون سبب شل شدن اسفنگترهای بدن می شود. یکی از این اسفنگترها در مسیر بین معده و مری قرار گرفته است که دریچه کاردیا نامیده می شود. این اسفنگتر در زمان انقباض خود ابتدای معده را مسدود کرده و مانع از پس زدن محتویات معده به درون مری می شود. افزایش هورمون پروژسترون در بارداری سبب می شود این اسفنگتر شل شود. درنتیجه محتویات شیره اسیدی معده به انتهای مری پس زده و سبب سوزش آن می شود.

اما احتمالا بپرسید که دلیل سوزش سر دل در اواخر بارداری چیست؟ دلیل اصلی سوزش سر معده در اواخر بارداری این است که در این زمان علاوه بر هورمون پروژسترون که سبب شل شدن اسفنگتر ابتدای معده می شود، جنین بزرگ شده و از پایین به معده فشار می آورد. همین امر سبب می شود که محتویات معده بیش از پیش به درون مری پس بزنند.

اصل قضیه چیست؟

بیش از ۵۰‌ درصد خانم‌های باردار از سوزش شدید معده‌شان در دوران بارداری شکایت دارند به‌خصوص در ۳ ماهه دوم و سوم. سوزش سر دل حالتی است که انتهای مری به‌دنبال ورود اسید معده به آن تحریک می‌شود؛ به این مشکل رفلاکس اسید معده هم می‌گویند. در این حالت ممکن است احساس سوزشی در محدوده انتهای قفسه سینه تا ابتدای گلوی‌تان داشته باشید. برخی خانم‌ها هم می‌گویند ته حلق‌مان تلخ یا ترش است.

دلایل ایجاد سوزش سرمعده در دوران بارداری چیست؟

در طی فرآیند معمولی هضم، غذا از مری به سمت معده می‌رود، در این بین غذا از بخش ماهیچه‌ای در انتهای مری به نام اسنفکتر نیز می‌گذرد و سپس وارد معده می‌شود. در واقع اسفنکتر دریچه‌ی ورود غذا به معده است. هنگام غذا خوردن این دریچه باز می‌شود و غذا می‌تواند وارد معده شود، پس از آن، اسفنکتر بسته می‌شود تا اسید معده به سمت مری  برگشت نکند. وقتی به سوزش سرمعده یا «ریفلاکس معده» مبتلا می‌شوید، در واقع اسفنکتر کاملاً بسته نمی‌شود ومقداری اسید به سمت مری برمی‌گردد.

برگشت اسید ممکن است سبب درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود. در دوران باردای، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که ممکن است سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر شوند. در نتیجه مقداری اسید به مری بازمی‌گردد، به ویژه وقتی غذا زیاد می‌خورید یا در حالت خوابیده قرارمی‌گیرید. علاوه بر این، با بزرگ شدن جنین در ماه‌های هفتم به بعد، رحم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند. همین فشار نیز ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری شود.

سوزش سر دل در زمان حاملگی

درمان طبیعی برای سوزش سردل:

در زیر برخی از داروهای خانگی موثر برای سوزش سر دل ذکر شده. این داروها طبیعی هستند و هیچ مشکلی برای خانم باردار بوجود نمی آورد ولی در صورت نیاز طبق نظر پزشک مصرف کنید.
۱٫ بادام
بادام سرشار از روغن است و میزان اسید را کنترل میکنید. از این رو، سعی کنید  ۴ تا ۵ بادام هرروزبخورید. بادام همچنین می تواند به تغذیه نوزاد کمک کند.
۲٫ آلوئه ورا
آلوئه ورا شامل برخی از عوامل ضد التهاب است که می تواند سوزش سر دل را کاهش دهد. با این حال، در مورد زنان حامله،طبق نظر پرشک مصرف شود.
۳ آب نارگیل
آب نارگیل به خنثی کردن اسید معده کمک میکند. هر روز مصرف کنید.
۴٫ دانه رازیانه
دانه رازیانه در بهبود گوارش موثر است. شما می توانید ۲ قاشق چای خوری دانه رازیانه را در آب جوش حل کرده و آب آنرا بنوشید.
۵٫ سرکه
سرکه سیب  بیکربنات و اسید معده را کنترل میکند. اسید تولید شده در دیواره معده را کاهش میدهد.  یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را رقیق کرده بنوشید.
۶٫ پاپایا
پاپایا سرشار از آنزیم های خاصی است که باعث بهبود روند هضم  غذا در معده می شود. مصرف پاپایا رسیده برای کاهش سوزش سر دل خوب است. پاپایای خام باعث انقباضات رحمی میشود. در این مورد نیز بهتر است با پزشک مشورت کنید استفاده از مکمل های پاپایا نیز مفید است.

حال که پاسخ این پرسش دلیل سوزش سر معده چیست را متوجه شده اید، وقت آن رسیده که بدانید برای حل این مشکل چه کارهایی می توان انجام داد؟

۱- غذا را در حجم کم و وعده های بیشتر میل کنید تا در هر وعده غذایی فقط یک سوم از حجم معده پر گردد.

۲- همراه غذا آب و مایعات ننوشید.

۳- بعد از خوردن غذا دراز نکشید، حداقل برای نیم ساعت.

۴- از خوردن نوشیدنی های گازدار، غذاهای سرخ کرده، تند و پرادویه و نیز غذاهای نفاخ اجتناب کنید.

درنهایت باید به شما بگوییم که گرچه سوزش سر دل در زمان حاملگی یک مساله آزاردهنده است، اما با کمی ملاحظه در خوردن و کمی تغییر سبک زندگی می توان آزار و اذیت ناشی از آن را به حداقل رساند.