سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک : سندرم تخمدان پلی کیستیک pcos با بالا بردن هورمون های مردانه در زنان باعث میشود که تخمک گذاری انجام نشود و کیست بوجود بیاید.

این بیماری ،به دلیل تغییرات در ساخت و ساز هورمون های داخل تخمدان و مسائل آنزیمی که سبب می شود میزان این هورمون ها بالا برود، رخ می دهد ؛ در این سندرم، سطح هورمون های زنانه مثل استروژن و پروژسترون دچار عدم تعادل شده و باعث افزایش هورمون های مردانه و هورمون انسولین می گردد.سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک

همانطور که میدانید، هر ماه ۴،۵ عدد ازفولیکولهای داخل تخمدان شروع به رشد کرده و به مرحله ای از رشد می رسند که یکی از آنها بر اساس گیرنده هایی که در سطح فولیکول مو وجود دارد، انتخاب شده و نادرست و به رشد خود ادامه می دهد ، بنابراین بقیه فولیکولها نیز متوقف می شود .

در این مرحله هورمون استروژن که در بدن زنان ترشح می شوند باید به میزان خاصی برسند، تا بتوانند باعث تخمک گذاریشوند، ولی بنا به دلایلی به این حد نرسیده و مقداری از یک مقدار ثابت و مشخص افزایش نیافته و در نتیجه تخمک گذاریانجام نمی شود و فولیکول رشد کرده همراه با مایعات داخل تخمدان،به کیست تبدیل می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک نوع اختلال هورمونی است که ،در بین زنان در سنین باروری رایج می باشد. زنان مبتلا به PCOS ،ممکن است دوره های قاعدگی خیلی کوتاه و یا خیلی طولانی مدت داشته باشند، یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) بسیار زیادی داشته باشند.
تخمدان ها، احتمالا حاوی مایعات (فولیکول) بسیار زیادی هستند که در دوران رها سازی تخمک دفع می شوند. علت اصلی PCOS، ناشناخته است ؛ تشخیص و درمان اولیه همراه با کاهش وزن، می تواند خطر عوارض طولانی مدتی چون دیابت نوع ۲و بیماری های قلبی را کاهش دهد.
سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک :

علائم و نشانه های PCOS ،اغلب از اوایل اولین قاعدگی در سن بلوغ ایجاد می شود. گاهی PCOS در سن های بالاتر پیشرفت می کند، مثلا با چاقی و افزایش وزن پدیدار می شود ، نشانه و علائم های PCOS، متفاوت است. نازک شدن مو، موهای زائدصورت و صدای بم تر، می توانند در پسری با سن جوان مشکلی نباشند، اما اگر این خصوصیات در یک زن وجود داشته باشد، نشانه ای از PCOS می باشند.

PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک اختلال تعادلی هورمونی است، که حتی به شدت زنان را تحت تاثیر قرار می دهدبیایید.

برخی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک pcos ، عبارتند از:

  • افزایش موی زائد در صورت سینه، شکم ،انگشت شست یا انگشتان پا.
  • کاهش قابل توجهی در اندازه سینه ها
  • کلفت شدن صدا
  • ریزش مو
  • ظاهر شدن آکنه
  • افزایش ناگهانی وزن
  • درد مزمن لگن
  • اضطراب و افسردگی
  • ناباروری
حداقل اگر دو مورد از این علائم را داشته باشید، نشان می دهد که به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS مبتلا هستید:
پریودهای نامنظم:

سیکل های قاعدگی نامنظم، طولانی یا خیلی کم، شایعترین علامت PCOS هستند.برای مثال، ممکن است کمتر از نه دوره سیکل قاعدگی در سال داشته باشید، بیش از ۳۵ روز بین دوره ها و داشتن دوره های غیرطبیعی شدید و سنگین (خونریزی).

آندروژن زیادی:

سطح بالای هورمون مردانه می تواند نشانه های فیزیکی، مانند :موهای زائد زیاد صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی اوقاتآکنه و طاسی سر مردان، داشته باشد.

تخمدان پلی کیستیک:

تخمدانهای شما بزرگ می شوند و دارای فولیکولهایی هستند که دور تخمک ها را احاطه می کنند در نتیجه، تخمدانها به طور مرتب، عملکرد مناسب خود را نمی توانند داشته باشند. علائم و نشانه های pcos ،معمولا اگر چاق باشید، شدیدتر می شوند.