زایمان زودرس و علایم و پیشگری آن

زایمان زودرس و علایم و پیشگری آن : تغییراتی که در بدن خود مشاهده می کنید همگی زبان بدن شما هستند که از اسرار درون بدن پرده بر می دارند. هر درد، هر تغییر و هر نشانه ای بیانگر مشکلی در جایی از بدن شماست. اما معمولاً اکثر افراد به دلیل نا آگاهی این نشانه ها را نادیده می گیرند و در نتیجه سلامتی شان به خطر می افتد. بیایید با این زبان بدن خود بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم برای حفظ سلامتی خود بیشتر تلاش کنیم.

به تولد بین هفته های ۲۲ تا ۳۷ بارداری زایمان زودرس گفته می شود. اگر چه علت آن دقیقا مشخص نیست ولی عوامل زیر نقش اساسی در زایمان زودرس دارند :

– عفونت های واژینال بخصوص باکتریال: مواد ترشح شده از باکتریها باعث پاره شدن کیسه آب می شود و گاهی ورود باکتری به مایع آمنیوتیک باعث زایمان زودرس می شود.

– ناهنجاری در رحم

– مشکلات جفت مانند جفت سر راهی و کندگی جفت

– بزرگی بیش از حد رحم مانند چند قلویی و افزایش مایع آمنیوتیک

– برخی بیماریها مانند دیابت,ژنژویت (عفونت لثه شدید) ، لوپوس، آسم شدید, هپاتیت, بیماریهای روده, عفونت کلیوی ,عفونت ریوی, ضربه به شکم, جراحی شکم مانند آپاندیس در بارداری

زایمان زودرس و علایم و پیشگری آن

راه های پیشگیری از زایمان زودرس

برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس نکات پراهمیتی وجود دارد که رعایت کردن آن ها می تواند تا حد زیادی از تولد نوزاد نارس پیشگیری کند و احتمال تولد نوزاد را در زمانی زود تر از زمان طبیعی به حداقل ممکن برساند.

در طول دوران بارداری ارتباط خود را با پزشک تان قطع نکنید. به او مراجعه کنید و روند رشد جنین و علائم عمومی بدن خود و جنین تان را بررسی کنید. با کنترل بیماری‌های مادر و کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد.

قبل از مصرف هرگونه دارو حتی مسکن ها با پزشک تان مشورت کنید و از مصرف داروهای شیمیایی و طبیعی بدون مشاوره با پزشک یا متخصص طب سنتی پرهیز کنید.

رژیم غذایی خود را دست کم نگیرند و مصرف خوراکی ها و مواد غذایی سالم به ویژه گوشت ماهی که سرشار از امگا۳ است را فراموش نکنید.

وزن خود را در شرایط طبیعی نگه دارید و مراقب باشید که در دوران بارداری بیش از حد دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

از استعمال سیگار و قرار گرفتن در محیطی که در آن افراد سیگاری حضور دارند، پرهیز کنید.

در مورد مادران افسرده و مضطرب، اگر پزشک متخصص با این افراد گفتگو کند می‌تواند ترس و اضطراب آنها را به حداقل برساند. حمایت و نقش پدر نیز در کاهش این اضطراب‌ها و نگرانی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

برای درمان عفونت‌های دهان و دندان، توصیه می‌شود به دلیل اینکه سه ماهه اول بارداری حساسیت ویژه‌ای دارد و امکان عکس برداری و بی‌حسی نیست، در ماه‌های بعدی نیز درمان مشکلات دندانی بدون درد و با روش بی‌حسی امکان‌پذیر نیست، بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و هرگونه درمانی را که لازم است، انجام دهند.

پیشگیری از زایمان زودرس :

پژوهشگران در تازه ترین مطالعات خود از انجام یک آزمایش خون کم هزینه که می تواند زایمان زودرس را تا ۸۰ درصد درست پیش بینی کند، خبر دادند.
هر چند که پیش از استفاده گسترده این آزمایش خون باید تحقیقات دیگری نیز انجام شود، اما این پژوهشگران می گویند این آزمایش می تواند شمار مرگ و میر و عوارض ناشی از سالانه ۱۵ میلیون تولد زودهنگام در جهان را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
براساس نتایج این مطالعه که در مجله آمریکایی « ساینس » منتشر شده است، این آزمایش همچنین می تواند برای ارزیابی تاریخ دقیق زایمان مادر مورد استفاده قرار گیرد که به اندازه سونوگرافی(sonography) قابل اعتماد، اما کم هزینه تر از آن است.
این آزمایش با ارزیابی سطح مولکلول‌های پیام‌رسان RNA (اسید ریبونوکلئیک) که دستورالعمل‌های ژنتیک را در بدن منتقل می‌کنند، فعالیت ژن های مادر، جفت و جنین را اندازه می گیرد.
مدس ملبی (Mads Melbye) استاد مدعو دانشگاه استنفورد در ایالت کالیفرنیای آمریکا و مدیرکل موسسه تحقیقاتی « Statens Serum » در کپنهاگ که در این مطالعه شرکت داشت، گفت: « دریافتیم که تعداد انگشت شماری از ژن‌ها می توانند زنان در معرض خطر زایمان زودرس را شناسایی کنند.»
وی افزود: « من سال‌های زیادی روی زایمان زود هنگام کار کرده ام. این نخستین پیشرفت علمی واقعی و قابل توجه در این زمینه است.»
استفن کوئیک (Stephen Quake) استاد مهندسی زیستی و فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد دیگر پژوهشگری است که در این مطالعه شرکت داشته است. وی در سال ۲۰۰۸ سرپرست گروهی بود که یک آزمایش خون را برای سندروم داون(Down syndrome) ایجاد کرد. اکنون بیش از سه میلیون زن در سراسر جهان برای تشخیص سندروم داون از این آزمایش استفاده می کنند.
زایمان دست کم سه هفته زودتر از موعد را زایمان زودرس می گویند که ۹ درصد تولدها در آمریکا را تشکیل می دهد و نخستین عامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان محسوب می شود.
در حال حاضر برخی آزمایش‌های تشخیص تولد زودهنگام در دسترس است، اما دقت چندان بالایی ندارند. این آزمایش‌ها فقط در مورد زنانی که در معرض خطر بسیار بالا قرار دارند، درست از آب در می آید و دقت آن حدود ۲۰ درصد است.
در این مطالعه نمونه های خون ۳۱ زن دانمارکی مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته این دانشمندان، استفاده از این آزمایش بسیار ساده و کم هزینه است و می تواند در مناطق فقیر جهان به کار رود.