روش های پیشگیری و درمان عرق سوز شدن پوست نوزاد

روش های پیشگیری و درمان عرق سوز شدن پوست نوزاد : عرق سوز شدن ظهور بثورات جلدی کوچک و قرمز رنگی بر روی پوست بوده که نشانه ای از قرار گرفتن بخشی از بدن نوزاد در گرمای بیش از حد است. وقتی بثورات ایجاد شده، در زمینه پوست های سفید قرار می گیرند، یک نمای صورتی تا قرمز رنگ به محل مبتلا می دهند. لازم به ذکر است که این عارضه مخصوص نوزادان و کودکان نیست و افراد در تمام سنین می توانند به این مسأله مبتلا شوند.

چرا عرق سوز می شویم؟

 ابتلای پوست نوزاد به عرق سوز شدگی معمولاً در نواحی چین های پوستی و زیر پوشک که بسیار عرق می کند اتفاق می افتد در حالی که بروز این عارضه در بزرگسالان در مکان هایی از پوست که علاوه بر عرق کردن در معرض سایش بیش از حد است، مانند بین باسن، بین ران ها و زیر سینه رخ می دهد. اما به صورت کلی قرار گیری در معرض گرمای شدید پوست هر قسمتی از بدن را ممکن است درگیر کند.

بثورات ناشی از عرق سوز زمانی ایجاد می شوند که گرمای شدید منجر به ترشح مقدار فراوانی عرق می شود و این عرق تولید شده نمی تواند از منافذ پوست خارج شود.

نوزادان و کودکان به علت کوچک تر بودن مجرای غدد نسبت به بزرگسالان، با احتمال بیشتری دچار عرق سوزی می شوند.

واضح است که شیوع این عارضه در آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر است اما در هوای سرد نیز ممکن اتفاق بیفتد که معمولاً علت آن مربوط به پوشیدن بیش از  حد لباس و یا ابتلا به تب است.

آیا عرق سوز شدن پوست نوزاد خطرناک و دردناک است؟

نه! اما این مسأله نشان می دهد که نوزاد شما دچار مشکلی شده است که باید هرچه سریع تر به آن رسیدگی کنید. یا بیش اندازه گرمش شده است؛ یا تب کرده و یا … . در نظر داشته باشید که درصورت توجه نکردن به این علائم و کم نکردن لباس های نوزاد احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد.

لازم به ذکر است که گرمای بیش از حد در هنگام خواب احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد. نواحی عرق سوز شده دردناک نیستند اما خارش دارند، بعلاوه برخی بثورات شدید در اثر لمس کردن آزرده می شوند.

 

روش های پیشگیری از عرق سوز شدن پوست نوزاد

  • در گرمای شدید آفتاب، نوزاد را بیرون نبرید و او را در منزل و یا مکان های خنک نگه دارید.
  • از طریق شیردهی کافی مانع از کم آبی بدن او شوید.
  • لباس های نخی و خنک به تن او بپوشانید و از پوشاندن چند لایه لباس بر روی هم پرهیز کنید.
  • از پوشک های نامرغوب پلاستیکی استفاده نکنید.
  • قسمت هایی از بدن که در آنها پوست بر روی هم قرار می گیرد مانند چین های پوستی آرنج و … که نواحی بین آنها مرطوب می ماند غافل نشده و پوست آنها را خشک نگه دارید.
  • هرگز از پودر بچه برای خشک نگهداشتن چین های پوستی استفاده نکنید، زیرا علاوه بر تحریک تنفسی سبب بسته شدن منافذ پوستی نوزاد و تشدید عرق سوز خواهد شد.
  • برای کنترل دمای بدن نوزاد هر چند وقت یک بار نواحی مانند زیر بغل او را چک کنید اگر بیش از حد گرم بود یک لایه از لباس های او را کم کنید.

 روش های درمان عرق سوز شدن نوزادان

نگران نباشید، با انجام چند چند راهکار ساده می توانید عرق سوختگی نوزادان را درمان کنید.

۱- برای درمان عرق سوز شدن نوزاد، بدن نوزاد را خنک کنید

لباس های تن نوزاد را کم کنید و او را به یک مکان خنک و دارای تهویه هوای مناسب ببرید. اگر در بیرون از منزل هستید او را زیر سایه ببرید. با استفاده از آب خنک (اما نه خیلی سرد که نوزاد شوکه شود) عرق و روغن های روی پوست را پاک کنید، زیرا هرقدر منافذ غدد عرق موجود در پوست باز باشد، احتمال بدتر شدن بثورات کاهش می یابد. می توانید یک پارچه را مرطوب کرده و برای این کار استفاده کنید.

۲- برای درمان عرق سوز شدن نوزاد، پوست نوزاد را خشک نگه دارید

درصورت عرق کردن مداوم و مجدد، آن را به طور مرتب و با ملایمت پاک کنید تا پوست نوزاد خشک باشد. لایه های روی هم قرار گرفته پوست را فراموش نکنید.

۳- برای درمان عرق سوز شدن نوزاد، اجازه دهید پوست نوزاد نفس بکشد

تا حد امکان یک لباس آستین حلقه ای و آزاد به تن نوزاد کنید و از مالیدن روغن های چرب کننده و لوسیون ها خصوصاً بر روی قسمت های قرمز شده اجتناب کنید.

ممکن است نوزاد شما حتی در خواب اقدام به خاراندن بخش های عرق سوز شده کند، برای جلوگیری از آسیب پوستِ حساسِ او، اگر نوزاد است از دستکش های نوزادی مخصوص استفاده کنید و اگر شیرخوار و یا کودک است ناخن هایش را کوتاه کنید.

در نهایت تحت نظر پزشک می توانید از پماد های درمان کننده عرق سوختگی استفاده کنید.

اگر علی رغم انجام تمام راهکار های ذکر شده در بالا بعد از ۲ تا ۳ هفته همچنان بثورات ناشی از عرق سوز بر روی پوست نوزاد پا برجا بود، برای کنترل و درمان آنها به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.