در چه مواردی نوزاد نباید شیر مادر بخورد

در چه مواردی نوزاد نباید شیر مادر بخورد : بهترین شیر برای نوزاد تازه متولد شده شیر مادر است. سازمان جهانی بهداشت، توصیه می کند شیرخواران حداقل ۴ ماه و ترجیحاً ۶ ماه اول زندگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند.شیر مادرشیردهی اغلب مشکلی برای مادر و نوزادش به وجود نمی‌آورد و مواردی که باعث منع شیردهی مادران می‌شود بسیار نادر است، اما گاهی نیز مشکلاتی وجود خواهد داشت.

در موارد زیر شیرمادر نقش محافظت برای شیرخوار ایفا می کند:

۱- اسهال ۲- عفونت گوش میانی ۳- عفونت ادراری ۴- عفونت خون ۵- بوتولیسم شیرخوارگی ۶- انتروکولیت نکروزان (بیماری که عمدتاً در شیرخواران نارس دیده می شود و علایم آن اتساع شکم، ناتوانی در خوردن شیر و استفراغ شیر، وجود خون در مدفوع و بی حالی می باشد)

شرایطی از جمله عفونت با اچ‌آی‌وی(بیماری ایدز) و مسمومیت حاد با آلاینده های زیست محیطی و غیره وجود دارند که در آن شرایط ممکن است شیردهی برای نوزاد خطرناک باشد. جراحی زیبایی سینه، شانس یک زن برای داشتن شیر کافی جهت شیردهی را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است به ندرت مادرانی به دلیل کمبود پرولاکتین قادر به شیردهی نباشند. این عارضه ممکن است توسط سندرم شیهان نیز ایجاد ‌شود( شیهان، نتیجه‌ای غیر معمول از افت ناگهانی فشار خون در هنگام زایمان است و به علت خونریزی شدید اتفاق می‌افتد.). در کشورهای توسعه یافته، بسیاری از مادران شاغل به دلیل فشار کار، فرزندان خود را شیردهی نمی‌کنند. به عنوان مثال، مادر ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی برای شیردهی داشته باشد و به یک جای پاک، آرام و خصوصی در محل کار برای شیردهی نیاز پیدا کند. این مزاحمت‌ها باعث دست برداشتن مادرها از شیردهی نوزاد و استفاده از غذاهای جانشین به جای آن می‌شود.

اما در عین حال در برخی موارد توصیه می شود مادر به نوازد خود شیر ندهد

۱) ا بتلای مادر به ایدز: در کشورهایی که جایگزین مطلوبی برای شیر مادر وجود دارد توصیه می شود مادر مبتلا به ایدز از شیر دادن به فرزند خود خودداری کند.

۲) ابتلای مادر به سل: حداقل دو هفته از زمان شروع درمان مادر مبتلا به سل باید بگذرد تا وی بتواند بدون دغدغه نوزادش را با شیر خود تغذیه کند.

۳) آبله مرغان: شیرخوار متولد شده از مادر مبتلا به آبله مرغان باید پادزهر این بیماری را در اولین فرصت دریافت کند. تماس شیرخوار با ضایعات پوستی آبله مرغان باعث ابتلای شیرخوار به آبله مرغان می شود.

۴) ویروس تب خال: در صورت وجود ضایعات پوستی ناشی از ویروس تب خال به ویژه روی سینه های مادر، شیر دادن ممنوع است.

۵) شیمی درمانی مادر منع مهمی برای شیردهی است.

۶) استفاده از پرتو داروها (به عنوان مثال برای انجام اسکن های هسته ای تیروئید، کلیه و …)؛ در این موارد طبق موارد نظر پزشک، شیر دادن تا دفع کامل پرتو دارو از بدن قطع می شود.

۷) ابتلای شیرخوار به بیماری های متابولیک: در برخی بیماری های نادر مثل گالاکتوزمی، تیروزینمی، فنیل کتونوری، بیماری ادرار شربت افرا و … شیر مادر و برخی مواد موجود در آن برای نوزاد، مثل سم بوده تغذیه کودک با شیر مادر باعث تشنج، بیماری کبدی و … می شود و شیرخوار باید در دوران شیرخوارگی از شیرخشک های رژیمی مخصوص استفاده کند و پس از این سن نیز رژیم های غذایی خاصی را مراعات نماید

۸) مادر دارای مشکلات عصبی- روانی جدی:به عنوان مثال مادر مبتلا به اختلالات هذیانی ممکن است فرزند خود را بکشد و الا بهتر است مراقبت از شیرخوار برعهده کس دیگری باشد.

سرایت عفونت‌ها:
نوزادان در روزهای اول تولد نیاز مبرم به تغذیه شیر از آغوش مادران دارند زیرا از این طریق میکروب‌های غیر بیماری‌زای بدن مادر به سطح پوست و مخاط دستگاه گوارش و تنفس منتقل می‌شوند و بدن شیرخوار را در مقابل میکروب‌های بیماری‌زای محیط مقاوم می‌کنند. اگر مادر به یک بیماری مبتلا باشد، مواد مقاومت‌زا در بدن او تولید می‌کنند و این پادتن‌ها از طریق شیر به بدن شیرخوار منتقل می‌شود. بنابراین در آغوش گرفتن و تغذیه نوزاد با شیر مادر از ساعت اول عمر نقش عظیمی را در افزایش قدرت دفاعی و پیشگیری از بسیاری بیماری‌های عفونی در بدن کودک ایفا می‌کند.