خواص خوراکی ها در دوران بارداری

خواص خوراکی ها در دوران بارداری : آیا نمی دانید در طول بارداری چه غذاهایی باید و چه غذاهایی نباید بخورید؟ غذای سالم در بارداری ضروری است و پزشکان مصرف میوه و سبزیجات را به شدت توصیه می کنند. احتمالا متخصص تغذیه لیستی از میوه های سالم به شما پیشنهاد می دهد که نباید در بارداری مصرف کنید. آیا مصرف سیب در بارداری مشکل ایجاد می کند؟ این مقاله به شما کمک می کند نکاتی در خصوص خوردن سیب در بارداری بدانید.

خواص سیب در بارداری

خوردن سیب به طور مرتب خواص زیادی دارد. سیب غنی از آنتی اکسیدان، فلاون و غنی از فیبر می باشد. ویتامین ث موجود در سیب اثرات منفی رادیکال های آزاد را از بین می برد. سیب احتمال پیشروی سرطان را کاهش داده به خصوص سرطان سینه. همچنین مقاومت بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد.
ویتامین های ب موجود در سیب از سلول های قرمز خونی محافظت می کند. مقدار فیبر بالای موجود در سیب به مبارزه با کلسترول بد می پردازد. همچنین سیب از بیماری های قلبی، دیابت و فشار بالا جلوگیری می کند. سیب همچنین سلامتی عصبی را افزایش داده و از سکته جلوگیری می کند.

خوردن سیب در بارداری

در بارداری مصرف مواد غذایی سالم و مغذی بسیار مهم است. خوردن سیب در بارداری مزایای زیادی دارد مانند:

محافظت از جنین در مقابل آسم و خس خس کردن:

مطالعات نشان می دهد خوردن سیب در بارداری جنین را از آسم محافظت می کند. همچنین احتمال مشکلات تنفسی مانند خس خس کردن را کاهش می دهد.

جلوگیری از کم خونی:

کم خونی در بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم جنین شود. سیب غنی از آهن است و مصرف مرتب آن در بارداری از کم خونی جلوگیری می کند.

سم زدایی:

در بارداری، پزشک توصیه می کند از مصرف غذاهای حاوی جیوه و سرب بپرهیزید. هر دو عنصر سمی هستند و مصرف آن ها در بارداری تاثیر منفی بر جنین می گذارد. خوردن سیب تمام اثرات منفی جیوه و سرب را از بدن پاک می کند.

بهبود هضم غذا:

سیب غنی از فیبر قابل حل است. مصرف سیب در بارداری باعث بهبود هضم غذا می شود.

افزایش ایمنی بدن:

سیب غنی از ویتامین ث است. مصرف ویتامین ث به صورت مرتب به ایمنی بدن کمک می کند و از عفونت و بیماری های عفونی در مادر و جنین جلوگیری می کند.

افزایش انرژی:

سیب حاوی کربوهیدارت است. خوردن سیب در بارداری به شما مقداری مشخص انرژی می دهد. این ماده غذایی در هنگام ضعف و سرگیجه به شما کمک می کند. سیب دارای کالری کمی است بنابراین می توانید بدون نگرانی در خصوص افزایش وزن آن را مصرف کنید.

محافظت از قلب و جلوگیری از سوزش معده:

در بارداری از سوزش معده رنج می برید. این مسئله به خاطر افزایش فشار خون و اسیدیته می باشد. خوردن سیب سوزش معده را کاهش داده و به سلامتی قلب کمک می کند.

قوی کردن استخوان ها:

در بارداری، نیاز به کلسیم بیشتری دارید تا استخوان ها قوی شوند. سیب ها غنی از کلسیم هستند و مصرف آن ها برای مادر و جنین مفید است.

قوی کردن ریه:

سیب غنی از آنتی اکسیدان است بنابراین برای ریه ها مناسب است. خوردن سیب در بارداری به نفس کشیدن کمک می کند. ریه های قوی به زایمان واژینال کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیب در بارداری:

سیب برای مادر و جنین خوب است. پزشکان مصرف روزانه سیب را برای مادران شیرده و باردار توصیه می کنند. مصرف بیش از حد سیب عوارض زیر را دارد:

کاهش سوخت و ساز:

در طول هضم غذا، در ابتدا کربوهیدرات هضم می شود. مصرف بیش از حد سیب در بارداری باعث افزایش دریافت کربوهیدرات می شود. در این حالت از سوختن چربی جلوگیری می شود.

مشکلات وزنی:

سیب حاوی کالری کمی است. اگر در بارداری مقدار زیادی سیب مصرف کنید مقدار کالری توصیه شده در روز افزایش می یابد. این مسئله باعث افزایش وزن می شود.
پزشکان به طور کلی با مصرف سیب در بارداری موافق هستند زیرا برای مادر و جنین فایده دارد. همچنین باعث افزایش انرژی و قدرت مادر برای زایمان می شود.
اگر تاکنون در خوردن سیب در بارداری شک داشتید اکنون می توانید با خیال راحت سیب بخورید. 

خواص خوراکی ها در دوران بارداری

خواص زردآلو در بارداری

زردآلو مانند هلو، گیلاس و بادام است. مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه این ماده برای بدن مناسب است.
در ادامه خواص زردآلو در بارداری ذکر شده است:

  1. زردآلو غنی از مواد معدنی مانند سیلیکون، فسفر، پتاسیم، آهن و کلسیم است.
  2. مقدار زیاد آهن، مس و کبالت به جلوگیری از کم خونی در بارداری، کمک می کند.
  3. مادر باردار به سیصد کالری انرژی نیاز دارد تا نیازهای جنین در حال رشد را تامین کند. مصرف کالری باید مطابق با نیازهای روزانه باشد.
  4. زردآلو همراه با سبزیجات و میوه ها غنی از رتینول است.
  5. این مواد غنی از آهن هستند. خانم باردار باید روزانه سی میلیگرم آهن مصرف کند تا از کم خونی جلوگیری شود.

زردآلو خشک شده در بارداری

زردآلو به عنوان داروی گیاهی در بارداری استفاده می شود. در ادامه خواص آن ذکر شده است:

  • شیره درخت برای درمان ناباروری، اسپاسم و خونریزی مناسب است.
  • مصرف زردآلو در طول بارداری و شیردهی خواص زیادی دارد.
  • مطالعات نشان می دهد دانه زردآلو در بارداری نباید مصرف شود زیرا باعث نقص تولد می شود.
  • زردآلو معمولا خشک می شود و غنی از کلسیم، فولیک اسید، آهن و فیبر است. این میوه خشک انتخابی خوب برای کاهش اشتها می باشد.

خطرات مصرف زردآلو در بارداری

اگرچه زردآلو خواص زیادی دارد اما باید در مصرف آن دقت کنید. مصرف بیش از حد هیچ چیزی خوب نیست و عوارض جانبی به دنبال دارد.

  1. مصرف بیش از حد زردآلو بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و مشکلاتی در بارداری ایجاد می کند.
  2. اگر زردآلو نرسیده بخورید مشکلات معده ایجاد می شود.
  3. زردآلو غنی از دی اکسید سولفور است که باعث واکنش های آلرژیک می شود. بنابراین اگر نسبت به سولفیت حساسیت دارید بهتر است زردآلو نخورید.
  4. هسته زردآلو حاوی ماده شیمیایی لاتریل است که باعث ناراحتی بدن می شود. بنابراین هسته زردآلو را خارج کنید.
  5. مصرف بیش از حد زردآلو باعث سردرد و سرگیجه در بارداری می شود.

زردآلویی که تلخ است مقدار زیادی آمیگدالین، نوعی ماده سمی که از آمیگدالین گلیکوزید در هنگام هضم ترشح می شود، دارد. این اسیدها باعث استفراغ و گرفتگی عضلات می شود. مقدار زیاد این اسید باعث فلج تنفسی می شود.

نکاتی در خصوص مصرف زردآلو در بارداری

  • زردآلو ارزش دارویی دارد. اگر یک تا سه بار در هفته زردآلو بخورید مشکلی ایجاد نمی شود.
  • در بارداری معمولا به مقدار یازده تا شانزده کلیوگرم افزایش وزن دارید. بنابراین سعی کنید در خوردن موادغذایی ملاحظه کنید.
  • برای اطمینان از سلامت خود پیش از مصرف هر ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

خواص هندوانه در بارداری

بیشتر پزشکان معتقدند خوردن هندوانه در بارداری خوب است زیرا غنی از مواد مغذی است. در ادامه خواص هندوانه برای زنان باردار ذکر شده است:

کاهش سوزش معده

خانم های باردار معمولا از مشکلات گوارشی مانند سوزش معده و اسیدیته رنج می برند. هندوانه با هضم راحت تر غذا این مشکلات را حل می کند. همچنین سوزش معده را برطرف می کند.

کاهش ورم

در طول بارداری دست ها و پاها ورم می کنند. آب زیاد موجود در هندوانه باعث کاهش انسداد رگ ها و ماهیچه ها می شود و ورم را برطرف می کند. 

حالت تهوع

نوشیدن یک لیوان آب هندوانه در صبحگاه ایده ای فوق العاده در بارداری است. هندوانه باعث آرام شدن شما در طول روز می شود. بعلاوه خواص هندوانه و مواد مغذی موجود در آن از حالت تهوع بارداری جلوگیری می کند.

برطرف کردن کم آبی بدن

کم آبی بدن باعث انقباضات زودرس و زایمان زودرس می شود. خانم های باردار باید برای جلوگیری از کم آبی به مقدار زیاد مایعات بخورند. هندوانه حاوی نود درصد آب است و خوردن آن بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی است.

کاهش گرفتگی عضلات

بدن خانم باردار در حال تغییر است. افزایش وزن و نوسانات هورمونی باعث درد عضلات و استخوان ها می شود. خوردن هندوانه باعث می شود بدن با تغییرات کنار بیاید و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

جلوگیری از تجمع رنگ در بافت ها

تجمع رنگ در بافت ها مشکلی پوستی است که در بارداری اتفاق می افتد. این مسئله خوشحالی و شادی ناشی از بارداری را از بین می برد. هندوانه نقشی مهم در جلوگیری از تجمع رنگ در بافت ها ایفا می کند. هندوانه باعث هضم راحت غذا و حرکات راحت روده می شود. همچنین بر بافت پوست نیز تاثیر می گذارد و باعث روشن شدن و زیبایی پوست می شود.

تاثیرات سم زدایی و خروج ادرار

هندوانه خاصیت سم زدایی دارد. همچنین به خروج سموم مضر از بدن کمک می کند. هندوانه عملکرد کلیه را تحریک می کند، کبد را تمیز می کند و باعث کاهش اسید اوریک خون می شود.