خالکوبی و حنا در بارداری و شیردهی

خالکوبی و حنا در بارداری و شیردهی : بارداری دورانی خاص و به یادماندنی است و یک خالکوبی جدید می‌تواند روشی برای جاودان کردن این دوره باشد. اما اگر مادری می‌خواهد در دوران بارداری خالکوبی کرده و یا از این روش برای تاتوی ابروها و سایر قسمت های صورت استفاده کند، لازم است خطرات آن ‌را درک کرده و از احتیاط‌های لازم باخبر باشد.

خالکوبی در دوران بارداری

برخی احتیاط ها می‌تواند خطر خالکوبی در دوران بارداری را کاهش دهد.

درباره بی خطر بودن خالکوبی در دوران بارداری تحقیقات کمی انجام شده است. اگر یک بانوی باردار می‌خواهد خالکوبی کند لازم است اقداماتی را جهت اطمینان از در نظر گرفتن تمام احتیاط‌های لازم برای کاهش هرگونه خطر انجام بدهد.

خوب است به کسی که خالکوبی را انجام می‌دهد درباره بارداری اطلاع بدهیم. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند مکان را پیش از شروع کار بی خطر کنند.

همچنین یک خانم برای خالکوبی بی خطر باید:

  • مطمئن شود که خالکوب مجوز رسمی دارد.
  • مطمئن شود که خالکوبی و سوراخ کردن گوش یا قسمت‌های دیگر بدن در فضاهای جداگانه ای از سالن انجام می‌شود.
  • مطمئن شود که خالکوب برای هر کار جدید از دستکش نو استفاده می‌کند.
  • مطمئن باشد که زمین و سطوح تمیز هستند.
  • مطمئن شود که خالکوب از اتوکلاو استفاده می‌کند که برای تمیز کردن و استریل کردن تجهیزات بکار می‌رود و همین‌طور دیگر ابزارهایش یک‌بار مصرف است.
  • مطمئن شود تمام سوزن‌ها نو هستند.
  • مطمئن شود تمام رنگ‌ها و جوهرها مورد استفاده برای خالکوبی استریل و بازنشده هستند، یا این‌که از یک ظرف برداشته و بعد از استفاده دور انداخته می‌شود.
  • مطمئن شود که خالکوب به مدت ۲۴ ساعت بعد از انجام خالکوبی کاملا در دسترس است.

مردم نباید درباره ایمنی، پاکیزگی یا عملکرد خالکوب یا مرکز خالکوبی رودربایستی داشته باشند. یک سالن خوش‌نام و خالکوب باتجربه، هیچ مشکلی با پاسخ دادن به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مشتریانش ندارد.

اگر شخصی نگران است که خالکوبی در شرایط غیرایمن یا سؤال برانگیز انجام شده، باید در اسرع وقت با پزشک خود تمام بگیرد و درخواست آزمایش هپاتیت، اچ آی وی و سفلیس بدهد.

خطرات خالکوبی در دوران بارداری

تا وقتی اصول بهداشتی و ایمنی دنبال شود، خطر آلودگی بسیار پایین می‌آید.

نگرانی اصلی درباره خالکوبی در دوران بارداری خطر آلودگی است.

در صورتی‌که یک خانم تمام اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کند احتمال آلودگی پایین است.

با این حال، آلودگی‌های جدی نظیر هپاتیت B یا اچ آی وی می‌تواند در دوران بارداری به جنین سرایت کند.

بروز نشانه های برخی از این آلودگی‌ها ممکن است چند سال طول بکشد و برای تشخیص نوع آلودگی احتمالا نیاز به آزمایش عملکرد کبدی است.

خالکوبی تازه در واقع یک زخم باز است و از این رو مستعد آلودگی است. نشانه های خالکوبی آلوده شامل:

  • تب یا لرز
  • بوی بد، چرک یا ضایعات قرمز در قسمت خالکوبی یا اطراف آن
  • قسمت‌های ورم کرده سفت اطراف خالکوبی
  • خط‌های تیره قابل مشاهده در قسمت خالکوبی یا اطراف آن

رعایت دستورالعمل‌های سالن برای مراقبت بعد از خالکوبی می‌بایست خطرات آلوده شدن خالکوبی را به حداقل برساند. با این حال اگر یک خانم هرگونه نشانه ای از آلودگی را مشاهده کرد باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد.

در مورد ایمنی رنگ های مورد استفاده در خالکوبی و بارداری نیز تحقیقات بسیار کمی در اختیار داریم.

این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در رنگ به جنین منتقل شود و بر رشد او خصوصا در دوازده هفته اول تاثیر بگذارد.

مشکلات پس از خالکوبی برای مادران باردار

خالکوبی تصمیمی نیست که بتوان آن ‌را سرسری گرفت، چراکه یک تغییر دائمی در بدن یک شخص است.

بسته به محل خالکوبی، شکل آن ممکن است در دوران بارداری که بدن خود را برای هماهنگی با کودک تغییر می‌دهد عوض شود. ممکن است خالکوبی پس از بارداری به شکل اولیه خود بازنگردد.

بسیاری مادران باردار دچار ترک های پوستی روی باسن، ران‌ها و شکم می‌شوند که می‌تواند ظاهر خالکوبی را تغییر دهد.

اگر خانمی بخواهد روی کمرش خالکوبی کند، این می‌تواند بر تصمیم او برای دریافت اپیدورال در زمان زایمان تاثیر بگذارد.

درباره این‌که خالکوبی جدید خطر استفاده از اپیدورال را بالا می‌برد یا خیر تحقیقات کافی انجام نگرفته است. بیشتر متخصصان بیهوشی نباید حتی اگر خانمی خالکوبی روی کمر دارد از دادن اپیدورال خودداری کنند.

ممکن است در محلی که اپیدورال تزریق شده اسکار و یا محل زخم  باقی بماند که می‌تواند روی ظاهر خالکوبی تاثیر بگذارد.

اگر خانمی قصد دارد پایین کمرش خالکوبی کند، خوب است سیاست بیمارستان را درباره خالکوبی کمر و اپیدورال بررسی کند. اگر خالکوبی بسیار تازه و هنوز در حال التیام است یا آلودگی پیدا کرده است، ممکن است اپیدورال توصیه نشود.

عوارض پوستی خالکوبی در دوران بارداری

یک زن باردار بیشتر مستعد عوارض پوستی است که می‌تواند خالکوبی را دشوار و دردناک‌تر بکند.

این عوارض پوستی شامل:

۱- پاپولها و پلاک هل بارداری

این عارضه پوستی می‌تواند موجب کهیر قرمز، برآمدگی و تورم معمولا در ناحیه پاها، بازوها یا شکم شود.

۲- خارش بارداری

یک کهیر خارشی و آزاردهنده است که موجب برآمدگی های کوچک به نام کورک (یا جوش) روی پوست می‌شود. این عوارض می‌تواند تا ماه‌ها پس از زایمان هم باقی بماند.

۳- کهیر زرد زخمی (Impetigo herpetiformis) 

نوعی نادری از پسوریاسیس که می‌تواند موجب عوارض جانبی نظیر تهوع، استفراغ، تب و لرز شود.

۴- هایپرپیگمنتیشن یا لک (Hyperpigmentation) 

تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش ملانوسیت ها شده و به بروز لک در برخی بانوان منجر شود. این عارضه موجب تیره شدن قسمت‌هایی از پوست می‌شود. حدود ۷۰ درصد بانوان باردار به این عارضه مبتلا می‌شوند و نور خورشید نیز آن‌را تشدید می‌کند.

آیا در دوران شیردهی می‌توان خالکوبی کرد؟

جوهر خالکوبی وارد شیر نمی‌شود. برخی بانوان نگرانی‌هایی درباره ایمنی خالکوبی در دوران شیردهی دارند. سوزن خالکوبی فقط به لایه رویی پوست نفوذ می‌کند و ساختار مولکولی جوهر، بزرگ‌تر از آن است که بتواند وارد شیر شود.

با این حال، بانوانی که در دوران شیردهی خالکوبی می‌کنند باید توجه داشته باشند که خطر آلودگی می‌تواند به نوزاد آسیب برساند. هرچند که خطر آلودکی کم است اما غیرممکن نیست. با این‌که آلودگی‌هایی نظیر هپاتیت و اچ‌ آی‌ وی الزاما از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود، اما تماس نوک پستان ترک خورده یا خون آلود در هنگام شیردهی می‌تواند خطر مبتلا شدن نوزاد را به همراه داشته باشد.

معمولا شیردهی هنگام آلودگی یا بیماری خفیف اشکالی ندارد، اما اگر مادر برای آلودگی باکتریایی به دکتر مراجعه کرده است باید از دکتر بخواهد آنتی بیوتیک هایی برایش تجویز کند که در دوران شیردهی بی خطر باشد.

رعایت احتیاط‌های لازم نظیر تحقیق درباره خالکوب، بررسی سالن و دنبال کردن دستورالعمل های پس از خالکوبی خطر هرگونه آلودگی را به حداقل می‌رساند.

آیا طراحی با حنا در دوران بارداری بی خطر است؟

در برخی فرهنگ‌ها رسم است که در دوران بارداری برای بخت‌واقبال خوب حنا می‌گذارند.

این کار معمولا در سه ماهه آخر روی شکم بانوان باردار انجام می‌شود. حنا پوست را با رنگی طبیعی رنگ می‌کند و چهار هفته هم باقی می‌ماند.

 حنا گذاشتن در دوران بارداری بی خطر قلمداد می‌شود. اما لازم است مطمئن شویم که فرد از حنای سیاه استفاده نکند. حنا گذاری باید با حنای قهوه‌ای تیره یا قرمز انجام شود.

حنای سیاه مطمئن نیست و حاوی پارافنیل دی آمین (PPD) است که می‌تواند برای پوست بسیار مضر باشد و ممکن است موجب سوزش و تاول شود.