تغذیه مناسب کودکان، بعد از شیر گرفتن

تغذیه مناسب کودکان، بعد از شیر گرفتن : اگر برای اولین بار در زندگی مادر شده اید، این تجربه چیزی کمتر از یک سفر هیجان انگیز نیست، زیرا حس مادر بودن، احساسی است که شما همیشه آن را دوست خواهید داشت.

حتمالا این بزرگ ترین سوالی باشد که در طول سال ها در ذهن شما است، اما امروزه، دستورالعمل های جدید ارائه شده توسط کارشناسان، تغییرات قابل توجهی در اصول اولیه و زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودکان ایجاد کرده است و مادران جدید با کمک این دستورالعمل ها می توانند زمان مناسب از شیر گرفتن کودک و شروع تغذیه او با غذاهای جامد را مشخص کنند.
به طور کلی، بهترین زمان برای شروع از شیر گرفتن کودکان بین ۴ تا ۶ ماهگی است. نوزادانی که قبل از وقت طبیعی متولد شده اند، باید تا ۶ ماهگی با شیر مادر تغذیه کنند. دستگاه گوارش کودکان اغلب ممکن است به شما سرنخ هایی در مورد زمانی که او آماده خوردن برخی از غذاهای جامد است، بدهد. در اینجا برخی از علائم و نشانه های معمول که ممکن است نشان دهنده ی آمادگی فرزندتان برای شروع از شیر گرفتن او و قطع مصرف شیر مادر می باشد، آورده شده است:
• زمانی که کودک شما قادر به نشستن بدون تکیه دادن است و سر خود را به راحتی بالا نگه می دارد.
• هماهنگی بین دست، چشم و دهان در او ایجاد شده و بتواند به مواد غذایی نگاه کند، آن ها را برداشته و سعی کند مواد غذایی در دستش را بخورد.
• کودک شما قادر به بلعیدن مواد غذایی شده و شما خواهید دید که او هنگام تلاش برای خوردن مواد غذایی، آن ها را از دهان خود بیرون ریخته و وضعیت افتضاحی را به بار می آورد.

اگر شما بنا به هر دلیلی در حال تلاش برای از شیر گرفتن کودک خود قبل از وقت مناسب هستید، به یاد داشته باشید که این کار ممکن است باعث مشکلات متعدد سلامتی برای کودکتان شود. در اینجا برخی از نکات مهم و ترفندهای مادرانه که شما نیاز به دانستن آن ها دارید، آورده شده است:
• هرگز سعی نکنید غذاهای جامد (مانند برنج) را به بطری شیر کودک خود اضافه کنید.
• اگر کودک شما قبل از وقت طبیعی متولد شده و شما سعی می کنید که او را قبل از وقت مناسب از شیر مادر بگیرید، ممکن است خطر آلرژی، عفونت و عوارض دیگر به ویژه اگزما و آسم، کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد.
• قبل از معرفی غذاهای جامد به ویژه قبل از شروع به معرفی محصولات لبنی، تخم مرغ، غذاهای حاوی گلوتن و ماهی، بررسی کنید تا هیچکدام از اعضای خانواده به این مواد غذایی آلرژی نداشته باشند.
• هرگز سعی نکنید قبل از پایان ماه ۴ام (۱۷ هفتگی) کودک خود را از شیر بگیرید.

غذای سالم برای از شیر گرفتن کودک :

۱. میوه ها اولین قدم برای از شیر گرفتن کودک

۲. آبمیوه بهترین گزینه برای از شیر گرفتن کودک

۳. سبزیجات پوره برای دوران از شیر گرفتن کودک

۴. سوپ غذای مناسب برای از شیر گرفتن کودک

۵. حبوبات ، گزینه ای قدرتمند برای از شیر گرفتن کودک

۶. آب سم زدای بدن کودک بعد از شیر گرفتن کودک

۷. سبزیجات دارای برگ سبز

۸. غذاهای پخته شده

۹. تخم مرغ مقوی برای بعد از شیر گرفتن کودک

۱۰. پروتئین های حیوانی