تاثیر نام نیک در فرزندان

تاثیر نام نیک در فرزندان – نام گذاری برای هر چیزی که انسان با آن ها سر و کار دارد، ضروری است.چرا که انسان برای شناخت و شناساندن هر چیزی محتاج به نام آن است.پدر و مادرهایی که در اندیشه فرزندآوری هستند به خوبی می‌دانند باید خود را برای این اتفاق مهم آماده کنند، چه بسیارند والدینی که آمادگی لازم برای پذیرش عضو جدید ندارند در حالی که والدین نیاز دارند برای خود آمادگی‌های روان شناختی، عاطفی، دانشی ، مهارتی و حتی مالی فراهم کنند تا شادی و لذت حضور نوزاد در خانواده به تلخی نگراید و اگر جز این باشد باید بپذیرند که در کوتاه مدت دچار چالش‌های جدی شوند.

 تاثیر نام نیک در فرزندان

در روایات آمده است پیامبر اسلام(ص) وظیفه یک پدر در قبال فرزندش را چنین بیان کردند: «او را نام نیکو بگذار و به نیکی تربیت کن و به کاری شایسته بگمار. (فروغ کافی، ج ۶، صفحه ۴۸).»ام مناسب و نیکو نقشی بسیار تعیین‌کننده در رشد اعتماد به نفس و ایجاد هویتی مطلوب برای هر انسانی دارد. اسم هر فردی بخشی از هویت و شخصیت او است. به عبارت دیگر نام بسیار فراتر از یک برچسب است.در این نوشتار به برخی از تاثیرات نام نیک بر قرزند را یادآوری می کنیم.

ایرانی‌ ها بیشتر نام‌های مذهبی روی فرزندان‌شان می‌گذارند و گاهی نیز نام‌ هایی از جنس‌ های دیگر مدتی پرطرفدار می‌شوند و می‌ آیند و می‌ روند. هر انسانی از لحظه‌ای که به دنیا می‌آید تا پایان عمرش با یک عنوان همراه است. عنوانی که هرگز از او جدا نمی‌شود و هویت و شخصیت او را معرفی می‌کند؛ نام. به همین دلیل است که انتخاب یک اسم مناسب و زیبنده بسیار درخور اهمیت است. از تکالیف هر پدر و مادری در قبال فرزندشان انتخاب یک نام مناسب برای اوست همه پدرومادرها هم دوست دارند که بهترین اسم را برای کودک‌شان انتخاب کنند.

نام هر انسان نمادی از او و بیانگر هویت و شخصیت او برای دیگران است.اقوام و ملیت ها نام ها و معانی و مفاهیم خاص خود را به همراه دارند و آن را به ذهن مخاطب منتقل می کنند.مخاطب هویت فرد را به همراه نام و مفهوم آن،می شناسد برطبق آن رفتار می کند.لذا،نام نیک علاوه بر اینکه گونه ای احترام به شخصیت انسان است،احترامن دیگران را نیز بر می انگیزاند.

چه بسا فردی نامش سهراب یا رستم باشد چنین فردی اولا: در نگاه دیگران فردی قوی الجثه و قدرتمند به نظر می رسد.ثانیا:خود شخص نیز سعی می کند خودش را با رفتار و منش رستم و سهراب هماهنگ کند با شاهنامه کند با شاهنامه فردوسی انس می گیرد و رو به ورزش های قدرتی می آورد.

تاثیر نام نیک در فرزندان – باید نامی انتخاب شود که تلفظ آن مشکل آوایی و زبان شناختی نداشته باشد، معنی دار و هویت بخش و متناسب با دوره‌های مختلف زندگی باشد. باید توجه داشت برخی از نام‌ها کودکانه‌اند و برای زندگی بزرگسالی تناسب ندارند و برخی هم عکس این هستند. اسامی خوب آنهایی هستند که چند وجهی و چند موقعیتی باشند. این اسامی را می‌توان در موقعیت‌های خانوادگی، دوستانه، رسمی و اداری براحتی به کار برد.