تاثیر شنبلیله در افزایش شیر مادر

مادران ساکن در مناطقی نظیر خاورمیانه، هند و شمال آفریقا از زمان های بسیار دور برای افزایش شیر خود از شنبلیله استفاده می کردند. شنبلیله گیاه بومی منطقه خاورمیانه بوده و از هزاران سال پیش تاکنون در تهیه ادویه کاری و انواع چاشنی های هندی مورد استفاده قرار می گیرد.کاربرد دیگر این گیاه در تهیه انواع خورشت ها و سالادها است. شنبلیله یک ماده غذایی رایج و جزء قدیمی ترین داروهای گیاهی شناخته شده است.

تاثیر شنبلیله در افزایش شیر مادر

تاثیر شنبلیله در افزایش شیر مادر

میزان تولید شیر در مادر به مکیدن موثر شیر توسط نوزاد یا مقدار دوشیدن آن به کمک پمپ شیردوش بستگی دارد.هر چه شیر بیشتری از سینه خارج شود شیر بیشتری نیز به منظور جایگزین شدن آن در سینه تولید خواهد شد. در صورتی که تغذیه با شیر مادر به خوبی پیش رود پستان مادر نه تنها برای یک نوزاد بلکه حتی برای نوزادان دوقلو نیز می تواند شیر کافی تولید کند.بنابراین چنانچه قادر به تولید شیر کافی برای نوزاد خود نیستید بهتر است پیش از آنکه به منظور افزایش تولید شیر به مصرف گالاکتوژن ها یا ترکیبات شیرآور متوسل شوید با کمک یک متخصص شیر دهی در صدد یافتن علت مشکل برآیید.

آیا شنبلیله باعث افزایش شیر مادر می شود؟

شنبلیله در میان عموم مادران به عنوان افزایش دهنده موثر شیر شناخته می شود. در حالیکه صحت این مساله هنوز از نظر علمی به اثبات نرسیده و حتی ممکن است این گیاه در عده ای از مادران حکم یک عنصر روانی یا دارونما را داشته باشد. برخی از مادران نیز به تجربه دریافته اند که مصرف شنبلیله هیچ تفاوتی در میزان تولید شیر آنها ایجاد نمی کند.

افزایش تولید شیر

موارد احتیاطی که در حین مصرف شنبلیله باید مد نظر قرار بگیرند عبارتند از:

  • مصرف شنبلیله درد وران بارداری به دلیل ایجاد انقباضات رحمی و متعاقب آن خطر سقط جنین به مادران باردار توصیه نمی شود.
  • در افرادی که به بادام زمینی،نخود و دیگر حبوبات حساسیت دارند بروز واکنش های آلرژیک در اثر مصرف شنبلیله مشاهده شده است.
  • مصرف شنبلیله در برخی افراد می تواند منجر به بروز عوارضی از جمله اسهال و نفخ شکم شود.
  • مصرف شنبلیله می تواند موجب هیپوگلایسمی و یا افت قند خون شود به همین علت مادران مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • مصرف همزمان شنبلیله با وارفارین می تواند باعث ایجاد خونریزی شود.
  • مصرف شنبلیله می تواند سبب تشدید آسم و کاهش سطح پتاسم شود.

به یاد داشته باشید که حتی در صورت استفاده از گالاکتوژن هایی نظیر شنبلیله باز هم به دوشیدن مستمر شیر از پستان ها نیاز خواهید داشت.