تاثیر سن پدر در بارداری

تاثیر سن پدر در بارداری : سن زنان در باروری بسیار مهم است اما نتایج مطالعه‌ها نشان می‌دهد که سن پدر مهم‌تر است زیرا میزان باروری مردان پس از ۴۰ سالگی‌ کاهش می‌یابد.

این واقعیت قابل انکار نیست که تغییرات همه‌جانبه زندگی امروزی، سن ازدواج و زمان باروری را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. بسیاری از ما تصور می‌کنیم فقط زنان با دیر ازدواج کردن و به تبع آن، دیر اقدام کردن برای بچه‌دار شدن، دچار مشکل می‌شوند و سن مردان کمتر به بچه‌دار شدن آنها ربط دارد در صورتی که این‌طور نیست. بچه‌دارشدن در جامعه امروزی با همه مشکلات آن، از اولویت‌های آخر زوج‌ها شده است. اگر سال‌های طلایی باروری برای زنان با رسیدن سن یائسگی پایان می‌یابد اما مردان تا پایان عمر می‌توانند بچه‌دار شوند. با این حال نباید از آثار منفی افزایش سن پدران بر سلامت کودکان غافل شد.

​​​​​​​زمان اوج و فرود باروری مردان

تحقیقات و مطالعات انجام‌شده در مورد باروری مردان نشان می‌دهد که مقدار مایع منی بین ۳۰ تا ۳۵ سال بیشترین و بعد از ۳۵ سالگی کمترین میزان را دارد. همچنین این مطالعات نشان داده است که تحرک اسپرم با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ تحرک اسپرم به معنی قابلیت و توانایی شنا کردن اسپرم است. تحرک اسپرم قبل از ۲۵ سالگی بیشترین میزان و پس از ۵۵ سالگی کمترین میزان را داراست. در حقیقت، مقایسۀ تعداد اسپرم‌های با قابلیت شنای خوب در مردان بین ۳۰ تا ۳۵ سال با مردان بالای ۵۵ سال، کاهش ۵۴ درصدی تحرک اسپرم را با افزایش سن نشان می‌دهد. همچنین پرهیز از رابطۀ جنسی می‌تواند کیفیت مایع منی را کاهش دهد و رابطۀ جنسی مکرر منجر به ایجاد اسپرم‌های سالم خواهد شد. عامل سن در باروری مرد، در کنار تأثیر این عامل در زنان نقش مهمی را در قابلیت باروری زوج‌ها ایفا می‌کند. زنان در محدودۀ سنی ۱۹ تا ۲۶ سال در مدت زمان تخمک‌گذاری، شانس ۵۰ درصدی برای بارداری دارند اما زنان در سن ۳۵ تا ۳۹، تنها ۲۹ درصد شانس دارند. با این حال، اگر زن در محدودۀ سنی ۳۵ تا ۳۹ سال و سن مرد ۵ سال یا بیشتر از او باشد، شانس بارداری به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر سن پدر در بارداری

مردان تا چند سالگی بچه دار می شوند

با اینکه مردانی حتی در ۹۵ سالگی هم بچه دار شده اند اما حقیقت این است که بعد از ۴۱ سالگی شانس پدر شدن به سرعت کاهش می یابد. بعد از ۴۵ سالگی وضعیت واقعا بدتر می شود و مردانی که تاکنون صاحب فرزند نشده اند، باید حتما در این مورد فکر کنند. در فاصله بین ۴۱ تا ۴۵ سال احتمال پدر شدن از ۶۰ به ۳۵ درصد کاهش پیدا می کند و همین موضوع نشان می دهد افزایش سن چه تاثیری روی کیفیت اسپرم ها دارد.

بهترین سن برای پدر شدن

بهترین سن باروری برای آقایان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. با این حال آقایان هیچ محدودیت سنی از لحاظ بچه دار شدن ندارند. در سنین بالا تا حدودی قدرت باروری کمتر می شود، اما معمولا تا آخر عمر اسپرم وجود دارد. در مورد اینکه باروری آقایان در سنین بالا می تواند روی سلامت جنین تاثیر بگذارد یا خیر، هنوز هیچ مطالعه اثبات شده ای نداریم.

آقایان در سنین بالای ۴۰ سالگی دچار افت قدرت باروری می شوند، درست مانند همان اتفاقی که بعد از ۳۰ سالگی برای خانم ها می افتد. بالا رفتن سن آقایان باعث تنگی عروق بدن و کم شدن اسپرم ها، کند شدن حرکت و غیر طبیعی شدن شکل آنها می شود.

متاسفانه امروزه به دلیل پوشیدن شلوارهای تنگ و قرار گرفتن در محیط های گرم نوعی بیماری به نام واریکوسل یا واریس بیضه در آقایان بسیار شایع شده است. این واریس می تواند منجر به کاهش تعداد، حرکت و بد شکل شدن اسپرم ها و در نهایت نازایی شود.

اما در کل آقایان باید سعی کنند همیشه تغذیه سالم داشته باشند، به خصوص از مواد حاوی آنتی اکسیدان مثل ویتامین ث استفاده کنند، مانند گوجه فرنگی، مرکبات و…. این مواد باعث می شود قدرت باروری افزایش پیدا کند.

افت باروری آقایان بعد از ۴۰ سالگی

آقایان نیز در سنین بالای ۴۰ سالگی دچار افت قدرت باروری می‌شوند درست مانند همان اتفاقی که بعد از ۳۰ سالگی برای خانم‌ها می‌افتد. بالا رفتن سن آقایان باعث تنگی عروق بدن و کم شدن تعداد اسپرم ها، کند شدن حرکت و غیر طبیعی شدن شکل آنها می‌شود. متاسفانه امروزه به دلیل پوشیدن شلوارهای تنگ و قرار گرفتن در محیط‌های گرم نوعی بیماری به نام واریکوسل یا واریس بیضه در آقایان بسیار شایع شده است. این واریس و بالارفتن حرارت ناحیه بیضه‌ها می‌تواند منجر به کاهش تعداد، حرکت و بد شکل شدن اسپرم‌ها و در نهایت نازایی شود.