بستن شکم بند پس از زایمان

بستن شکم بند پس از زایمان

 بستن شکم بند پس از زایمان : احتمالا می دانید که بلافاصله بعد از زایمان شکم شما همانند قبل کوچک نخواهد بود. علت این امر آن است که مدتی طول می کشد تا رحمی که اندازه یک گلابی بوده و اکنون به سایز یک هندوانه بزرگ رسیده است، کوچک شده و به درون لگن باز گردد. در این میان استفاده از شکم بند بعد از زایمان سزارین تا حد زیادی می تواند در کوچک کردن شکم بعد از زایمان موثر باشد. اما زمان بستن شکم بند بعد از سزارین چه موقعی است؟

شکم بند بعد از زایمان چیست؟

شکم بند برای حفاظت از بدن مادر بعد از زایمان طراحی شده است و به دور شکم بسته می شود. تمامی شکم بندهای موجود در بازار، شبیه هم نیستند بلکه انواع متنوع آن در دسترس است. بیشتر این شکم بندها نوارهای الاستیک پهن و قابل تنظیم دارند و معمولاً از زیر دنده تا پائین باسن را می پوشانند و اندکی به بدن فشار وارد می کند. انواع مختلف این محصول برای استفاده بعد از زایمان در بازار موجود است.

شکم بند کشی مخصوص جمع کردن شکم

 وسیله ای طبی است و بعد از عمل جراحی شکم همانند سزارین مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شکم بندها نوارهای پهنی هستند که زایده یا حاشیه خاصی ندارند، با استفاده از چسب پارچه ای در اندازه های خیلی سفت تا متوسط روی شکم تنظیم شده و به بافت شکم فشار وارد می نماید. 

 بستن شکم بند پس از زایمان

مکانیسم عمل در شکم بندهای بعد از زایمان چگونه است؟

به عقیده پزشکان، هدف اصلی بستن شکم حمایت از شکم و تراز کردن آن تا زمانی است که اندام و عضلات شکمی بتوانند به حالت عادی بازگردند. شکم بند به رفع افتادگی و شلی پوست کمک می کند و نیز در صورت سزارین با جلوگیری از افتادن شکم روی بخیه ها، از شدت فشار وارد بر جای عمل می کاهد. 

متخصصانی که در زمینه ورزش قبل و بعد از بارداری کار کرده اند، اذعان می دارند بستن شکم در کاهش درد، افزایش تحرک و تثبیت کف لگن مؤثر است و حتی به بهبود جدایش شکمی نیز کمک می کند. جدایش شکمی وضعیت فوق العاده در دوران بارداری دارند این نوع شکم بندها به آنها کمک می کند که هر چه سریعتر وزن و اندام قبل از بارداری خود را بدست آورند. 

زمان بستن شکم بند بعد از سزارین

برخی پزشکان معتقدند که بهتر است یک روز بعد از زایمان شکم بند را ببندید اما برخی می گویند خصوصا زمانی که سزارین شده اید باید مدتی بعد از زایمان برای بستن صبر کنید. در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  1. بعد از زایمان طبیعی

اگر زایمان طبیعی داشتید، معمولاً بستن شکم بند چند ساعت پس از زایمان، اشکالی ندارد.

  1. بعد از سزارین

بهترین زمان بستن شکم بند بعد از سزارین ۶ تا ۸ هفته بعد از زایمان است. بعد از سزارین تا زمانی که زخم  بهبود نیافته است، حدود شش تا ۸ هفته برای بستن شکم صبر کنید، اگر مشکلی ندارید می توانید از پزشک کسب تکلیف کنید.

شکم بند بعد از زایمان بر چه اساسی انتخاب می شود؟

می توانید شکم بند مناسب را از داروخانه بیمارستان بگیرید یا از فروشگاه های آنلاین سفارش دهید. برخی مادران برای روزهای اول بعد از زایمان و برای روزهای بعد که مقداری وزن از دست می دهند، شکم بندهایی با سایزهای مختلف تهیه می کنند. دو طرف شکم بند باید باز باشد و بر اساس میزان تنگی خفیف تا متوسط تنظیم شود.

بیشتر شکم بندهای بعد از زایمان به دور شکم بسته می شوند و تا بالای باسن را می پوشانند اما نمونه های دیگری وجود دارند که برای حفاظت و فرم دهی بهتر شبیه به شلوارک یا لباس زیر طراحی شده اند. اگر یکی از این موارد را در نظر دارید، حتما باید در ناحیه زیرین شلوار (خشتک) سگک یا قزن تعبیه شده باشد تا برای دستشویی رفتن یا تعویض نوار بهداشتی مشکلی نداشته باشید. 

اکنون که زمان بستن شکم بند بعد از سزارین و نیز فواید آن را می دانید بهتر است پیش از زایمان یک شکم بند مناسب برای خود تهیه کنید تا بتوانید در زمان مناسب با استفاده از آن به جمع شدن رحم بعد از زایمان کمک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما