بدغذایی کودکان و راه های درمان آن

بدغذایی کودکان و راه های درمان آن : بد غذایی کودکان مشکل بسیاری از مادران است. اگر کودک شما بد غذاست و میلی به خوردن نشان نمی دهد، بهتر است ریشه مشکل را پیدا کنید. معمولا کمتر کودک سالمی پیدا می شود که در طول روز میلی به خوردن نداشته باشد. قبل از آنکه قضاوت کنید، به این سوال ها جواب دهید؛ آیا همیشه و در تمام ساعت های روز به خوردن بی میل است؟ چه مواد غذایی ای را می پسندد؟ فقط گوشت و سبزیجات نمی خورد یا اهل خوردن بیسکویت و اسنک هم نیست؟

مشکل : تک غذاخورها
ممکن است کودک شما برخی غذاها را با خوشحالی بخورد درحالی که غذای دیگر را بر روی زمین بپاشد. آیا این فقط یک حالت گذرا است و چه مدت طول خواهد کشید؟ شما چه کارهایی می‌توانید انجام دهید: آیا هر چیزی که آنها  می‌خواهند ، باید بدهید یا بر خواسته خود پافشاری کنید؟

راه‌حل : با او مبارزه نکنید
زمان غذا خوردن را به جنگ‌  تبدیل نکنید. غذاهای مختلفی را که برای کودک خوبند، به او پیشنهاد کنید، حتی اگر کودک در وهله اول آن را رد کند. بسیاری از کودکان پیش از تصمیم‌گیری برای اینکه غذای جدیدی را دوست دارند، شیرین کاری‌های خود را انجام می‌دهند؛ پس به پیشنهاد دادن ادامه دهید. بدون اجبار، میوه‌ها، سبزیجات و حتی “غذای بزرگترها” را عرضه کنید. ممکن است چیزی که کودک‌تان دوست دارد شما را شگفت‌زده کند.

مشکل : چرا اینقدر بد غذا است؟
بسیاری از کودکان بد غذا هستند. انتخاب اینکه چه زمانی و چه بخورند، روشی است که یاد می‌گیرند تا مستقل باشند. بسیاری از کودکان با بزرگتر شدن ، عادت سالم غذا خوردن را یاد می‌گیرند. اگر فکر می‌کنید کودک‌تان مشکلی در غذا خوردن دارد، با پزشک متخصص کودک صحبت کنید. البته این موارد نادر بوده و به خاطر داشته باشید که بدغذایی فقط یک دوره است.

راه حل : آیا به اندازه کافی غذا می‌خورد؟
اگر به نظر می‌رسد که کود‌کتان با هوا زندگی می‌کند و تنها سه ناگت مرغ در کل روز خورده است، ممکن است فکر کنید او به بیشتر از اینها احتیاج دارد. اما اگر به اندازه کافی انرژی دارد و با سرعت مناسبی رشد می‌کند، احتمالاً مشکلی وجود ندارد. با این حال، صحبت با پزشک متخصص کودک فکر خوبی است. اگر کودکتان با سرعت مناسب سنش رشد نمی‌کند، باید شما و پزشک متخصص راه حلی بیابید.

مشکل : هله هوله خور
بسیاری از کودکان در تمام روز آنقدر میان وعده و هله هوله می‌خورند که وقت غذا خوردن، گرسنه نیستند. کودکان باید شش بار در روز غذا بخورند، بنابراین چگونه می‌توان حین نگه داشتن جا برای شام و نهاری سالم، در طول روز او را شاد و سرحال نگه دارید؟

راه‌حل : برنامه بگذارید
کودک خود را مجبور کنید تا زمان‌بندی تعیین شده برای میان وعده‌ها و غذا را رعایت کند. ممکن است هر چند وقت یک بار کودک‌تان وعده غذایی را رد کند، اما اگر برنامه غذایی وجود داشته باشد، او می‌داند که چه زمانی باید منتظر غذای بعدی باشد. اگر کودک‌تان بی موقع میان وعده می‌خواهد، چیزی مثل میوه، سبزیجات، ماست، کره بادام زمینی، برشتوک یا نصف ساندویچ به او بدهید.

بدغذایی کودکان و راه های درمان آن

ابتدا از روش نادیده گرفتن استفاده کنید.

 اگر فرزندتان ناگهان علاقه اش را به غذایی از دست می دهد و از خوردن آن امتناع دارد، به این موضوع توجهی نکنید. اجازه دهید آنچه دوست دارد، بخورد و آنچه را نمی خواهد، نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیتی بردارید. اگر مشخص کرد از کدام ماده غذایی بدش می آید، در حالی که قبلا آن را می خورده است، حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن ماده را در غذا بریزید. احتمالا غذایش را می خورد چون می داند علاقه نداشتن او توجه کسی را جلب نکرده و باید به دنبال راهی دیگر برای جلب توجه باشد.

بد غذایی را برای بچه ها تبدیل به سلاح نکنید.

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در حضور کودک با دیگران درباره بدغذایی او یا کودکان دیگر صحبت نکنید، با این کار او را در این مورد حساس خواهید کرد. بچه ها از این که مرکز توجه شما و صحبت هایتان باشند لذت نمی برند و ممکن است برای این منظور درباره غذا خوردن بازی دربیاورند و شما ناچار شوید از این شیوه و نگرانی به عنوان ابزار و سلاحی برای تحت فشار قرار دادن کودک استفاده کنید. همچنین سعی کنید هیچ وقت کار را به آنجا نرسانید که او حس کند شما برای غذا خوردن او باید دنبالش بدوید.

حس مشارکت کودک را در غذا خوردن تقویت کنید.

در هنگام تهیه غذا، می توانید مشارکت فرزند خود را، هر چند کم، به کار گیرید تا احساس مثبتی نسبت به تهیه غذا در او ایجاد کنید. برای کودک بشقاب، کاسه و لیوان مخصوص به خودش بخرید. بهتر است او را هم همراه خود ببرید و اجازه دهید خودش ظرف هایش را انتخاب کند. همچنین می توانید برای خرید مواد غذایی، به خصوص آنهایی که کودک می خورد، از او کمک بگیرید و اجازه دهید او هم انتخاب کند.

زمان غذا خوردن را مفرح کنید.

برای ایجاد شادی و نشاط و ایجاد احساسات مثبت در کودک به هنگام غذا خوردن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توانید یکی دوتا از عروسک هایش را کنار او بنشانید و با اجرای یک نمایش غذای کودک را به او بدهید؛ یا اینکه برای فرزندتان نقاشی بکشید. عکس خودش را بکشید و با خوردن هر قاشق یکی از اعضای آن را کامل کنید. مثال دیگر برای مفلرح کردن غذا خوردناین است که هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید؛ می توانید خاطره ای که کودک آن را دوست دارد، مثل رفتن به پارک، برایش بازگو کنید.