بخیه سزارین و خوب شدن جای بخیه

به عنوان یک مادر، هدف شما این است که نوازد شما سالم و بی خطر به این دنیا پا بگذارد و اگر این ورود با سزارین انجام شود، بخیه حاصل از آن نشان دهنده یک معجزه است که فرزند زیبای شما است. با این حال، طبیعی است که بخواهید هر کاری انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که زخم ناشی از بخیه به سرعت بهبود می یابد و جای زخم به حداقل می رسد. خبر خوب این است که اکثر بخیه سزارین به راحتی برطرف می شوند و یک خط نازک بالای خط موهای شرمگاهی ایجاد می شود که به راحتی توسط لباس و لباس زیر پوشیده می شود. 

انواع بخیه های زایمان سزارین

در طی سزارین، پزشک دو برش ایجاد می کند: اولین برش در پوست قسمت پایین شکم، حدود یک اینچ یا دو اینچ بالای خط موهای شرمگاهی می باشد. دومین برش در رحم می باشد که پزشک از طریق آن نوزاد را خارج می کند. نوع برش روی شکم ممکن است شبیه برش روی رحم نباشد. 

۱- افقی

امروزه برش عرضی در ۹۵ درصد از زایمان های سزارین استفاده می شود. این به این دلیل است که این برش در پایین ترین قسمت رحم، که نازک تر است ایجاد می شود و خونریزی کمتری ایجاد می کند. همچنین در صورتی که بخواهید در بارداری بعدی بعد از سزارین، زایمان طبیعی (VBAC) داشته باشید جداشدگی به حداقل می رسد.

۲- عمودی

همچنین به عنوان سزارین “کلاسیک”  شناخته شده است. این برش پایین وسط شکم، معمولا بین زیر ناف تا خط موهای شرمگاهی ایجاد می شود. این مورد رایج می باشد، اما در حال حاضر برای موارد خاص استفاده می شود، از جمله اگر از جراحی قبلی زخم داشته باشید، اگر نوزاد در قسمت پایین رحم یا در موقعیت غیر معمول باشد، یا اگر نیاز به زایمان اضطراری باشد (به عنوان مثال، استرس شدید جنین یا خونریزی بیش از حد به دلیل جفت سرراهی). برش های عمودی ممکن است کمی دردناک تر باشد و زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

چطور برشهای زایمان سزارین بسته می شوند؟

برش روی رحم همیشه با بخیه های قابل حل بسته می شود، اما پزشکان از سه راه برای بستن پوست استفاده می کنند:

۱-  استاپلر یا منگنه

پزشک شما از یک استپلر پوستی برای بستن برش با منگنه های فلزی استفاده می کند. این گزینه پرطرفدار می باشد زیرا گزینه ساده ترین و سریع ترین گزینه است.

۲-  بخیه

با استفاده از سوزن و نخ، دکتر شما برش را می دوزد. در حالی که این روش زمان بیشتری می خواهد (حدود ۳۰ دقیقه)، برخی از کارشناسان معتقدند که این روش گزینه بهتری می باشد. یک مطالعه ۲۰۱۴ نشان داد که زنانی که از بخیه برای سزارین استفاده کرده اند، ۵۷ درصد کمتر نسبت به کسانی که از منگنه استفاده کرده اند دچار عوارض زخم شده اند.

۳- چسب

چسب جراحی پوست را می بندد (نگران نباشید این چسب شسته نمی شود) سپس با یک مایع شفاف پر می شود. بعضی از کارشناسان می گویند که چسب سریعتر بهبود می یابد و کمترین اثر را از خود به جای می گذارد. اما همیشه گزینه مناسبی نیست. پزشکان می توانند بر اساس چندین عامل از چسب استفاده کنند، از جمله نحوه انجام زایمان سزارین، در صورت ایجاد برش افقی، و هماهنگی پوست و چربی شکم.

انواع زخمهای ناشی از بخیه 

اغلب موارد، زخم های زایمان سزارین به طور کامل بهبود می یابند. اما گاهی اوقات فرآیند بهبودی بدن شما بیش از حد طول می کشد که می تواند موجب زخم شود- به ویژه در افراد جوانتر (زیر ۳۰ سال) و افرادی که پوست تیره تر دارند. مسائلی که می تواند ایجاد شود عبارتند از: 

۱-  کلوئید

کلوئید زمانی اتفاق می افتد که بافت زخم گسترش می یابد و فراتر از مرزهای اولیه زخم می رود و منجر به ایجاد توده های بافت زخم در اطراف برش می شود.

۲- زخم هیپرتروفی

زخم هیپرتروفی ضخیم تر، قوی تر و معمولا بالاتر از سطح زخم طبیعی می باشد اما بر خلاف کلوئید، درون مرزهای اولیه برش اصلی باقی می ماند.