بازی و تاثیر آن در رشد کودکان

بازی و تاثیر آن در رشد کودکان : از دیرباز تابه امروز در رابطه با بازی کودکان تحقیقات فراوانی به عمل آمده است.در اصل بازی کردن بدین معناست که امروزه مشاهده می کنیم. کودکان امروز ساعت ها در مقابل کامپیوتر نشسته و خود را با آن سرگرم می کنند و یا این که ساعت هابا تبلت یا باموبل در حال بازی کردن می باشند.فواید بازی کردن در رشد کودکان را نمی توان نادیده گرفت. بازی‌های پر تحرک کودک خود را محدود نکنید، با این کار نه تنها جلوی رشد فکری او را می‌گیرید، رشد جسمی او را هم مختل می‌کنید.

فواید بازی و تاثیر آن در رشد کودکان برای کودک شما:

  • بازی کردن قوه تخیل او را پی ریزی می‌کند.
  • بازی مهارت‌های اجتماعی او را ارتقا می‌بخشد.
  • بازی رشد جسمانی او را افزایش می‌دهد.
  • بازی به کودک کمک می‌کند تا هیجان خود را تخلیه کند.

بازی در رشد اجتماعی،خلاقیت،ذهنی،عاطفی و عقلانی کودکان تاثیر دارد. تحرک جسمانی برای رشد و نمو سالم کودک ضروری است. بازی برای کودکان مانند وسیله ای می باشد که از آن برای پرورش قوای درونی خود و آماده شدنش برای سازندگی آینده خود استفاده می کند.

بازی و تاثیر آن در رشد کودکان

مهارت های تخیلی

بازی قوه تخیل کودک را تقویت می کند. کودکان در بازی های تخیلی اکثر مواقع خود را به جای یکی از شخصیت های درونی افکار خود می گذارند و می خواهند خود را مانند او جلوه دهند که این رفتار بیشتر در سنین دو سالگی بروز می دهد آن هم به این خاطر می باشد که او از این رفتارها این موضوع را می آموزد ؛ یک چیز می تواند نمادی از یک چیز دیگر باشد.

مهارت های اجتماعی

از دیگر فواید بازی برای کودکان می توان به این موضوع اشاره کرد که بازی مهارت های اجتماعی را در او تقویت می کند.کودک در بازی با سایر کودکان، چگونگی ایجاد ارتباط با آنان را یاد می گیرد، دیگران را بهتر می شناسد و از خود نیز شناخت بهتری پیدا می کند. بازی، عواطف و احساسات کودک را بیدار می کند، در تقویت جسم و روح او تأثیر زیادی داشته و او را به سوی زندگی اجتماعی و قبول مسئولیت ها راهنمایی می کند.

کودک با بعضی از بازی ها، مانند لباس پوشاندن به عروسک، غذا پختن، رنگ آمیزی عکس ها، جواب دادن به تلفن و… به تمرین نقش خود و مسئولیت ها در بزرگ سالی مشغول می شود، موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. هم کاری و مشارکت کودک توسعه می یابد؛ با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود؛ همانندسازی با بزرگ سالان را می آموزد؛ با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند؛ رقابت را می آموزد و شکست را به طور واقعی تجربه می کند؛ قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس و خجالت بیهوده، رها می شود. کودک با بازی، حمایت از افراد ضعیف را می آموزد؛ به خصوص بازی جسمانی که سبب چالاکی و افزایش مهارت حرکتی و رشد تقویت سیستم عصبی کودک می شود.