التهاب و سوختگی پای نوزاد

التهاب و سوختگی پای نوزاد :التهاب پوشکی یکی از شکایت های رایج والدین جدید است، اما برای آگاهی از درمان آن باید به علت این عارضه پی ببرید.التهاب پوشکی عنوان گسترده‌ای است و برای هر عارضه پوستی که در ناحیه‌ تماس با پوشک اتفاق می‌افتد به کار برده می‌شود. التهاب پوشکی انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن به سه مشکل پوستی تقسیم می شود: درماتیت تماسی یا ادرار سوختگی، اگزما، برفک.

اگر باسن فرزندتان سرخ و ملتهب به نظر می‌رسد، احتمالاً دچار سوختگی ناشی از بستن پوشک یا التهاب پوشکی شده است، یعنی یک ناراحتی پوستی که اغلب بچه‌ها در مقطعی به آن دچار می‌شوند. این اتفاق معمولاً بین نه تا دوازده ماهگی اتفاق می‌افتد.

نشانه ها و علائم سوختگی ناشی از بستن پوشک یا التهاب پوشکی

سوختگی ناشی از بستن پوشک یا التهاب پوشکی معمولا دارای نشانه ها و علائم زیر است:

  • لکه ها و برآمدگی های سرخ و صورتی پوست
  • پوست ترک خورده
  • تاول ها

خوشبختانه التهاب پوشکی معمولاً ملایم است و پوست باسن یا ناحیه‌ای که زیر پوشک قرار می‌گیرد دچار لکه ها یا سوختگی های پوستی می‌شود. البته این مشکل عموماً دردناک نیست، گرچه احتمالاً اگر در تماس با ادرار یا مدفوع قرار گیرد، دچار سوزش شود. در موارد شدید امکان دارد که تاول‌هایی را مشاهده کنید که به سمت پائین پا ادامه می‌یابند.

علت سوختگی ناشی از بستن پوشک یا التهاب پوشکی

در اکثر موارد، التهاب پوشکی وقتی ایجاد می‌‌‌شود که پوست فرزندتان در اثر تماس مداوم با مدفوع یا ادرار آسیب ببیند. زیرا اوره و نیتروژن موجود در ضایعات بدنی (مدفوع و ادرار) با گذشت زمان با یکدیگر واکنش نشان داده و آمونیاک حاصل می‌شود (که بوی تند ادرار نتیجه آن است) و سپس باعث آسیب پوستی می‌گردد.

اگر فرزندتان دچار اسهال است، این مسئله نیز می‌تواند آغازگر التهاب پوشکی شود. همچنین مدفوع و ادرار کودک پس از خوردن یک خوراکی به شدت اسیدی (مثل میوه‌ها) نیز می‌تواند پوست را ملتهب کند.

البته گاهی التهاب می‌تواند به سبب نوعی قارچ پوستی به نام “قارچ کاندیدا” باشد که در نواحی مرطوبت و گرم مثل پوشک زندگی می‌کند.

ممکن است این مسئله بر اثر آلرژی فرزندتان به مواد شیمیایی موجود در پوشک‌ آغاز شود (موادی مثل “سدیم پلی اکریلات” که ژلی جذب کننده است). بنابراین شاید لازم باشد مارک‌های مختلف پوشک‌های موجود در بازار را امتحان کنید تا برای فرزندتان بهترین را انتخاب کنید.

التهاب و سوختگی پای نوزاد

درماتیت تماسی یا ادرار سوختگی

درماتیت تماسی نوعی اگزماست که بر اثر تماس مداوم با شی خاصی ایجاد می شود. به گفته‌ی دکتر پاول سینکلر، متخصص اطفال، علت اکثر التهاب‌های پوستی واکنش پوست به ادرار است. نوزادان دختر اگر برای مدت طولانی با پوشک خیس بمانند، دچار التهاب روی لبه‌ بیرونی واژن خود می‌شوند.

نوزادان پسر نیز در نواحی تماس با ادرار دچار مشکل می‌شوند. این نوع از التهاب با سوزش ناشی از آمونیوم ارتباط دارد، هر کودکی در ادرار خود آمونیوم دارد که اسیدی است و پوست را می‌سوزاند، به همین علت است که پوشک باید به طور منظم عوض شود. پوشک‌های امروزی قدرت جذب بالایی دارند، اما به این معنا نیست که باید برای ساعت‌ها بدون تعویض باقی بمانند. حتی پس از یک بار ادرار، اسید اوریک موجود در پوشک نوزاد می‌تواند باعث آزار و التهاب پوست او شود.

نوزادانی که دچار اسهال می‌شوند، خصوصاً آنهایی که قند بدن شان را به خوبی هضم نمی‌کنند و لاکتوز یا قند شیر را نگه نمی‌دارند نیز در خطر درماتیت تماسی قرار دارند. این نوزادان مدفوعی اسیدی تولید می‌کنند که خصوصاً اطراف مقعد را می‌سوزاند و این علت دیگری برای التهاب پوشکی است. بهترین روش پیشگیری و درمان درماتیت پوستی ناشی از ادرار یا مدفوع، آنست که در هر تعویض پوشک بر روی تمام نواحی پوستی که با پوشک در تماس است پماد محافظت کننده مخصوص نوزاد بمالید.

روش های درمان التهاب پوشکی یا سوختگی ناشی از بستن پوشک به نوزاد

 اگر از داروخانه کرم ضد التهاب تهیه کردید و پس از چندین بار استفاده هیچ بهبودی حاصل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. بهتر است تمامی علائم روی پوست نوزاد خود را به پزشک اطلاع دهید و تمامی داروها و کرم های مصرفی را به او گزارش دهید.

در مصرف کرم‌ های التهاب پوشکی احتیاط کنید زیرا حاوی کمی روی، کورتیزون و ضدقارچ است، زیرا صرف نظر از اینکه مصرف این کرم‌ها کارایی دارد، اما پایه آن کورتیزون است و از آنجایی که پوست ناحیه اندام تناسلی مانند پوست صورت است، نمی‌توانید برای آن ناحیه به طور منظم از کرم حاوی کورتیزون استفاده کنید.

این ماده پوست را نازک می‌کند. همچنین عارضه‌ عجیبی به نام «هیستیوسیتوز ایکس» وجود دارد که با وجود نادر بودنش، شامل التهاب پوشکی رنج‌ آوری می‌شود که به هیچ درمانی پاسخ نمی‌گوید. اگر در پاها و نواحی تناسلی نوزاد خود نوعی التهاب پوشکی مشاهده کردید که براحتی درمان نمی شود، ممکن است دچار این عارضه شده باشید، به همین دلیل بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مصرف اغلب آنتی بیوتیک‌ها در نوزادان باعث اسهال می‌شود که خود مسبب دو نوع از التهاب پوشکی است که شامل درماتیت پوستی ناشی از مدفوع و برفک درجه‌ی دوم از روده‌ها می شود.

مصرف آنتی بیوتیک نتیجه‌ای ناخوشایند دارد و معمولا موجب ناراحتی او می شود. آنتی بیوتیک‌ها ۸۰ درصد از میکروب‌های مفید داخل روده‌ فرزندتان را از بین می‌برند و قارچ‌ها را بدون رقیب باقی می‌گذارد، بنابراین قارچ‌ها با آزادی رشد می‌کنند و این روند به برفک می‌انجامد. کودکی که دوباره دچار برفک می‌شود و آنتی بیوتیک مصرف می‌کند، باید از ضدقارچ نیز استفاده کند.

البته شواهد کافی وجود ندارد که پروبیوتیک‌ها برفک و التهاب پوشکی را کاهش می‌دهند، اما بسیای از والدین از آن استفاده می‌کنند، زیرا ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها از شدت اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ می‌کاهد. برخی از والدین حتی از کرم‌های موضعی آنتی‌بیوتیک نیز در نواحی التهاب پوشکی استفاده می‌کنند.

بهتر است نوع درمان و داروی التهابات پوشکی نوزاد خود را به پزشک بسپارید و به تجویز او اطمینان کنید.