اطلاعات خود را در مورد شیر مادر بسنجید!
اطلاعات خود را در مورد شیر مادر بسنجید! شیرمادر بدون شک بهترین تغذیه برای نوزادان است اما گاهی اوقات مادران فکر می کنند فرزندشان با شیر انها سیر نمی شوند ویا استفاده از پستانک و شیشه شیر می تواند بلامانع باشد .تغذیه با شیر مادر را بلافاصله بعد از زایمان (و یا بلافاصله بعد از بهوش آمدن در سزارین) شروع کنید. هر چه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، شانس موفقیت شیردهی بیشتر است.شیرمادر
 
سلامت و تغذیه نوزاد تازه به دنیا آمده بیش از هر چیز ذهن پدر و مادر را مشغول می کند. مطمئناً اولین تغذیه نوزاد برای هم پدر و هم مادر مهم خواهد بود.”آغوز”یا اولین شیری که نوزاد از سینه مادر دریافت می کند کمی غلیظ و مانند خامه بوده که گاهی هنگام مکیدن نوزاد را دچار خستگی می کند اما مهمترین تغذیه نوزاد در ساعات اولیه تولد تغذیه از آغوز است این ماده حیاتی با دارا بودن انواع آنی بیوتیک طبیعی باعث پاک و ضد عفونی شدن دستگاه گوارش نوزاد شده و همچنین احتمال به بیماری نوزاد را کاهش می دهد مکیدن به اعمالی همچون تکامل دهان،دندانها و فک ها کمک می کند و نیز در دراز مدت باعث تکامل بدن می شود. توجه داشته باشید نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دچار بیماری شده و در صورت بیمار شدن نیز به زودی بهبود می یابند.

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که در برابر ابتلا به بسیاری از عفونت ها و بیماری ها از نوزاد محافظت می کند.همچنین احتمال بروز مشکلاتی نظیر انواع آلرژی ها و اضافه وزن در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بسیار کمتر است. تغذیه با شیرمادر به مدت حداقل شش ماه از میزان خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS می کاهد.

اطلاعات خود را در مورد شیر مادر بسنجید!

مزیت های شیردهی پستانی :

  • شیردهی پستانی با تحریک انقباضات رحمی به جمع شدن سریع تر رحم پس از زایمان کمک می کند.علاوه برآن تغذیه نوزاد با شیرمادر از جمله عوامل موثر در پیشگیری از سرطان سینه در دوران پیش از یائسگی است.
  • شیردهی پستانی با کاهش اندک تراکم استخوان بدن مادر همراه است اما با این حال خطر ابتلا به پوکی استخوان در مادران شیرده افزایش نمی دهد.

یکی از مهم ترین هورمون های شیردهی پرولاکتین است. پرولاکتین هورمون مولد شیر در بدن بوده و غده های پستان را برای تولید شیر تحریک می کند.

روش های افزایش شیر:

  • هورمون اکسی توسین : باعث جریان یافتن شیر در پستان می شود.
  • استروژن : در ترکیب بسیاری از ضرص های پیشگیری از بارداری یافت می شود می تواند فرآیند تولید شیر را کاهش دهد.
  • شادابی و سلامتی مادر در افزایش شیر مادر خصوصا” در ۴ تا ۶ ماه اول شیردهی موثر بوده .
  • مادر شیرده را نباید دچار تشویق و اظطراب باشد و باید در طول روز به اندازه کافی استراحت کند.
  • سوپ ، آش و آبگوشت : این سه ماده غذایی غنی از مایعات و همجنین املاح ، ویتامین ها ، پروتئین ها و… از بهترین تغذیه ها برای افزایش و همجنین تقویت شیر مادر و همچنین از بهترین مواد غذایی برای تقویت و رشد نوزادد هستند.
  • مقداری سیب درختی و هویج را با هم با استفاده از دستگاه آبمبوه گیر آب گرفته و روزانه یک لیوان میل نمایید.