احکام شیردهی در ماه رمضان

احکام شیردهی در ماه رمضان : در دوران شیردهی هم مانند روزهای بارداری این پرسش برای مادر پیش می‌آید که آیا روزه گرفتن به کودک شیرخوار آسیبی وارد می‌کند یا خیر، آیا میزان شیر مادر کاهش می‌یابد و سرانجام آیا آسیبی به سلامت مادر وارد می‌شود یا خیر؟

واقعیت این است که در دوران شیردهی بیشترین فشار به مادر وارد می شود، زیرا از یک سو برای انجام وظایف روزانه باید وقت بیشتری بگذارد و از سوی دیگر کودک شیرخوار نیاز به توجه و نگهداری ویژه ای دارد و همچنین خواب و استراحت کمتری دارد، چون بیشتر کودک شب ها بیدارشده و اجازه خواب کافی را به مادر خود نمی دهد.در این دوران و بویژه در شش ماهه اول تولد، کودک نیاز به شیر مادر برای رشد و نمو دارد و در این مدت کوتاه به دو تا سه برابر وزن اولیه خود می رسد؛ یعنی در این شش ماه تنها با کمک شیر مادر دست کم حدود ۳.۵ کیلو وزن می گیرد؛ یعنی در زمانی کوتاه تر از دوره بارداری به اندازه دوران بارداری وزن می گیرد بنابراین مادر در مدت شیردهی و بویژه در شش ماهه اول تحت فشار شدید جسمی است و تغذیه وی در این دوران باید از کیفیت و کمیت بالاتری نسبت به دوران بارداری برخوردار باشد.

برای راحتی در شیردهی مادران می توانند از بالشت شیردهی استفاده کنند، که این محصول در فروشگاه اینترنتی سیسمونی برای شما عزیزان موجود می باشد تا با خیال راحت به دلبندان خودتان شیر دهید یا از دیگر وسایلی که در این دوران می توان استفاده کرد شیشه شیر می باشد که در انواع مختلف موجود است و بر حسب نیاز خود می توانید از آن استفاده کنید.

احکام شیردهی در ماه رمضان

احکام شیردهی در ماه رمضان

حضرات عظام آقایان: امام (ره)، بهجت(ره)، مکارم(زیدعزه)، فاضل(ره)، تبریزی(ره)

زنى که بچه شیر مى‏دهد و شیر او کم است، چه مادر بچه یا دایه او باشد، یا بى‏اجرت شیر دهد، اگر روزه براى بچه‏اى که شیر مى‏دهد ضرر دارد، روزه براو واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام، یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و نیز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست، و بنابر احتیاط واجب باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه‏هایى را که نگرفته باید قضا نماید.  ولی اگر کسى پیدا شود که بدون اجرت، بچّه را شیر دهد یا شخصى پیدا شود که اجرت دایه را بى منّت بپردازد، در این صورت روزه گرفتن واجب است. [۱]

حضرت آیت الله صافی

زنى که بچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه , یا دایه او باشد, یا بى اجرت شـیر دهد, اگر روزه براى بچه یا براى خودش ضرر دارد روزه بر اوواجب نیست . و در صورت اول بـایـد براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هردو صورت روزه هایى را که نگرفته باید قضا نـماید. ولى اگر کسى پیدا شود که بى اجرت بچه را شیر دهد, یا براى شیردادن بچه از پدر یا مادر بـچـه یـا از کـس دیگرى که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد, احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد وروزه بگیرد. [۲]

حضرت آیت الله وحید خراسانی

زنى که بچّه شیر مى دهد و شیر او کم است ، چه مادر بچّه باشد یا غیر مادر ، با اجرت شیر بدهد یا بدون اجرت ، اگر روزه براى بچّه اى که شیر مى دهد یا خود او ضرر دارد ، روزه او صحیح نیست ، و در صورت اوّل باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد ، و همچنین بنابر احتیاط مستحبّ در صورت دوم ، و روزه هائى را که نگرفته باید قضا نماید ، و این حکم در صورتى است که شیر خوردن این بچّه از راه دیگرى میسّر نباشد ، و اگر میسّر باشد واجب است آن زن روزه بگیرد. [۳]

حضرت آیت الله سیستانی

زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد , یا بى اجرت شیر دهد , اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد , روزه بر او واجب نیست , و باید براى هر روز یـک مـد طعام به فقیر بدهد , و در هر دو صورت روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید , ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد , و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشدمثلا این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنندثبوت این حکم محل اشکال است[۴].

حضرت آیت الله خامنه ای

سوال:  زنى که کودک خود را شیر مى‏داده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است، و هنگام زایمان فرزندش مرده به دنیا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را مى‏داده و در عین حال روزه گرفته است:
آیا روزه‏اش صحیح است یا خیر؟
آیا دیه بر ذمه او هست یا خیر؟
اگر احتمال ضرر نمى‏داده، ولى بعدا معلوم شده که روزه گرفتن براى جنین ضرر داشته، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشاء عقلائى است، روزه گرفته باشد و یا بعدا برایش معلوم شود که روزه براى وى یا براى جنین‏اش ضرر داشته، روزه‏اش صحیح نیست و قضاى آن بر او واجب است، ولى ثبوت دیه جنین متوقف بر این است که ثابت شود فوت جنین مستند به روزه گرفتن وى است.

سوال :  من به لطف خداوند متعال داراى فرزندى هستم که شیرخوار است. إن شاء الله تعالى بزودى ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید. در حال حاضر مى‏توانم روزه بگیرم ولى در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه داراى بنیه ضعیفى هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر مى‏خواهد، چه وظیفه‏اى دارم؟

پاسخ: اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزه‏تان را افطار کنید، ولى براى هر روزى باید یک مد طعام به فقیر بدهید و قضاى روزه را هم بعدا بجا آورید[۵]

منابع:

۱. توضیح المسائل حضرات امام خمینی(ره)، مسئله ۱۷۲۹،بهجت ۲۸۹،مکارم ۱۴۵۴،فاضل ۱۷۷۹،تبریزی،۱۷۳۸.

۲. توضیح المسائل حضرت آیت الله صافی،مسئله ۱۷۳۸.

۳. توضیح المسائل حضرت آیت الله سیستانی،مسئله ۱۷۳۴.

۴. توضیح المسائل حضرت آیت الله وحید خراسانی،مسئله ۱۷۳۷.

۵. استفتائات مقام معظم رهبری، سوال ۷۴۶ و ۷۴۷.