اثرات دیدن کارتون روی کودکان
اثرات دیدن کارتون روی کودکان

اثرات دیدن کارتون روی کودکان :

در اکثر کارتون ها خشونت وجود دارد. با وجود آنکه در تمام کارتون ها سرانجام شخصیت های مثبت برنده می شوند ولی آنها اکثرا با اعمال خشونت به هدف خود می رسند. بسیاری از والدین احساس نگرانی دارند و معتقدند که این کارتون ها، کودکان را موجوداتی خشن و فریبکار بار می آورد. ولی آیا واقعا کارتون های خشن مضر هستند؟

انیمیشن ها در قالب کارتون و بازی های رایانه ای تاثیر زیادی در روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارد. به قطعیت می توان گفت برخی از انیمیشن ها که در قالب بازی به کودکان ارائه می شود، تاثیر بسیار مثبتی روی روند یادگیری و رشد شخصیتی آنها می گذارد.

افزایش مهارت های شناختی در کودکان مانند مهارت دیداری فضایی یکی از موارد تاثیرگذار مثبت کارتون هاست اما کارتون ها می توانند اثرات منفی نیز داشته باشند.

اثرات دیدن کارتون روی کودکان

اثرات دیدن کارتون روی کودکان

تاثیرات مثبت و منفی کارتون ها روی کودکان بیشتر از نوجوانان است. چون در این دوره از زندگی، کودک در حال آموزش اصول و شیوه زندگی کردن است و قسمت عمده شخصیت او در حال شکل گیری می باشد. به همین دلیل همانندسازی و الگوبرداری در این سنین باعث می شود که کارتون ها تاثیر قابل توجهی روی کودکان داشته باشد.

کودکان در سنین کم تر قادر به تشخیص بین دنیای واقعی و غیرواقعی نیستند. همانطور که شخصیت آنها براساس الگوبرداری از شخصیت های موجود در کارتون ها نیز می تواند روی آنها تاثیر بگذارد. پس کارتون ها می توانند باعث فرهنگ سازی شوند و روی شخصیت های افرادی که نسل آینده را می سازند، تاثیر بگذارند.

درکل کارتون ها اثرات مثبت بسیار زیادی در روند رشد کودکان دارد که در زیر به چند نمونه از آن ها می پردازیم. اثرات دیدن کارتون روی کودکان

  • قدرت مشاهده و کاوشگری کودکان را افزایش میدهد

درست است که شخصیتهای کارتونی موجوداتی خیالی و غیر واقعی هستند و وجود خارجی ندارد. پیام و هدفی که پشت هر شخصیت کارتونی وجود دارد بر اساس جنبه های حقیقی و واقعیتهای زندگیست و کودکان مستقیما از آن ها درس میگیرند.

کنجکاوی و هیجانی که از تماشای شخصیتهای کارتونی به‌وجود می‌آید باعث میشود بچه‌ها چیزهای جدیدی اطراف خودشان ببینند. به این طریق آنها میتوانند دنیای واقعی را از طریق کارتون بهتر درک کنند. همچنین کارتون‌ها می‌توانند کمک کنند که جرقه کنجکاوی بچه‌ها برای کشف جنبه‌های مختلف دنیای واقعی زده شود.

  • باعث کاهش استرس کودکان میشود

چه کسی فکرش را میکرد که شخصیت‌های کارتونی با آوردن شادی به زندگی ما و یادآوری خاطرات خنده‌دار ممکن است احتمال حمله قلبی را کاهش دهند!؟

واقعیت این است که خنده باعث تولید اندورفین در بدن می‌شود که بسیار برای قلب و ذهن مفید است. این ماده سبب کاهش بیماری‌ها می‌شود و تأثیرات بسیار مثبتی بر سلامت بدن دارد. پس در نتیجه در دنیای پر استرس امروز، تماشای کارتون یکی از راه‌های کاهش استرس است.

  • باعث افزایش وفاداری کودکان میشود

در انیمیشن و کارتون‌ها، شخصیت‌های کارتونی تنها نیستند و خانواده و دوستانی دارند. آن‌ها همیشه نسبت به عزیزان خود وفادارند و صادقانه با آن‌ها معاشرت می‌کنند. تماشای این رفتار شخصیت‌های کارتونی قطعاً بر ذهن کودکان اثر خواهد گذاشت و سبب خواهد شد که بچه‌ها همواره با والدینشان صادقانه رفتار کنند.

  • استعداد کودکان را افزایش می‌دهد

معمولاً در کارتون‌ها رقص و آواز زیاد دیده می‌شود. این یکی از چیزهایی است که خیلی برای کودکان جالب و جذاب است. آنها با دیدن و شنیدن این رقص و آواز ها در کارتون‌های مورد علاقه خود تلاش می‌کنند حرکات آن شخصیت‌های کارتونی را تقلید کنند. این باعث افزایش مهارت‌ها و استعدادهای آن‌ها می‌شود.

اثرات دیدن کارتون روی کودکان

نقش تربیتی برعهده رسانه نیست ، اثرات دیدن کارتون روی کودکان


هرچقدر سن کودک کمتر و میزان تماشای کارتون های او بیشتر باشد، تاثیرات کارتون ها شدیدتر خواهد بود.

والدین باید در نظر داشته باشند که نقش تربیتی برعهده آنهاست نه رسانه ها. یعنی این والدین هستند که باید بر چگونگی استفاده از رسانه ها روی فرزندانشان نظارت کنند. چون سازندگان کارتون ها غالبا روی جنبه های تجاری محصولات خود توجه می کنند و کمتر به جنبه های تربیتی محصولات خود تمرکز می کنند.

مسئله اینجاست که بیشتر کارتون ها جزو تولیدات ایرانی نیست. اگر بر فرض مثال یک کارتون غیرایرانی بخواهد روی فرهنگی خاص تاکید کند، این فرهنگ ایرانی نیست. سازندگان روی ترویج فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود تاکید می کنند و این موضوع یک امر طبیعی است.

باید فواید و مضرات سرگرمی ها را در نظر بگیرید. برخی از والدین برای حفظ سعادت خانواده تصمیم گرفته اند از تلویزیون استفاده نکنند و گروهی نیز به کودکان خود یاد می دهند به سبک و سنگین کردن محتویات برنامه ها بپردازند.

هر چقدر یک کودک یا حتی یک بزرگسال برنامه های تلویزیونی را بهتر تجزیه و تحلیل کند بهتر می تواند از عواقب منفی رسانه ها دور باشد. بدون تردید والدین با راهنمایی های خود می توانند بیشترین کمک را در این زمینه به فرزندان خود بکنند.

بعد از نمایش کارتون در مورد موضوع آن با کودک بحث و گفتگو کنند، اثرات دیدن کارتون روی کودکان


یکی از کارهایی که والدین به عنوان نظارت کننده باید انجام دهند این است که بعد از نمایش کارتون در مورد موضوع آن با کودک بحث و گفتگو کنند و از او بپرسند چه معنا و مفهومی از تماشای آن کارتون درک کرده است.


والدین باید توضیحاتی را درخصوص کارتون ها به فرزندشان بدهند و به او در درک آنچه که دیده کمک کنند تا از این طریق کودک بتواند بین دنیای خیالی و واقعیت تفاوت قائل شود و آن دو را از یکدیگر تشخیص دهد.

برای مثال یک کودک ۳ یا ۴ ساله وقتی یک شخصیت کارتونی که در حال پریدن از یک ارتفاع بسیار زیاد است را می بیند، قادر به درک دنیای خیالی از واقعیت نیست. تماشای این صحنه ممکن است باعث الگوبرداری غلط و در نتیجه آسیب و خطر جدی برایش شود. به همین دلیل اگر کودک چنین صحنه هایی را دید، والدین باید او را توجیه کنند.

در واقع انتخاب کارتون و انیمیشن مناسب برای کودکان وظیفه پدر و مادرهاست. بر خلاف بزرگترها، کودکان نمی‌دانند که کارتون‌ها شخصیت‌های خیالی هستند. آن‌ها نمی‌دانند که مرد عنکبوتی که از یک ساختمان به ساختمان دیگر می‌پرد و یا سوپرمن که دارای قدرت فوق‌العاده زیاد است درواقع وجود ندارند!

اثرات دیدن کارتون روی کودکان

اثرات دیدن کارتون روی کودکان

کودک یک ذهن خالی دارد و با تماشای هر چیزی آماده یادگیری است. در این سن، آن‌ها قادر به تشخیص چیزهای خوب و بد از هم نیستند. آن‌ها تنها چیزهایی را که دیده‌اند می‌پذیرند و دنبال می‌کنند. بنابراین والدین باید برای تماشای کارتون پا به پای فرزندان خود وقت بگذارند و مراقب آنچه که کودکان تماشا می‌کنند باشند. کودکان قلب و ذهنی صادق و مهربان دارند؛ فقط باید به آنها مسیر درست را نشان داد.