آیا گیاه خواری و خام گیاهخواری در دوران شیردهی مجاز است؟

آیا گیاه خواری و خام گیاهخواری در دوران شیردهی مجاز است؟ : اگر تصمیم دارید که در دوران شیردهی نیز به رژیم گیاهخواری و یا خام گیاهخواری خود ادامه بدهید، لازم است توجه داشته باشید که مواد غذایی مصرفی شما حاوی تمامی عناصر غذایی مهم از جمله آهن، کلسیم پروتئین و … باشد تا شیر شما علاوه بر کمیت از کیفیت کامل برای رشد نوزاد خصوصا تا شش ماهگی که معمولا تغذیه ی انحصاری با شیر مادر وجود دارد، داشته باشد.

رژیم گیاهخواری مناسب دوران شیردهی

منابع پروتئین در رژیم گیاهخواری مناسب دوران شیردهی

توجه داشته باشید که مصرف روزانه سویا و مغزها برای دریافت مقدار کافی از پروتئین از اهمیت فراوانی دارد. این ماده مغذی برای رشد و نمو سلولی شما و جنین در حال رشدتان حیاتی است، لازم است بدانید که شما طی بارداری روزانه به حدود ۷۰ گرم پروتئین نیاز دارید. در این میان لوبیاها می‌توانند، مقداری زیادی از پروتئین مورد نیاز بدن شما تامین کنند. لوبیاها گلوله ای معجزه گر برای گیاهخواران است. لوبیاها علاوه بر پروتئین فراوان، منبع خوبی از روی و آهن نیز هستند. روی برای رشد سلول و نمو عادی جنین ضروری است.

برای دریافت پروتئین موردنیازتان، می توانید محصولات حیوانی را با هرنوع از لوبیا جایگزین کنید، مثل محصولات لوبیای سویا ( تافو و تمپه). تنها به یاد بسپارید که متخصصین، طی دوران شیردهی مصرف سویا را به یک یا دو وعده در روز  محدود کرده اند. بنابراین هنگامی که از یک دستور غذایی خوشتان آمد که نیاز به گوشت داشت، می توانید یک و نیم فنجان لوبیای سویا را جایگزین ۸۵ گرم گوشت کنید.

افزون براین، درصورتی‌که نگران افزایش بیش از اندازه وزنتان در دوران بارداری هستید، مطمئن باشید که این رژیم غذایی می تواند نگرانی شما را کاهش دهد. زیرا لوبیاها یکی از منابع کم‌کالری پروتئین هستند، بطوریکه یک فنجان لوبیای سویا حاوی ۲۹۸ کالری و ۲۹ گرم پروتئین است؛ یک فنجان دال عدس حاوی ۲۲۶ کالری و ۱۸ گرم پروتئین است؛ یک فنجان لوبیای چیتی حاوی ۲۴۵ کالری و ۱۵ گرم پروتئین است و یک فنجان تافوی سفت حاوی ۱۷۶ کالری و ۲۰ گرم پروتئین است.

مغزها را نیز فراموش نکنید، این مواد نیز منبع سرشاری از پروتئین و چربی‌های سالم هستند و  فواید لبنیات کم چرب (شیر، ماست و پنیر) را دارند. 

نکته‌ای قابل توجه اینکه هرگز پنیر یا ” برگرهای بدون گوشت” را کاملا جایگزین گوشت نکنید. چراکه”گوشت های مخصوص گیاهخواران” معمولا پر از سدیم (نمک) بوده و پنیر نیز سرشار از چربی‌های اشباع شده است.

معمولا اینطور تصور می شود که رژیم گیاهخواری، هاله ای از سلامتی در اطراف فرد ایجاد می کند، اما درصورتی‌که غذای مناسب را مصرف نکنید، این رژیم نیز می‌تواند ناسالم باشد.

منابع ویتامین D در رژیم گیاهخواری مناسب دوران شیردهی

اگر مقدار کافی ویتامین D را از غذاهای روزمره دریافت نکنید، مصرف قرص های مکمل ویتامین D زیر نظر پزشک متخصص ضرورت پیدا می کند.

سه میان وعده سرشار از منابع برای گیاهخواران

  • یک فنجان شیر وانیلی شاهدانه حاوی حداقل ۲۵ درصد از نیاز روزانه کلسیم و ویتامین D و B12 شماست.
  • دویست و بیست گرم ماست ساده کم چرب بدون شکر حاوی ۱۲ گرم از پروتئین و ۴۵ درصد از کلسیم مورد نیاز شماست.
  • یک فنجان سوپ دال عدس حاوی ۹ گرم پروتئین و ۴ میلی‌گرم آهن است.