آیا در مسافرت های دوران بارداری می توانم رانندگی کنم؟

آیا در مسافرت های دوران بارداری می توانم رانندگی کنم؟

آیا در مسافرت های دوران بارداری می توانم رانندگی کنم؟ :همگان می دانند که بارداری دوران بسیار حساسی است. مادر باردار باید در تمامی شرایط و موقعیت ها مراقب سلامتی خود و جنینش باشد و قبل از اقدام به هر کاری تمامی جوانب را در نظر بگیرد. یکی از موارد مهم و سوال برانگیز نحوه ی صحیح مسافرت کردن در طی بارداری است. شما چه مسافر باشید یا راننده، چه در سفر کوتاه یا مسافرت طولانی بهتر است که با اتومبیل مسافرت کنید. توصیه های زیر برای داشتن سفری امن و راحت در دوران بارداری مد نظر قرار دهید.

آیا رانندگی در دوران بارداری بی خطر است؟

بله. اگر بارداری سالمی دارید، سفر و رانندگی در دوران بارداری ایمن است.

با این حال در چند ماه آخر بارداری ممکن است با بزرگ شدن شکمتان سوار و پیاده شدن از اتومبیل برای شما دشوار باشد. حتی ممکن است به فرمان اتومبیل برخورد کنید. حتی ممکن است ترجیح دهید در اواخر بارداری رانندگی کردن را متوقف کنید.

همچنین خستگی و حالت تهوع که در سه ماه اول باداری پیش می آید تمرکز کردن در حین رانندگی را سخت می کند. بنابراین به قدر کافی استراحت کنید و تنها زمانی که هوشیار و سر حال هستید رانندگی کنید. بهتر است که مسافرت های طولانی به تنهایی انجام نشود، زیرا سفر گروهی هم لذت بیشتری دارد و هم دیگران در رانندگی کمک تان خواهند کرد.

 

چگونه می توانم در حین سفر با اتومبیل احساس راحتی داشته باشم؟

حرکات کششی ساده، در داخل و خارج از اتومبیل، گردش خونتان را به جریان می اندازد. در دوران بارداری نشستن طولانی مدت برای مادر باردار دشوار خواهد بود. ممکن است پاها و مچ پایتان ورم کند و دچار گرفتگی عضلات پا شوید و در معده سوزش احساس کنید. خبر خوب اینکه با کمی تحرک و تغییر وضعیت ناراحتی شما رفع می گردد.

شما چه در اتومبیل نشسته باشید و یا در استراحتگاه های بین راهی ایستاده باشید، با کشش پاشنه پا و خم و راست کردن کف پاها ماهیچهَ ساق را نرم و منبسط کنید. در موقع نشستن، مچ پای خود را بچرخوانید و همچنین انگشتهای پا را حرکت دهید، البته اگر در حال رانندگی نیستید!

در ماه های آخر بارداری در صورت عدم تحرک کافی ممکن است احساس کنید یک چیز کوچک پیوسته به قفسه سینه و دنده ها یتان ضربه میزند. سعی کنید حتماَ هر نود دقیقه یک بار به خودتان استراحت بدهید و برای رفتن به دستشویی توقف کنید.

یک بطری آب و مقداری میان وعده ساده به همراه خود داشته باشید تا انرژی مورد نیازتان تامین گردد و دچار بی آبی نشوید، در سفرهای طولانی، بارداری بهترین بهانه برای توقفی کوتاه و خوردن غذا است.

لباس و کفش راحت بپوشید. نیازی نیست که در سفر یک کمربند سفت و یا دستبند محکم و آزار دهنده ببندید. بنابراین باید کمربند ایمنی را طوری تنظیم کنید که شکمِ برجسته تان را تحت فشار قرار ندهد.

 

آیا در زمان بارداری باید از کمربند ایمنی استفاده کنم؟

همیشه موقع سفر با اتومبیل باید کمربند ایمنی را ببندید، چه در زمان بارداری یا غیر آن. همه ما موظف به رعایت این قانون هستیم. هم سرنشینان جلو و هم سرنشینان عقب اتومبیل باید این قانون را رعایت کنند. اگر کمربندتان را درست ببندید، در هنگام توقف ناگهانی یا بروز حادثه از شما و جنین تان محافظت می کند.

قسمت افقی کمربند را طوری ببندید که از زیر شکم بگذرد و در پهلو بسته شود. هیچگاه کمربند را  روی شکم نبندید زیرا ممکن است روی جنین فشار وارد شود.

تسمه مورب کمربند باید از روی استخوان ترقوه رد شده و از بین سینه هایتان بگذرد، بهتر است که به شانه ها تکیه کنید و نه به گردنتان. مطمئن شوید کمربندتان را به قدر کافی محکم بسته اید.

در زمان بارداری ممکن است کمربند درست قرار نگیرد. اگر گردنتان را آزار می دهد، کمی جا به جا شوید یا از یک بالشتک نرم در زیر آن استفاده کنید. 

      

آیا سفر با اتومبیل دارای کیسه هوا بی خطر است؟

بله، در صورت بروز حادثه کیسه هوا قادر است از شما و جنین تان محافظت کند. کیسه های هوا در اتومبیل به شکلی طراحی شده اند که با کمربند ایمنی موثرتر عمل می کنند و درست بستن کمربند سلامتی و امنیت شما را تضمین می کند.

کمربند ایمنی قسمت بالای سینه تان را محکم نگاه می دارد و شما را از برخورد با فرمان اتومبیل حفظ  می کند. کیسه هوا نیروی وارد شده از یک برخورد یا تصادف را کاهش داده و آن را پخش می کند و مثل یک بالش عمل می کند که شما و شکم تان را از ضربه حفظ خواهد کرد.

اگر خودتان رانندگی می کنید و فرمان اتومبیل قابل تنظیم است، بهتر است آن را طوری تنظیم کنید که از شکم تان دور باشد. اگر این کار باعث می شود دیدتان از جاده کمتر شود، از یک بالش در زیرتان استفاده کنید تا قدتان بلندتر شود.

 

در صورت تصادف با اتومبیل در دوره بارداری چه باید کرد؟

  • حتی اگر بعد از تصادف احساس می کنید حالتان بد نیست، باید توسط پزشک معاینه شده تا از سلامتی خود مطمئن شوید. تکان شدید ممکن است شما را دچار مشکلاتی مثل جدا شدن قسمتی از جفت کند. اگر احساس انقباض در شکم، درد یا خونریزی دارید حتما در اولین فرصت خودتان را به پزشک برسانید.
  • چنانچه گروه خونی شما منفی است پزشک را در جریان بگذارید، زیرا ممکن است نیاز به تزریق ایمونوگلوبولین ضد RH داشته باشید. به هر حال سعی کنید همیشه این اطلاعات در کیفتان باشد.
  • در تصادفات شدید، شما را مستقیمآ به بیمارستان منتقل می کنند. بارداریتان را و اینکه چه مدتی از آن می گذرد را به پرسنل اورژانس اطلاع دهید.

 

اگر در دوران بارداری اتومبیل دچار نقص فنی شود چه باید کرد؟

با کمی دوراندیشی و احتیاط می توانید برای هر نوع پیشامد و وضعیت اضطراری آماده باشید.

همیشه قبل از عزیمت تلفن همراه تان را با شارژ پر با خود داشته باشید. اگر بیمه اتومبیل تان پوشش لازم برای همه موارد را ندارد خرابی اتومبیل را جزو اولویت بیمه قرار دهید.

چنانچه قصد سفر به منطقه ای دور را دارید، خودتان را به ملزوماتی مثل لباس گرم، چراغ قوه، پول و مقداری آب و خوراکی در اتومبیل مجهز کنید.

اگر اتومبیل شما در بزرگراه دچار خرابی شود، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در منتهی الیه کنار جاده توقف کنید.
  • فرمان اتومبیل را به سمت مخالف ترافیک بچرخانید و علامت خطر و چراغ های خطر را استفاده کنید.
  • برای کمک گرفتن تماس بگیرید. سعی کنید با استفاده از نقشه، اپلیکیشن ها و راهیاب محل دقیق خود را پیدا کنید، حتی دانستن آخرین خروجی که از کنار آن گذشتید به پیدا کردن محل دقیقتان کمک می کند.
  • در صورت امکان، از تلفن اضطراری جاده به جای موبایل برای کمک گرفتن استفاده کنید. هر کدام از این تلفن ها شماره خاص خودش را دارد و ردیابی موقعیت شما را آسان تر خواهد کرد.
  • اگر می توانید اتومبیل را از سمت کمک راننده و در علفزار کنار بزرگراه پارک کنید و از شلوغی جاده دور بمانید.
  • چنانچه احساس خطر می کنید یا کودکی همراه شماست، نشستن در صندلی کمک راننده و قفل کردن درها امن ترین کار است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما