آزمایش ها و اقدامات قبل از بارداری

آزمایش ها و اقدامات قبل از بارداری : چکاپ پیش از بارداری به پزشک کمک می کند تا بداند بدن شما آماده بارداری است. می توانید هر زمان  قبل از بارداری برای چکاپ پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید. برخی از بیماری ها مانند افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و عدم داشتن وزن سالم می تواند بر حاملگی و باروری شما تاثیر بگذارد (توانایی شما برای باردار شدن). سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و سوء استفاده از داروهای تجویزی نیز ممکن است بر آنها تاثیر بگذارد. پزشک می تواند به شما در مدیریت وضعیت سلامتی و ایجاد تغییرات در زندگی خود کمک کند تا جنین سالمی به دنیا بیاورید.

ملاقات با پزشک قبل از بارداری

حتی اگر قبلا نوزاد داشته اید، باید آزمایش پیش از بارداری را انجام دهید. سلامت شما ممکن است از زمان آخرین بارداری تغییر کرده باشد. اگر در حاملگی گذشته مشکلی داشته باشید، پزشک ممکن است بتواند به شما در جلوگیری از مشکالت مشابه در بارداری بعدی کمک کند. اگر قبلا مشکل داشته اید، باید چکاپ پیش از بارداری انجام دهید:

  • زایمان زودرس. این زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می افتد.
  • نوزاد با نقص تولد. نقص تولد مشکلی است که در هنگام تولد وجود دارد. این مشکل شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت بدن را تغییر می دهد.
  • سقط جنین. سقط جنین زمانی است که جنین قبل از هفته ۲۰ بارداری در رحم مادر میمیرد.
  • تولد نوزاد مرده. این زمانی است که جنین در رحم قبل از تولد، اما بعد از هفته ۲۰ حاملگی می میرد.

آزمایشات قبل از بارداری برای زنان

داروها و آلرژی ها

– پزشک می خواهد بداند آیا آلرژی خاصی دارید ( آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی) و چه داروهایی (با نسخه و بدون نسخه)، ویتامین، گیاهان یا مکمل های دیگری مصرف می کنید.

– ایده خوبی است که فهرست کاملی از همه چیزهایی که مصرف می کنید تهیه کنید. همچنین می توانید شیشه داروها را همراه داشته باشید.

– این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید مواد نامناسب در بارداری مصرف نمی کنید. (به عنوان مثال، مگا دوز از ویتامین های خاص، مانند ویتامین A، می تواند برای جنین در حال رشد خطرناک باشد.)

کارهای لازم قبل اقدام به بارداری ، اقدام به بارداری ، مشاوره قبل از بارداری

مراجعه به دندانپزشک :
قبل از اقدام به بارداری از سلامت دندانهای خود مطمئن شوید . مشکلات دهان و دندان در بارداری ، می توانند بسیار آزار دهنده باشند . ضمن اینکه هر عمل دندانپزشکی را در بارداری نمی شود انجام داد و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد .

تست سرطان دهانه رحم

همان طور که ابتدای این بحث گفته شد، یکی از معاینات دوره ای شما انجام تست سرطان پاپ اسمیر است. این تست برای زنان جوان، هر دوسال یک بار انجام می شود تا مادران مطمئن شوند برای باردارشدن مشکلی ندارند.

 معاینه داخلی و معاینه پستان

پزشک یا ماما درصورتی که متوجه شود، احتمالا مشکلی وجود دارد معاینه داخلی انجام می دهد. دستگاه تناسلی و لگن شما از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که مبتلا به عفونت باشید یا بیماری مانند کیست  داشته باشید، حتما تحت درمان قرار خواهید گرفت. اینکه ما توصیه می کنیم  چند ماه قبل از تصمیم گیری برای بارداری به مشاور قبل بارداری مراجعه کنید، برای این است که در صورت وجود مشکلات پزشکی یا بیماری کاهش یا اضافه وزن حتما زمان کافی برای رسیدن به سلامت کامل داشته باشید و با اطمینان فرزندی سالم به دنیا آورید.

معاینه کامل بالینی

در اولین ویزیت متخصص زنان، فشار خون شما اندازه گرفته می شود تا مشخص شود در چه حدی است. در صورت بالابودن فشار خون، پزشک توصیه های لازم را برایتان انجام می دهد.زنان بارداری که مبتلا به فشار خون بالا هستند، ممکن است به بیماری فشار خون حاملگی مبتلا شوند. بنابراین خوب است قبل از تصمیم به باردارشدن، برای چکاپ نزد پزشک بروید و مشکل فشار خون خود را برطرف یا حداقل آن را کنترل کنید.

واکسیناسیون قبل از  بارداری:

 واکسن در بارداری ، واکسن کزاز در حاملگی ، واکسن هپاتیت در حاملگی

واکسن سرخجه :

واکسن سرخجه را در صورت  منفی بودن تیتر آنتی بادی ضد سرخجه تزریق کنید. در صورت تزریق واکسن ویروس زنده سرخجه، خانم باید حداقل تا ۳ ماه از یک روش مؤثر پیشگیری از بارداری استفاده کند.ولی اگر خانم قبل از ۳ ماه باردار شود، نیاز به ختم بارداری نیست.

واکسن هپاتیت :

در صورت نداشتن تعداد کافی آنتی بادی در بدن ، یا در صورت عدم تزریق واکسن هپاتیت در گذشته ، بهتر است واکسیناسیون هپاتیت انجام شود.

واکسن کزاز:

اگر بیش از ۱۰ سال از آخرین واکسن کزاز شما گذشته است ، بهتر است دوز یادآور آن را تکرار کنید.

مصرف اسید فولیک:

مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک (ترجیحاً از ۳ ماه قبل از بارداری) را شروع  کنید.