هفته یازدهم بارداری
هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری جنین شما به اندازه ساقه نخود می باشد. در طی این هفته ممکن است جنین در شکم سکسکه کند. این عمل سکسه هم به این علت است که پرده دیافراگم او در حال شکل گیری می باشد.

در هفته یازدهم بارداری پزشک ممکن است که برای شما آزمایش غربالگری تجویز نماید که ترکیبی از اولتراسوند و آزمایش خون است.او حالا می تواند ببلعد و لگد بزند. ناخن‌های او نیز شروع به رشد می کنند. سر او به اندازه ای بزرگ است که تقریباً بیشتر اندام او را در بر می گیرد. در عین حال می توان ستون مهره‌های او را نیز به وضوح مشاهده کرد. در این هفته پزشک می تواند ضربان قلب او را تشخیص دهد و همین شنیدن ضربان قلب به معنی رشد صحیح کودک است.

هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری

اگر این اولین بارداری شما باشد، شما در این مرحله فقط کمی احساس سنگینی می‌کنید، درست مثل احساسی که پس از یک وعده‌ غذای بزرگ به شما دست می‌دهد. در نهایت رحم در این مرحله به اندازه‌ی یک گریپ فروت می‌رسد. در مراجعه آتی شما به پزشک‌تان، او قادر خواهد بود بالای رحم را با دست لمس و معاینه نماید.

از هفته یازدهم به بعد فقط رحم مادر بزرگتر نمی‌شود، از این هفته به بعد وزنتان هم بیشتر می‌شود. البته اگر هنوز وزن آن چنانی اضافه نکرده اید نگران نباشید.

خیلی از زنان باردار به دلیل تهوع و استفراغ میلی هم به غذا خوردن ندارند اما کم کم و با از بین رفتن این علائم کم کم باید شاهد بالا رفتن وزنتان هم باشید. خبر خوب این است که از همین هفته به بعد احتمالا حالت تهوع و استفراغ شما کمتر می‌شود و علائم جدیدتری را تجربه می‌کنید.

گاهی این علائم خودش را روی موها و ناخن‌ها نشان می‌دهد. مثلا ممکن است موها بیشتر رشد کنند یا دچار ریزش شوند. ناخن‌ها هم همین وضعیت را پیدا می‌کنند. پزشکان معتقدند این تغییرات به دلیل افزایش هورمون‌های موجود در بدن است و برخی دیگر می‌گویند افزایش سطح خون عامل این تغییرات است.

 به هر حال ممکن است موهای خشک در این زمان خشک‌تر و موهای چرب چرب‌ترشود. این تغییرات حتی ممکن است تا افزایش بزاق دهان هم پیش برود.

 برخی از زنانی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است که در این دوران بیشتر احساس سردرد کنند. تنها قرصی که می‌توانید استفاده کنید قرص‌ استامینوفن است. بهتر است به جای مصرف قرص به فکر راه‌های جایگزین باشید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

انگشتان دست‌ها و پاها اکنون در تصویر سونوگرافی قابل تشخیص هستند. اندام‌های تناسلی در نوزاد درحال شکل‌گیری هستند اما در تصویر سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

نیمی از اندازه  سر ایجاد شده است. انگشتان  دست و پا  هم کاملا مجزا شده اند و در پایان هفته ی  ۱۱ ام تمام ۲۰ انگشت را می توان مجزا در نظر داشت. در این زمان استخوان های کودک هم سفت می شود ولی پوست بدن همچنان نازک است. کودک شما بسیار فعال است ولی متاسفانه آن قدر کوچک است که هنوز توسط مادر این حرکت و جنب و جوش احساس نمی شود.

 در اطراف جنین مایع آمنیوتیک وجود دارد و کودک می آموزد که چگونه بلع انجام دهد. اعضای بدن به رشد خود ادامه می دهند و برخی از این اندام ها عملکرد خود را پیدا می کنند. در طی ۳ هفته ی بعدی، اندازه ی  جنین ۲ برابر می شود. در جفت، عروق خونی بیشتری ایجاد می شود تا اکسیژن و ریزمغذی های مورد نیاز جنین شما را که برای رشد می خواهد، فورا در اختیار آن قرار دهد. گوش ها  در محل صحیح خود قرار می گیرند، از سمت گردن به محلی در سر.

میزان عروق خونی درون جفت رو به افزایش است تا بهتر بتواند مواد مغذی را به جنین برساند. پوست او هنوز شفاف است و به همین خاطر می توان اکثر رگهای خونی او را به وضوح دید. بعضی از استخوانهای او در حال تشکیل شدن بوده و ریشه دندانهای کوچک او به تدریج در زیر لثه اش ظاهر می شوند.

حالت بدن او که شبیه حرف C و خمیده بود کم کم دارد صاف میشود. او لگدهای آرامی می زند و کش و قوس می آید؛ حرکات ریز او به قدری نرم و روان است که بیشتر شبیه به رقص در آب می ماند. برآمدگی پیشانی او کمتر شده است؛اگر کودک شما دختر باشد تخمدانهای او در حال شکل گیری هستند.

تغذیه در هفته دهم بارداری

سعی کنید در این هفته رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت بدهید.
– سبزیجات برگ‌ سبز و میوه مصرف کنید.
– ساندویچ های کوچک و مقوی و سالم بخورید.
– به مقدار کافی آب بنوشید. روزانه ۲۲۶ تا ۲۸۳ میلی گرم آب توصیه می‌شود.