هفته چهاردهم بارداری
هفته چهاردهم بارداری

حال شما هفته چهاردهم بارداری پشت سر می گذارید، در این هفته دستهای جنین به تناسب بدن و اندامهای دیگر رشد کرده و حتی می تواند انگشت شست دستش را بمکد.

از این هفته به بعد خطر سقط جنین از بین می رود. جنین شما به اندازه یک آووکادو می باشد. در این دوران بلند کردن اجسام سنگین خیلی خطرناک است.  اگر می خواهید شی از روی زمین بردارید، ابتدا چمباتمه بزنید و پشت خود را صاف نگه دارید و سپس از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.

هفته چهاردهم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

شاید بیشتر علائم نامطلوب بارداری،  در این زمان ناپدید شوند. شما همچنان در حال افزایش وزن هستید. مواظب باشید، در این زمان اشتهای شما رو به افزایش است و  شما احساس می کنید که باید به جای دو نفر غذا بخورید.  پستان های شما حساس تر می شود. دچار تغییرات خلق و خو می شوید.

وقتی که اشتهای شما زیاد می شود، مهم این است که به  غذا خوردن صحیح ادامه دهید و به خوبی هم ورزش کنید. اگر شما احساس  می کنید که دارید زیاد وزن اضافه می کنید،  هر غذایی را نخورید  و شروع به ورزش ملایم کنید.

در هفته چهاردهم بارداری ممکن است متوجه یک حرکت جالب در وجودتان شوید. خیلی از زنان باردار می‌گویند که می‌توانند حرکات جنین را حس ‌کنند اما این حرکات بسیار ضعیف است. این هفته شکم شما بزرگتر شده است. ممکن است زنان باردار که دچار چاقی هستند کمتر متوجه بزرگ شدن شکم خود شوند.

با قرار دادن پهنای دو انگشت دست بر روی لگن (قسمت تحتانی شکم) می‌توانید نوک رحم خود را لمس کنید. این هفته احتمالا آخرین هفته تهوع و استفراغ است با این حال این علائم می‌تواند تا چند هفته دیگر ادامه داشته باشد. هاله‌ کمرنگ دور سینه از این هفته تیره‌تر می‌شود. پوست اطراف ناف، زیربغل یا ران‌ها هم به همین شکل تغییر می‌کنند.

اگرصورتتان لک قهوه‌ای آورده است خیلی حرص نخورید، این لکه‌ها طبیعی هستند و می‌توانید با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید. در این هفته‌ها ممکن است گرمای بیشتری در بدن خود حس ‌کنید و این به دلیل افزایش صعودی حجم خون شماست. گرفتگی عضلانی هم شاید به سراغتان بیاید. علت این گرفتگی کندشدن جریان خون است. کمبود کلسیم و پتاسیم در بدن باعث این عارضه می‌شود.

در این دوران بلند کردن اجسام سنگین خیلی خطرناک است.  اگر می خواهید شی از روی زمین بردارید، ابتدا چمباتمه بزنید و پشت خود را صاف نگه دارید و سپس از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.

بهتر است در این دوران به صورت چهار زانو یا ضربدری بنشینید، یادتان باشد در این وضعیت همیشه پشت خود را صاف نگه‌ دارید. ایستادن به مدت طولانی برای شما مناسب نیست ممکن است دچار واریس وریدی شوید. بهتر است بعد از ایستادن کمی استراحت کنید.

علائم هفته چهاردهم بارداری

  1. درد شکم
  2. تاری دید
  3. فراموش کردن انجام فعالیت ها
  4. ضخیم و درخشان شدن موها
  5. تشکیل هاله پر رنگ دور پستان
  6. آکنه و کک و مک
  7. احساس گرما
  8. کرامپ عضلانی

هشدارها در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند برای شما خطرناک باشد و خونریزی بعدی را در پی داشته باشد. بنابراین اگر تصمیم به برداشتن شیء دارید، ابتدا چمباتمه زده، در این حالت پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم اندازه قد جنین حدود ۸.۷ سانتی‌متر و وزنش حدود ۴۳ گرم است. هر هفته اعضای صورتش بیشتر از قبل رشد می‌کند. دراین هفته گردن جنین بزرگترمی شود و نگهداری از سر را خودش بر عهده می‌گیرد. در این وضعیت دیگر چانه‌اش روی سینه قرار نمی‌گیرد.

جنین در این هفته می‌تواند در کیسه آمونیوتیک ادرار کند. او قبلاً این آب را می‌خورد اما حالا در آن ادرار هم می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی در این هفته کارشان را آغاز می‌کنند و طحال هم کار تولید گلبول‌های قرمز خون را از سر گرفته است. ازهفته گذشته و این هفته او می‌تواند اجزای صورتش را بیشتر تکان دهد و در این هفته مغز او پالس‌های عصبی برای صورتش می‌فرستد. چنگ انداختن را هم از همین هفته شروع می‌کند.

در این هفته علاوه بر رشد جنین و بزرگ‌تر و گردتر شدن شکم شما، اتفاق جالب دیگری نیز میفتد و این اتفاق رشد کرک‌ها و موهای نرم اطراف جنین است که او را می‌پوشاند و جای او را نرم‌تر و گرم‌تر می‌کند. به این کرک‌های نرم و لطیف «کرک‌های جنینی» می‌گویند که محیط دنجی را تا زمان تولد نوزاد برای او فراهم می‌کند.

از این هفته اندام‌های کودک از نظر اندازه و عملکرد بیشتر رشد می‌کنند. اعضای تناسلی او بیشتر رشد می‌کند و تشخیص جنسیت ساده‌تر می‌شود. دست‌هایش بلندتر شده اما هنوز زمان می‌خواهد تا پاهایش هم به اندازه‌ای برسد که متناسب با بدنش شود. کبدها تولید صفرا را شروع کرده‌اند و این نشانه سلامت کبد کودک است.

قد: ۸.۹۲ سانتی متر
وزن: ۴۵.۴ گرم