هفته هجدهم بارداری
هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری ، جنین شما به اندازه یک موز می باشد که از سر تا نشیمنگاه در حدود ۲۶ سانتی‌متر طول دارد. در این هفته از بارداری خود با حرکات ناگهانی جنین خود خو گرفته اید. حتی گاهی می توانید حرکات او را پیشبینی کنید.

ر هفته هجدهم اشتهای شما بیشتر می شود. دیگر باید به سراغ لباسهای راحتی و گشاد بروید و کمی هم در خوابیدن دچار مشکل می شوید. فشار خونتان هم کمی بالا و پایین می شود که طبیعی است. باورتان می شود شما حالا چهار  ماه و دو هفته را پشت سرگذاشته اید. چشم روی هم بگذارید سه ماهه دوم بارداری هم تمام می شود.

هفته هجدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

خوابی یکی از عوارض دوران بارداری است. نگرانی‌ها و استرس‌ها، حرکت نوزاد و انقباضات رحمی می‌تواند باعث این وضعیت شود.  برای برطرف کردن این حالت نه از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنید نه از داروهای گیاهی. دوش آب گرم، نوشیدن شیرگرم در هنگام خواب، خواندن کتاب و روش‌های شل و سبک‌سازی بدن را امتحان کنید.

در این هفته اضافه وزن شما ۴ تا ۶ کیلوگرم می‌شود. اگر از این مقدار بیشتر وزن اضافه کرده‌اید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در این زمان رحم به خوبی زیر ناف احساس می‌شود. هم زمان که رحم رشد می‌کند نقطه تعادل در بدن تغییر می‌کند و این باعث کم تعادلی بدن می‌شود. ممکن است هورمونی به نام «ریلاکسین» در بدن ترشح شود که بدن را سست و شل می‌کند و ایستادن به همین دلیل با مشکل روبه‌رو می‌شود و در ناحیه کمراحساس درد می‌کنید.

در سه ماه دوم بارداری فشار خون کم می‌شود. در این زمان سعی کنید هرگز به سرعت از جای خود بلند نشوید. ممکن است دچار سرگیجه شوید. هنگام دراز کشیدن هم به دلیل اینکه رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. البته کم خونی هم ممکن است حالت سرگیجه به شما بدهد. حاملگی غلظت قند خون را تغییر می‌دهد و بالا و پایین رفتن میزان قند خون می‌تواند احساس گیجی و ضعف در پی داشته باشد.

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

اندام تناسلی طی این هفته به وضوح قابل تشخیص است. زمان حس کردن اولین حرکات کودک توسط شما با توجه به چگونگی موقعیت کودک و جفت متغیر است. اگر جفت و ستون فقرات کودک در مقابل برجستگی شکم شما قرار داشته باشد، معمولاً حس کردن حرکت‌های کودک سخت‌تر خواهد بود.

 با این حال، در این زمان بسیاری از مادران باید شروع به احساس حرکت‌های کودک کنند که گاهی به آن لگد زدن می‌گویند. با قوی‌تر شدن کودک، ممکن است فشار، چرخیدن و لگد زدن او را واضح‌تر احساس کنید. طی چهار هفتۀ آینده، کودک شما فعال‌تر خواهد شد و ممکن است شما بتوانید الگویی از زمان‌های فعال‌تر بودن کودک در طول شبانه‌روز به دست بیاورید.

چربی قهوه‌ای رنگی که «میلین» نام دارد پوست گردن، قفسه سینه و کشاله‌ران را می‌گیرد و تا یک سال پس از تولد هم می‌ماند. این چربی از بدن جنین دربرابر عفونت‌ها محافظت می‌کند که از سلول‌های مرده، سلول‌های لانگو و چربی غددهاست. اگر جنین دختر باشد اندام داخلی رحم و لوله‌های فالوپ در حال تشکیل شدن است. بیضه‌های پسران هم در پایین شکم در حال رشد است.

قد: ۱۴.۴سانتی متر
وزن: ۱۷۰ گرم

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

به سه ماه دوم بارداری خود نزدیک می‌شوید، باید مطمئن باشید که تغذیه شما چقدر سالم است. ما در اینجا نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم:

غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر

سبزیجات (حداقل ۲ فنجان آن باید حاوی مواد سرشار از فولات مانند کلم، بروکلی و اسفناج باشد. )

میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و توت فرنگی

حبوبات مانند نان گندمی، جو دو سر یا برنج

پروتئین مثل گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس