هفته نوزدهم بارداری
هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری از آنجا که پاها صاف‌تر شده است، می‌توان اندازۀ کودک را از سر تا پاشنۀ پا بررسی کرد. در این هفته، کودک در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک هویج خواهد بود که طولی در حدود ۲۷ سانتی‌متر دارد و وزنی نزدیک به ۳۶۰ گرم خواهد داشت. تاکنون وزن جفت از کودک بیشتر بوده است، اما این وضعیت به زودی تغییر می‌کند، زیرا کودک از این به بعد با چربی که در بدنش انباشته خواهد شد با سرعت بیشتر و به شکل مداوم، وزن اضافه می‌کند.  

جین شما در هفته نوزدهم بارداری به اندازه یک انبه می باشد. در این هفته شما با لگدهای گاه و بی گاه او مواجه می شوید. از این هفته خیلی راحت می توانید بروید سراغ سیسمونی و خرید لباسهای دخترانه و پسرانه. در این هفته ممکن است متوجه تغییراتی در پوست صورت و بدنتان شوید که اصلا جای نگرانی ندارد و طبیعی است.

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

با اینکه در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی جنین کار می‌کند. از این هفته به بعد سایر حس ها مثل لامسه و بویایی هم به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه‌ای برای استفاده ازاین حس‌ها ندارد. 

تا این  هفته از بارداری کودک شما از فرق سر  به  کفل اندازه گیری می شد اما  در این  مرحله از بارداری معیار اندازه گیری ما از سر تا پاها می شود.در این زمان جنین ۷ و نیم اینچ طول و ۷ اونس وزن دارد، و تا  آخر این هفته از بارداری رشد قابل ملاحظه ای پیدا  می کند.

بازوها و پاها هم اکنون با سایز بدن جنین تناسب دارند، و بر روی اسکالپ ( پوست سر ) موهایی شکل گرفته است، و حالا پوست وی را موهای نازک و یک ماده ی کرمی به نام ورنیکس پوشانده است که از آن محافظت می کند.

شنوایی  کودک هم در حد عالی  تکامل پیدا کرده است. اگر کودک شما دختر باشد، در این مرحله از  زندگی خود، تخمدان هایش بیش از ۶ میلیون تخمک دارند.همان طور که استخوان ها به سفت تر شدن ادامه می دهند و عضلات قوی تر می شوند، کودک شما هم فعالیتش بیشتر می شود.

در این  زمان حرکات بیشتر حس می شود ولی  تا حدود ۲۰ ساعت در روز  کودک شما می خوابد. وقتی که مادر می خواهد بخوابد و یا دراز بکشد و یا آرام باشد، ممکن است کودک  بیشتر فعالیت کند.در طی  بقیه ی ساعات ممکن است صداهای بلند وی را وحشت زده کند.

لثه های او در بردارنده غده‌های دندان ساز هستند و غضروف‌ها در تمام بدن او به استخوان تبدیل می شوند. میلین – یک ماده محافظ – دورتادور نخاع را در بر می‌گیرد.

هفته نوزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم وزنی که اضافه می‌کنید در اطراف باسن و شکم جمع می‌شود. این وزن اضافی حدود ۳ تا ۶ کیلوگرم است. وزن جفت ۱۷۰ گرم است و مایع آمنیوتیک و رحم هر کدام حدود ۳۲۰ گرم وزن دارند. وزن پستان‌های شما هم اضافه شده و باید حدود ۱۸۰ گرم شده باشد. ممکن است احساس کنید که شکم شما خیلی بزرگ شده است اما تازه اول راه است شما تازه هفته ۱۹ باردار هستید و تا هفته چهلم زمان زیادی مانده است.

ممکن است پوست شما خشک شود و علت آن هم افزایش متابولیسم ( سوخت وساز ) و حجم خون است و  میزان کم  آبی ( دهیدراسیون ) و حساسیت شما به گرما هم افزایش می یابد، پس مهم است که  شما به نوشیدن مقادیر فراوان مایعات ادامه دهید.

نکات هفته نوزدهم بارداری

در این جا  به میانه های بارداری رسیده ایم و گوش ها و سیستم شنوایی کودک شما بیشتر تکامل یافته است. مهم است که سعی کنید تا خودتان را آرام نگه دارید، چون صداهای بلند کودک شما را اذیت می  کند.

در این زمان همسر شما و سایر اعضای خانواده می توانند با کودک شما صحبت کنند.سعی کنید تا کودکتان را به صدای بقیه، همانند صدای خودتان عادت دهید. برای شاد نگه داشتن و آرامش دادن به جنین، برخی افراد از موسیقی های ملایم استفاده می کنند ( مثل موسیقی های جاز و یا  کلاسیک ).

بهترین مایع  برای شما، همان آب است. تا حد امکان از خوردن نوشیدنی ها و مواد کافئین  دار اجتناب کنید. کافئین باعث افزایش فشار خون می شود و ضربان قلب را هم زیاد می  کند، پس می تواند بر روی جنین شما  اثر گذار باشد.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

آیا فکر می کردید چربی می تواند در دوران بارداری مفید باشد؟ بلی. چربی ها نقش مهمی در رشد و توسعه کودک شما در طول هفته نوزدهم بارداری دارند. در انتخاب چربی مناسب هوشمند باشید.

استفاده کنید از:

  • لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، روغن گیاهی
  • چربی های غیر اشباع موجود در ماهی، روغن گیاهی (زیتون، گردو)، آجیل، حبوبات..

اجتناب کنید از:

  • چربی های اشباع شده در گوشت، فراورده های لبنی، محصولات پخته شده، غذاهای فرآوری شده، نارگیل، کره
  • چربی ترانس موجود در مارگارین و غذاهای فرآوری شده و تولیدی مانند کوکی ها، کراکر ها و …
  • روغن های گیاهی هیدروژنه یا هیدروژنه شده که در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند