هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری خود را می گذرانید ، کنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یک گلابی بود.در این هفته جنین شما به اندازه ی یک لیمو ریز می باشد.

جنین به شکل شگفت انگیزی در حال رشد است. اگر به پزشک مراجعه کنید می توانید بهترین صدای عمرتان را هم بشنوید. بله صدای قلب مهمانتان را می توانید بشنوید. صدایی که از بهترین موسیقی های دنیا برای شما لذت بخش تر است و برای همیشه در یادتان می ماند. این هفته جنین بزرگتر می شود و کلی مرحله را پشت سر می گذارد که باید با ما همراه باشید تا از همه این تغییرات باخبر شوید.

هفته دهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

دختر یا پسر شما حالا تقریبا تمام اندام‌ها را دارد. دوران رویانی دورانی است که بیشتر اندام‌های بدن او شکل می‌گیرد و به همین دلیل در این دوران عدم تماس با عوامل خارجی اهمیت زیادی دارد. برخورد رویان با هر عامل خارجی که وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاری‌های مادرزادی می‌کشاند به همین دلیل است که بیشتر ناهنجاری جنین قبل از هفته دهم ایجاد می‌شود. در حال حاضر اندام داخلی این کوچولوی ۴ گرمی مثل ریه‌ و روده‌ها، مغز و کلیه‌ها در حال کار هستند. کیسه زرده که درباره آن در هفته دوم گفتیم به تدریج در حال از بین رفتن است. وظیفه او که ساختن گلبول‌های قرمز است حالا برعهده کبد قرار دارد.

کلیه‌ها هم حالا خیلی خوب کار می‌کنند و در حال فیلتر کردن خون و تولید ادرار هستند. جنین هنوز سر بزرگی دارد و بقیه اندام‌هایش به اندازه سرش رشد نکرده‌اند. اگرچه غضروف‌های جلوی سر به تدریج درحال تبدیل شدن به استخوان هستند اما هنوز هم نرم و حساس است و خیلی راحت می‌توان تقسیمات مغزی او را دید.

انگشتان دست و پاهایش دیگر شبیه به دست‌های اردک نیست که با پوستی به هم چسبیده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هایش خم می‌شود و دیگر آنقدر شکل و شمایل گرفته که رو به روی قلبش قرار بگیرد. بازوهایش کمی منحنی شده‌اند. ناخن‌هایش در حال رشد است. موهایش بیشتر شبیه کرک‌های نازک است.

پاهایش هم بلندتر شده است وبیشتر می‌تواند تکان بخورد. خیالتان از غذا و اکسیژن کودک راحت باشد. جفت هنوز خودش در حال رشد است آب و غذای جنین را فراموش نمی‌کند. هنوز هم برای اینکه بفهمید دختر است یا پسر زود است. البته اندام‌های جنسی اوحالا شکل گرفته است اما تشخیص آن با دستگاه‌های سونوگرافی کار آسانی نیست.

مغز کودک بطوری باورنکردنی ۲۵،۰۰۰ نورون جدید در هر دقیقه ایجاد میکند.اگر نوزاد شما پسر باشد تولید هورمون تستوسترون در او،آغاز شده است.جلوی سر نوزاد شما از غضروف به استخوان تبدیل شده است ولی هنوز هم نرم است.

جفت در حالی که خود هنوز در حال تکامل و رشد است ولی کلیه نیاز های تغذیه ای جنین را تامین می کند.اگر قادر بودید کودک خود را در هفته ۱۰ بارداری نگاه کنید، می توانستید شکل کلی ستون فقرات او را از زیر پوستش که به کلفتی یک کاغذ پوستی است ببینید.اعصاب او از طرف نخاع در حال شکل گیری می باشند..

قد: ۳.۱ سانتی متر
وزن: ۴ گرم

وضعیت مادر  در هفته دهم بارداری

برای دو نفر تغذیه کنید اما نه به این معنی که دو برابر غذا بخورید. به رژیم غذایی خود ۳۰۰ کالری اضافه کنید. به نظر شاید زیاد بیاید ولی در واقع معادل ۲/۵ لیوان شیر کم چرب می باشد. سعی کنید با خوردن غذاهای مناسب مانند ماست و میوه، کلسیم لازم، ویتامین ها و املاح معدنی مناسب را جذب نمایید. در نظر داشته باشید که یک تکه کیک هرچند وقت یکبار هیچ ضرری ندارد.

در این موقع از بارداری احتمال اینکه در زمان‌های مختلف، حالات روحی متفاوت و گاه ضد و نقیضی داشته باشید بسیار است. دمی شادمان و خوشحال و لحظه‌ای دیگر غمگین و افسرده و یا عصبانی هستید. دلیل این حالات، هورمون‌های بارداری هستند که بر روی بدن شما تاثیر می گذارند. کم کم با گذشت زمان و سپری شدن دوره سه ماهه اول و رسیدن به سه ماهه دوم این هورمون‌ها به تعادل می رسند و شما کمتر به این حالات ضد و نقیض دچار می شوید.

فعالیت های هفته دهم بارداری   

سونوگرافی در این هفته مشخص میکند که شما دوقلوزایی و یابیشتر خواهید داشت یا خیر.اکثر زنان داستان های حاملگی مخصوص خود را دارند و احتمالا سعی میکنند آنرا به شما نیز انتقال دهند ولی به این نکته توجه داشته باشید که بارداری هیچ دو نفری شبیه به هم نمیباشد و اصلا خود را با هیچ کس دیگری مقایسه ننمایید و یک گوش در و گوش دیگر دروازه باشید!

هفته دهم بارداری جوانه های دندان جنین شما در حال شکل گیری است؛تا آنجا که میتوانید شیر بنوشید و در برنامه غذایی خود کلسیم را جای دهید.

تغذیه در هفته دهم بارداری

با انتخاب برنامه غذایی مناسب و متنوع، می‌توانید کودک خود را از طریق مواد گوناگون تغذیه کنید. برای به دست آوردن ۲۰۰۰ کالری از مواد غذایی، رژیم غذایی زیر توصیه می‌شود:

 ۱۷۰ گرم از نان و حبوبات
۱۵۵ گرم پروتئین (گوشت و لوبیا)
۳ فنجان لبنیات
۲ فنجان میوه (تازه، یخ زده و خرد شده)
۲ فنجان سبزیجات (تازه، یخ زده و خرد شده)