چه مدت ورزش کردن برای کودک مناسب است؟

چه مدت ورزش کردن برای کودک مناسب است؟ : ورزش کردن کودکان به آنها کمک می ‌کند تا از نظر بدنی، روانی و اجتماعی رشد کنند. متخصصان آکادمی روان پزشکی کودکان آمریکا معتقدند، ورزش کردن به کودکان در تمرکز کردن، شرکت در فعالیت های گروهی و ارتقاء مهارت دوست یابی کمک می کند. 

قدم اول؛ دو تا پنج سالگی

پیش از این سن، اگر بازی و ورزش هم درکار باشد- که بهتر است باشد- به همان توپ قل دادن ها و پیاده راه رفتن همراه با پدر و مادر خلاصه می شود. دلیل آن هم سه نکته است.

اول اینکه کودک امکان جدا شدن از والدین به مدت طولانی را ندارد. دوم اینکه هنوز کودک به حدی نرسیده که بتواند آموزش آکادمیک و منظم را فراگیرد و سوم اینکه توانایی کودک برای انجام بسیاری از کارها اندک بوده ونیازمند همراهی والدین برای فراگیری است. 

از سن دوسالگی به بعد، می توان روی «آموزش» به معنای عمومی آن سرمایه گذاری کرد. در دو تا پنج سالگی هم بهتر است وجه « بازی – تفریحی» ورزش ها پررنگ تر از آموزشی آن باشد. 

ورزش های مناسب: 
دو، حرکات موزون و ریتمیک، آموزش هدفمند پرتاب اشیاء مانند توپ، گرفتن توپ به عنوان حرکتی هدفمند و شنا. 

روش ورزش: هر کدام از این حرکت ها باید با همراهی مربی یا والدین انجام شوند. 

مدت زمان: از نیم ساعت برای سن پایین شروع و تا یک ساعت برای سن بالاتر طول بکشد. 

قدم دوم، شش تا ۹ سالگی

از این سن به تدریج قدرت بینایی و تمرکز از راه دیدن تکمیل می شود. حرکت ها با تمرکز بیشتر انجام شده و کودک توان تمرکز برای یادگیری را دارد. در این فاصله سنی مفاهیمی مانند فاصله، سرعت، مکان و زمان برای کودک مفهوم پیدا می کند. 

ورزش های مناسب:ورزش های توپی ساده، دو ، ژیمناستیک، شنا، تنیس، آموزش فعالیت های هنر- ورزشی. 

روش ورزش:در سن پایین بهتر است مربی، نظارت مستقیم روی فعالیت کودک داشته باشد. با نزدیک شدن به ۹سالگی، ورزش ها می تواند تحت نظارت مربی اما گروهی انجام شود. حضور والدین ضروری نیست. 

مدت زمان: مدت زمان مناسب و تعیین شده برای انجام هر ورزش. 

قدم سوم، ۱۰ تا ۱۲ سال

قدرت بینایی کودکان در این سن به تکامل رسیده است. بنابراین می توانند اصول و مفاهیم وابسته به این قدرت، یعنی قدرت بینایی را درک کنند. به همین دلیل می توانند ورزش های نیازمند با چند مهارت همزمان مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکی و… را انجام دهند. در واقع ذهن آنها توان و تمرکز انجام چند خرده فعالیت که درکنار هم مهارت اصلی را شکل می دهد، داراست. 

برای مثال، آنها می توانند مجموعه فعالیت هایی مانند تمرکز روی کنترل سرعت، هماهنگ شدن با گروه، دریافت توپ، حفظ و کنترل توپ، تعیین هدف و پرتاب در بازی مانند فوتبال را به طور همزمان آموخته و تکرار کنند. در این سن ورزش انتخاب شده حکم مربی برای ارتقا و حفظ تعادل و تمرکز کودک را دارد.

  • ورزش مناسب:انواع ورزش ها متناسب با علاقه کودک
  • روش ورزش:با همراهی مربی
  • مدت زمان:مدت مناسب و تعیین شده برای انجام هر ورزش

به این دو وی‍ژگی دقت کنید

ممکن است بچه ها در سنی خیال پردازی کنند، که اصلا در دوره ای این ذات کودکی است؛ اما دروغ نمی گویند. بنابراین به حرف شان اطمینان داشته باشید یا حداقل به آن توجه کنید. برای مثال، اگر از رفتار مربی گله دارند، به این موضوع دقت کنید. شاید واقعا مساله ای وجود دارد. بنابراین بعد از ثبت نام فرزندتان در کلاس ورزش، حتما به این دو نکته دقت کنید. 

امنیت: پیش از ثبت نام او و حتی بعد از آن به دقت شرایط فضای آموزشی، اعم از مهارت مربی، فضای آموزشی، دستگاه ها، وضعیت نظافت و رسیدگی به محیط ورزشی را بررسی کنید. برای این کار می توانید از فرزندتان هم سوال کنید. اما سوال ها باید به این شکل باشد. 

خانم یا آقای مربی با شما مهربان است؟ کسی را دعوا هم می کند؟ قبل از ورود به استخر به شما یاد داده که دوش بگیرید؟ حتما به شما گفته که در آب با هم شوخی خطرناک نکنید و… 

روش آموزش:برای سنجش این مساله هم می توانید از فرزندتان سوال کنید؛ سوال هایی شبیه به این. چند بار استخر رو شنا کردی؟ چقدر استراحت کردی، خسته که نمی شوی؟ بچه ها هم مثل تو سرحال شنا می کنند؟ شنا کردن آقا یا خانم مربی را هم دیده ای؟ خوب شنا می کند؟